The new philosophical attitude:

a critique of the metaphysics and ethics in Gianni Vattimo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v16i1.5447

Keywords:

Metaphysics, Violence, Ethics, Postmodernity

Abstract

The present study addresses the critique of metaphysics and the proposition of a post-metaphysical ethics in Gianni Vattimo's thought. Considering society in an absolute way is no longer possible if the new conditions of human existence are taken into account. The postmodern theoretical and historical framework based on small reports can also be understood as the crisis of totalitarian reason. The constitution of post-modernity impels us to think in a decentralized way, without the essentialist pretensions of traditional societies, and in a pluralist way to be able to accept what is different, what is particular. These common facts of secularized and post-metaphysical postmodernity raise great ethical concern that goes beyond the peremptoriness of being. But why is it necessary to think beyond metaphysics? Metaphysics as a thought of violence and its overcoming constitute the opening for a hermeneutic ethics in Vattimo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Glaudenir Brasil Maia, UVA

Professor Associado do Curso de Filosofia e do Mestrado Acadêmico em Filosofia da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Coordenador do Grupo de Pesquisa Filosofia da Religião – GEPHIR/CNPq. Membro do Gt Ética e Cidadania da ANPOF. Atua na área de Filosofia da Religião, Filosofia Política, Ética e Educação.

Jorge Luís de Oliveira Gomes, UVA

É graduado em Filosofia/Licenciatura no Curso de Filosofia da Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA. Mestre em Filosofia pelo Programa de Pós-graduação em Filosofia da Universidade Estadual Vale do Acaraú - MAF/UVAG. Graduação em andamento em Ciências Sociais/Bacharelado também pela UVA. Membro Associado da Associação Brasileira de Filosofia da Religião - ABFR. Membro de Grupo de Pesquisa Filosofia da Religião - GEPHIR/CNPq.

References

MAIA, A. G. B. A dimensão ética do pensiero debole de Gianni Vattimo: da crítica a metafísica a ética pós-metafísica. Problemata: R. Intern. Fil. v. 8, n. 1 2017, pp. 37-52. Disponível em:https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/problemata/article/view/27709/17327. Acesso em: 20/08/2019.

MAIA, A. G. B. Penseiro debole, democracia e comunismo: a questão política no pensamento de Gianni Vattimo. Conjectura: Filo. Educ., v. 21, n. 3, pp. 561-581, Caxias do Sul, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4433/pdf. Acesso em: 20/08/2019.

PAREYSON, L. Verdade e Interpretação. Trad. Maria Helena Nery Garcez, Sandra Neves Abdo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

PORTUGAL, A. C. Secularização, Cristianismo e Ciência: será mesmo o fim? In. MAIA, A. G. B; OLIVEIRA, G. P. Filosofia, Religião e Secularização. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2015.

VATTIMO, G. Não ser Deus: uma autobiografia a quatro mãos. Tradução de Frederico Carotti. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

VATTIMO, G. Adeus a Verdade. Trad. João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

VATTIMO, G. Depois da Cristandade: por um cristianismo não religioso. Tradução de Cyntia Marques. Rio de Janeiro: Record, 2004.

VATTIMO, G. Etica dell’interpretazione. Torino: Rosemberg & Sillier, 1989.

VATTIMO, G. Nichilismo ed Emancipazine: ética, política, dirrito. Milano: Garzanti, 2003.

VATTIMO, G. Para além da interpretação: o significado da hermenêutica para a filosofia. Tradução de Raquel Paiva. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

VATTIMO, G. Credere di credere. Milano: Garzanti, 1998.

Published

2023-10-09

How to Cite

MAIA, Antônio Glaudenir Brasil; GOMES, Jorge Luís de Oliveira. The new philosophical attitude: : a critique of the metaphysics and ethics in Gianni Vattimo. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 181–194, 2023. DOI: 10.25244/tf.v16i1.5447. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/5447. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ ÉTICA E CIDADANIA (v.16, n.1, 2023)