Environmental perception of high school students in relation to the use and Caatinga vulnerability in Cariri Paraibano, northeast Semiarid

Authors

Keywords:

Caatinga, Cariri paraibano, Use value, Ethnobotany, Conservation

Abstract

The public school students in Cariri Paraibano are mostly children of farmers and use the native vegetation along with their families for various purposes, leaving the Caatinga vulnerable to several negative environmental impacts. The objective of this study was to detect the use value and the local knowledge of the students in relation to arboreal-shrub species, considering their usefulness and the vulnerability, threats and extinction dangers arising from this process. The work was carried out in 2016, with an argumentative questionnaire, composed of 8 open questions, with 480 students from 30 classes of 1st, 2nd and 3rd year of each school in the municipalities of Asunción, Gurjão, Livramento, Monteiro, Parari, Serra Branca, São João do Cariri, São José dos Cordeiros, Santo André and Sumé. It was decided to work with one public school per city and the choice of these urban centers occurred in a random way. The purpose of the applied questionnaire was to evaluate the students' knowledge regarding the use, conservation and vulnerability of the Caatinga vegetation. They were mentioned by 59 species, belonging to 25 families. The families of the students use 41 species, highlighting food, medicines and fodder. The species with the highest values of use were Spondia tuberosa, Anacardium occidentale and Miracrodruon urundueva. The students cited 36 species of little concern, threatened and in danger of extinction. The results also show that schoolchildren need to be more aware of the state of vulnerability, so that they can use native species in a sustainable manner based on conservation principles, anchored in Environmental Education and the appreciation of local conservation knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabrí­cio Correia Diniz, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Mestre em Ecologia e Conservação pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB). Professor efetivo do ensino da rede estadual da educação básica na Paraí­ba, Juazeirinho (PB), Brasil.

Erimágna de Morais Rodrigues, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Mestra em Ecologia e Conservação pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB), Campina Grande (PB), Brasil. 

Sérgio de Faria Lopes, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Doutor em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professor do Programa de Pós-graduação em Ecologia e Conservação pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB) e do Programa de Pós-graduação Interinstitucional (UFRPE, UEPB e URCA) em Etnobiologia e Conservação da Natureza, Campina Grande (PB), Brasil. 

Rafael Albuquerque Xavier

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e professor efetivo da Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB) e do Programa de Pós-graduação em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Campina Grande (PB), Brasil. 

References

ALBUQUERQUE, U. P. de.; ANDRADE, L. de H. C. Conhecimento botânico tradicional e conservação em uma área de Caatinga no Estado de Pernambuco, Nordeste do Brasil. Acta Botânica Brasí­lica, v. 16, n.3, p. 273-285, 2002.

ALBUQUERQUE, U. P. de; ARAÚJO, E. de L.; EL-DEIR, A. C. A.; LIMA, A. L. A. de; SOUTO, A.; BEZERRA, B. M.; FERRAZ, E. M. N.; FREIRE, E. M. X.; SAMPAIO, E. V. de S. B.; LAS-CASAS, F. M. G.; MOURA, G. J. B. de; PEREIRA, G. A. P.; MELO, J. G. de; RAMOS, M. A.; RODAL, M. J. N.; SCHIEL, N.; LIRA-NEVES, R. M. de.;ALVES, R. R. da N.; AZEVEDO-JUNIOR, S. M. de; TELINO JUNIOR, W. R.; SEVERI, W. Caatinga Revisited: Ecology and Conservation of an Important Seasonal Dry Forest. The Scientific World Journal. p. 01-18, 2012.

ALENCAR, E. F. Paisagens da memória: narrativa oral, paisagem e memória social no processo de construção da identidade. Teoria & Pesquisa. v. 16, n. 02, p. 95-110, 2007.

ALMEIDA, A. A de.; SILVA, R. A. da.; ARAÚJO, W. L. de.; OLIVEIRA, A. V. B. de.; LEITE, D. T. Problemas fitossanitários causados pela cochonilha do carmim a palma forrageira no Cariri Ocidental paraibano. Revista Verde. v.6, n.3, p. 98-108, 2011.

ALMEIDA, C. de F. C. B. R. de; RAMOS, M. A.; SILVA, R. R. V.; MELO, J. G. de; MEDEIROS, M. F. T.; ARAÚJO, T. A. de S.; ALMEIDA, A. L. S. de; AMORIM, E. L. C. de; ALVES, R. R. da N; ALBUQUERQUE, U. P. de. Intracultural Variation in the Knowledge of Medicinal Plants in an Urban-Rural Community in the Atlantic Forest from Northeastern Brazil. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine. p. 01-15, 2012.

