INTONATION: A PATH THROUGH COMPARATIVE STUDIES BETWEEN BRAZILIAN PORTUGUESE AND SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE

Authors

  • José Rodrigues de Mesquita Neto Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Antonio Luciano Pontes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Toneme, Pitch, Intonation

Abstract

This paper has the objective to present intonational studies involving Brazilian Portuguese (BP) and Spanish as a Foreign Language (SFL). To conduct this research we were driven by the following question: in what way and what theoretical standards are being adopted in the research of intonation from a comparative perspective BP-SFL? The hypothesis is that the authors reflect the same system of notation and that it focuses on autosegmental paradigm. We therefore bring a bibliographic methodology. As for defining the intonation term we present authors such as Lucente (2012) and Pinto and Couto (2016), as concerns comparative researches, we focused in Pinto (2009), Oliveira (2013), Silva (2016), Cerqueira (2017), Farias (2018), among others. The conclusion is that there is a pattern notation system which focuses on ToBI or Sp_ToBI standards. On the other hand, the authors follow distinct linguistic and phonological theories.

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Author Biographies

José Rodrigues de Mesquita Neto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em Lingüí­stica Española pela Universidad San Lorenzo - Py (2016), mestre em Ciências da Linguagem pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN – Campus Central) e doutorando em Letras pela UERN (campus Pau dos Ferros). Atualmente é membro do Núcleo de estudos e pesquisa de espanhol como lí­ngua estrangeira no Brasil (NUPELE), do Grupo de Pesquisa e Estudos Aplicados em Lí­nguas Estrangeiras (EALE), do Grupo de Pesquisa em Fonética e Fonologia (GPeFF) e do Grupo de pesquisa PROVALE - Prosódia, variação e ensino. Professor do curso de Letras/Lí­ngua Espanhola da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Antonio Luciano Pontes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

 Possui doutorado em Linguí­stica (UNESP), sob a orientação da Professora Doutora Ieda Maria Alves (USP). Membro do grupo de pesquisa cadastrado no CNPq Lexicografia, Terminologia e Ensino (LETENS). Professor Titular no curso de Letras da UERN, onde está ligado ao Programa de Pósgraduação em Letras (PPGL) e Mestrado Profissionalizante de Letras (PROFLETRAS). Autor de diversos livros, capí­tulos e artigos sobre Metalexicografia Pedagógica, Lexicografia Multimodal, Lexicografia prática. Atualmente integra a equipe do Atlas Linguí­stico do Brasil e do Projeto Tesouro do Léxico Patrimonial Galego e Português. O pesquisador é vice-lí­der do Grupo de Pesquisa em Estudos Funcionalistas (GPEF/UERN) e lí­der do Grupo de Pesquisa Lexicografia, Terminologia e Ensino (LETENS/UECE), cadastrado no CNPq.

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Published

2019-12-31

How to Cite

NETO, J. R. de M. .; PONTES, A. L. . INTONATION: A PATH THROUGH COMPARATIVE STUDIES BETWEEN BRAZILIAN PORTUGUESE AND SPANISH AS A FOREIGN LANGUAGE. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 2, p. 42–56, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2508. Acesso em: 24 nov. 2024.