CINEMA AND LITERATURE: ARTS IN DIALOGUE

Authors

  • Daise Lilian Fonseca Dias
  • José Kelson Justino Paulino

Abstract

The objective of this paper is to discuss aspects of similarities and differences between cinema and literature. At first, some relevant theories about cinema and film adaptations of literary works will be point out. Then, one of the main problems concerning film adaptation, which is the issue of fidelity to the literary text will be discussed. Besides, the debate will show that complete fidelity to the literary text is a difficult goal to be achieved, since both cinema and literature are different arts, whose language, among other factors, is also different. Some scholars, such as Bazin (1991), do not agree with some of the common changes usually used in film adaptations, but he believes they may save the literary work from being forgotten, since the movie can awaken audience"™s interests by the origin text. Differently, Mirthy (2006) defends that both works will some day be forgotten as well and, even worse, the adaptation may damage the reputation of the novel. For this research, Brito"™s studies (2006) will be necessary to discuss the process of adaptation and on reductions; additions; misplacements; transformation; simplification, widening. This paper will also deal with important contributions that literature has offered to the cinematographic art and vice versa. It will show some aspects that apparently were exclusive of literature, but have been used in the cinema and the other way around, highlighting the dynamic nature of both arts, the literary and the cinematographic.

Downloads

Author Biographies

Daise Lilian Fonseca Dias

Doutora em Letras Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB). Professora da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

José Kelson Justino Paulino

Graduado em Letas pela UFCG. Especialista em Estudos Literários pela UFCG.

References

ANJOS, A.. Eu e outras poesias. São Paulo: Editora Martins Afonso, 1996. (coleção poetas do Brasil).
ARAÚJO, H. Bentinho, o mais elegante e malicioso narrador da literatura Brasileira. In: ASSIS, M. Dom Casmurro. Porto Alegre, RS: L&PM. 2008, p. 247 – 251.
ASSIS, M.. Dom Casmurro. Porto Alegre, RS: L&PM, 2008.
ASSIS, M. Dom Casmurro. São Paulo: Editora Ática, 1994.
ASSIS, M. Memórias Póstumas de Brás Cubas. Editora W. Buch, 2007.
AZERÊDO, G. Literatura, cinema, adaptação. In: Graphos. Revista de Pós-Graduação em Literatura da UFPB. Ano I, vol. 2. João Pessoa: EDUFPB, 1996.
BAKHTIN, M. Questões de Literatura e Estética: a teoria do romance. São Paulo: Unesp/Hucitec, 1988.
BAPTISTA, A. B. Autobiografias: solicitação do livro de Machado de Assis. Campinas: Edição da Unicamp, 2003.
BARTH, J. A ópera flutuante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
BOSI, A. Machado de Assis. São Paulo: Publifolha, 2002. (Coleção Folha Explica)
BAZIN, A. Por um cinema impuro: defesa da adaptação. In: BAZIN, A. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BRANCO, C. C. Amor de Perdição. São Paulo: Editora Rideel, 2010.
BRITO, J. B. Imagens Amadas. São Paulo: Ateliê Editorial, 1995.
______. Literatura, cinema, adaptação. In. Graphos. Revista da Pós-graduação em letras da UFPB. Vol. I, Nº 2. João Pessoa: EDUPB, 1996.
______. Literatura no cinema. São Paulo: Unimarco, 2006.
BRONTE, E. O Morro dos ventos uivantes. São Paulo: Editora Martin Claret, 2011.
CÂNDIDO. A. A personagem do romance. In: CÂNDIDO, A. A personagem de ficção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
CÂNDIDO. A. Literatura e sociedade: estudos de teoria e história literária. Ed. 8. São Paulo: T. A. Queiroz Editor, 2000.
CAÑIZAL, E. P. Cinema e poesia. In: XAVIER, I. (org). O cinema no século. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
CASTELO, J. A. Realidade e ilusão em Machado de Assis. Volume 6. São Paulo: Companhia Editoria Nacional, 1969. (coleção de ensaios).
CORSEVIL, A. R. (org). Ilha do Desterro: Film Beyong boundaries. N. 51. Florianópolis: UFSC, 2006.
ELLIS, K. Techique and ambiguidy in Casmurro. In: Hisponia. N. 45, 1965.
FABRIS, A. A imagem como realidade: uma análise de Blow-Up. In: FABRIS, A et. al. (org). Estudos Socine de Cinema. Ano III. Porto Alegre: Sulina, 2003.
FISCHER, L. A. Pequena biografia de Machado de Assis. In: ASSIS, M. Dom Casmurro. Porto Alegre, RS: L&PM, 2008, p. 11 – 18.
GENILDA, A. Jane Austen: adaptação e ironia – uma introdução. João Pessoa: Editora Manufatura, 2003.
GLEDSON, J. Por um novo Machado de Assis. São Paulo: Perspectiva, 1986.
GROOM, W. Forrest Gump: o Contador de Histórias. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1997.
JACQUES, A. Dicionário teórico e crí­tico do cinema. Tradução de Eloisa Araújo. Campinas – SP: Papirus, 2003.
JOHNSON, R. Literatura e cinema, diálogo e recriação: o caso de Vidas Secas. In: PELLEGRINI, T. et. al. Literatura e Televisão. São Paulo: Editora Senac e Instituto Itaú de Cultura, 2003.

Published

2014-12-31

How to Cite

DIAS, Daise Lilian Fonseca; PAULINO, José Kelson Justino. CINEMA AND LITERATURE: ARTS IN DIALOGUE. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 1, n. 2, p. 109–133, 2014. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/89. Acesso em: 6 apr. 2025.

Issue

Section

Tantas Letras

Most read articles by the same author(s)