ALVARES, C. A.; STAPE, J. L.; SENTELHAS, P. C.; GONÇALVES, J. L. de M.; SPAROVEK, G. Köppen"™s climate classification map for Brazil. Meteorologische Zeitschrift. v. 22, p. 711-728, 2013.

ALVES, J. J. A. A Caatinga do Cariri Paraibano. Geonomos. v. 17, n. 1, p. 19 - 25, 2009.

ALVES, J. J. A.; ARAÚJO, M. A. de; NASCIMENTO, S. S. do. Degradação da Caatinga: uma investigação ecogeográfica. Revista Caatinga. v. 22, n. 3, p. 126-135, 2009.

ANDRADE, L. A. DE; PEREIRA, I. M.; LEITE, U. T.; BARBOSA, M. R. V. Analise da cobertura de duas fitofisionomias de caatinga com diferentes históricos de uso, no municí­pio de São João do Cariri, Estado da Paraiba. Cerne. v. 11, n. 3, p. 253-262, 2005.

ARAÚJO, C. de S. F.; SOUSA, A. N. de. Estudo do processo de desertificação na Caatinga: uma proposta de educação ambiental. Ciência e Educação. v. 17, n. 4, p. 975-986, 2011.

BARBOSA, M. R. de V.; LIMA, I. B. de; LIMA, J. R.; CUNHA, J. P. da; AGRA, M. de F.; THOMAS, W. W. Vegetação e Flora no Cariri Paraibano. Oecologia Brasiliensis. v.11, n.3, p. 313-32, 2007

BARRETO, A. B.; ARAGíO, M. R. da S.; BRAGA, C. C. Estudo do ciclo diário do vento í superfí­cie no Nordeste do Brasil. Anais do XII Congresso Brasileiro de Meteorologia. Foz de Iguaçu-PR, 2002.

BATISTA, A. S. et al. Gestão Ambiental nas Universidades Públicas Federais: A Apropriação do Conceito de Desenvolvimento Sustentável a Partir da Agenda Ambiental na Administração Pública (A3P) / ID on line revista multidisciplinar e de psicologia, v. 13, n. 44, p. 276-292, 2019.

BEZERRA, T. M. de O.; GONÇALVES, A. A. C. Concepções de meio ambiente e educação ambiental por professores da Escola Agrotécnica Federal de Vitória de Santo Antão/PE. Biotemas. v. 20, n. 3, p. 115-125, 2007.

BROTEL, R. T.; RODRIGUES, L. A.; GOMES, L. J.; CARVALHO, D. A. de; FONTES, M. A. L. Uso da vegetação nativa pela população local no municí­pio de Ingaí­, MG, Brasil. Acta botanica brasilica. v. 20, n. 1, p. 143-156, 2006.

ELLIOT, J. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor (a) – pesquisador (a). 2. ed. Campinas: Mercado das Letras, p.137-152, 2011.

FERRAZ, J. S. F.; ALBUQUERQUE, U. P. de; MEUNIER, I. M. J. Valor de uso e Estrutura da vegetação lenhosa í s margens do riacho do Navio, Floresta, PE, Brasil. Acta Botânica Brasilica. v. 20, n. 1, p. 125-134, 2006.

FOLMER, I. et al. Educação do campo e o Desenvolvimento Rural Sustentável: Escola do Campo do Distrito de Arroio Grande Santa Maria/RS. Diversitas Journal, v. 4, n. 1, p. 190-202, 2019.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa. v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.

FREITAS, M. R.; MACEDO, R. L. G.; FERREIRA, E. B.; FREITAS, M. P. Em busca da conservação ambiental: a contribuição da percepção ambiental para a formação e atuação dos profissionais da Quí­mica. Quí­mica Nova. v. 33. n. 4, p. 998-993, 2010.

HAMMER, Ø.; HARPER, D. A. T.; RYAN, P. D. Past: paleontological statistics software package for education and data analysis. Paleontological Electronica, v. 04, 9 pp., 2001.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatí­stica. Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponí­vel em: Acesso em: 25 de dez. 2016.

IUCN - International Union for Coservation of Nature. The IUCN Red List of Threatened Species, 2015. Disponí­vel em: Acesso em 14 fev. 2017.

LUCENA, R. F. P. de.; NASCIMENTO, V. T. do; ARAÚJO, E. de L.; ALBUQYERQUE, U. P. de. Local Uses of Native Plants in an Area of Caatinga Vegetation (Pernambuco, NE Brazil). Ethnobotany Research & Applications. v. 6, p. 003-013, 2008.

LUCENA, R. F. P. de; MEDEIROS, P. M. de; ARAÚJO, E. de L.; ALVES, A. G. C.; ALBUQUERQUE, U. P. de. The ecological apparency hypothesis and the importance of useful plants in rural communities from Northeastern Brazil: An assessment based on use value. Journal of Environmental Management, v. 96, p. 106-115, 2012a.

LUCENA, R. F. P.de; SOARES, T. de C.; VASCONCELOS NETO, C. F. A. de; CARVALHO, T. K. N.; LUCENA, C. M.de; ALVES, R. R. da N. Uso de recursos vegetais da Caatinga em uma comunidade rural no Curimataú Paraibano (Nordeste do Brasil. Polibotânica. n 34, pp. 217-238, 2012b.

MARIN, A. A.; OLIVEIRA, H. T.; COMAR, V. A Educação Ambiental num Contexto de Complexidade do Campo Teórico da Percepção. Interciência. v. 28, n. 10, p. 203-222, 2003.

MEC – Ministério da Educação. Resolução n° 2 de 15 de junho de 2012. Disponí­vel em: . Acesso em: 11 mar. 2016.

MMA – Ministério do Meio Ambiente. Instrução Normativa n° 06 de 2008. Disponí­vel em: <http://www.i-flora.ig.ufrj.br>. Acesso em: 12 fev. 2017.

MORO, M. F., SILVA, I. A., ARAÚJO, F. S. de, LUGHADHA, E. N., MEAGHER, T. R. MARTINS, F. R. The Role of Edaphic Environment and Climate in Structuring Phylogenetic Pattern in Seasonally Dry Tropical Plant Communities. Plos One. Journal.pone. p. 01-18, 2015.

NASCIMENTO, S. S. do.; ALVES, J. J. A. Ecoclimatologia do Cariri Paraibano. Revista Geográfica Acadêmica., v. 2, n.3, p. 28-41, 2008.

OLIVEIRA, F. C. de; ALBUQUERQUE, U. P. de; FONSECA-KRUEL, V. S. da.; HANAZAKI, N. Avanços nas pesquisas etnobotânicas no Brasil. Acta Botânica Brasí­lica. v. 23, n. 2, p. 590-605, 2009.

PELEGRINI, D. F.; VLACH, V. R. F. As múltiplas dimensões da Educação Ambiental: por uma ampliação da abordagem. Sociedade & Natureza. v. 23, n. 2, p. 187-196, 2011.

PHILLIPS, G.; GENTRY, A.H. The useful plants of Tambopata, Peru: I. Statistical hypotheses tests with anew quantitative technique. Economic Botany. v. 47, n. 1, p. 15-32, 1993.

SANTOS, S. L. D. X.; ALVES, R. R. DA N.; SANTOS, S. L. D. X.; BARBOSA, J. A. A.; BRASILEIRO, T. F. Plantas utilizadas como medicinais em uma comunidade rural do semi-árido da Paraí­ba, Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Farmácia. v. 93, n. 1, p. 68-79, 2012.

SOUTO, W. M. S.; MOURíO, J. S.; BARBOZA, R. R. D.; MENDONÇA, L. E. T.; LUCENA, R. F. P.; CONFESSOR, M. V. A.; VIEIRA, W. L. S.; MONTENEGRO, P. F. G. P.; LOPEZ, L. C. S.; ALVES, R R. da N. Medicinal animals used in ethnoveterinary practices of the 'Cariri Paraibano', NE Brazil. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, v. 7, n. 30, 2011.

SOUZA, B. I de. Cariri Paraibano: do silêncio do lugar í desertificação. 2008. 198 p. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 198p. 2008.

SOUZA, M. M. O. de. A educação popular no campo: entre o saber camponês e o conhecimento cientí­fico. Revista de Educação Popular, v.8, p.64-75, 2009.

TRAJBER, R.; SATO, M. Escolas sustentáveis: incubadoras de transformações nas comunidades. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. FURG/RS, v. especial, p. 70-78, 2010.

TROVíO, D. M. de B. M.; FERNANDES, P. D.; ANDRADE, L. A. de; DANTAS NETO, J. Variações sazonais de aspectos fisiológicos de espécies da Caatinga. Revista Brasileira de Engenharia Agrí­cola e Ambiental. v. 11, n. 03, p. 307-311, 2007.

VENDRUSCOLO, G. S.; MENTZ, L. A. Estudo da concordância das citações de uso e importância das espécies e famí­lias utilizadas como medicinais pela comunidade do bairro Ponta Grossa, Porto Alegre, RS, Brasil. Acta Botânica Brasilica. v. 20, n. 2, p. 367-382, 2006.

Published

2019-04-30

How to Cite

DINIZ, F. C. .; RODRIGUES, E. de M. .; LOPES, S. de F. .; XAVIER, R. A. . Environmental perception of high school students in relation to the use and Caatinga vulnerability in Cariri Paraibano, northeast Semiarid . Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 9, n. 1, p. 107–127, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/913. Acesso em: 4 jul. 2024.