Base nacional comum curricular: um dizer sobre língua portuguesa na etapa do ensino médio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22297/2316-17952023v12e02331

Keywords:

Análise de Discurso Materialista, BNCC, Ensino médio, Língua portuguesa

Abstract

Between 2018 and 2019, the National Common Curricular Base (BNCC) was approved, expected to be followed by 2022. Despite the advances aimed at all levels of education, we cannot deny the various contradictions that permeated the proposal of the New High School, from its elaboration to its rushed approval. Based on this, this article aims to analyze the meaning construction that is processed in relation to the teaching of the Portuguese language at the BNCC, specifically in High School stage. To this end, the theoretical-methodological assumptions of Materialist Discourse Analysis were used, anchored in authors such as Orlandi (2017; 2020), Pêcheux (2014a; 2014b) and Maldidier (2003). The analysis file covers a thirteen discursive sequences clipping taken from the High School session, in Chapter 5.1.2. Portuguese language, in which meanings concerning language teaching are brought. In our analyses, it was observed, above all, that the lamguage meanings take the enunciative-discursive perspective as a notion, in order to consider teaching through the fields of social action and the demand of contemporary linguistic transformations.

Keywords: Materialistic Discourse Analysis. BNCC. High school

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dandara Rochelly Fernandes Araújo, Universidade Estadual do Piauí (UESPI)

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Piauí (UESPI)

Maraisa Lopes, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Docente da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Doutora e Mestra em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Abraão Janderson dos Santos Amaral, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutorando e Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (UFPI)

References

ARAÚJO, G. P. Revolução e contrarrevolução ou o potencial transformador e o desfecho frustrado do processo de redemocratização no Brasil (1974-1989). REBELA: Revista Brasileira de Estudos Latino-Americanos, Florianópolis, v. 4, n. 2, maio/ago. 2014. p. 274-349.

BRASIL. Constituição Federal de 1988 (atualizada). 1988. Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em: 10 abril.2021.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 02 mar.2021.

BRASIL. Medida provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 22 set. 2016. Seção 1 - Edição extra. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-publicacaooriginal-151123-pe.html. Acesso em: 22. jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: www.basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 02.fev.2021

CONEIN, B.; COURTINE, J.; GADET, F.; MARANDIN, J.; PÊCHEUX, M. Materialidades Discursivas. Campinas, SP: UNICAMP, 2016.

G1. Pelo menos 21 estados e o DF têm escolas e institutos ocupados por estudantes. 2016. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/pelo-menos-21-estados-tem-escolas-e-institutos-ocupados-por-estudantes.ghtml. Acesso em: 22. jul. 2022.

GRUPO NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: projetando futuro sociais. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, p. 101–145, 2021.

IASI, M.; FIGUEIREDO, I. M.; NEVES, V. (org.). A Estratégia democrático-popular: um inventário crítico. Marília, SP: Lutas Anticapital, 2019.

KLEIMAN, A. B. Preciso “ensinar” o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005.

LOPES, M. Folha de s. Paulo: da produção de sentidos acerca da guerra do Iraque. 2009. 227f. Dissertação (Mestre em Linguística) - UNICAMP - Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas-SP, 2009.

MALDIDIER, D. A Inquietação do Discurso: (re)ler Michel Pêcheux Hoje. Campinas-SP: Pontes, 2003.

MAGALHÃES, A. Quando o “discurso do sujeito” não instala o sujeito do discurso: desafios para a implementação da BNCC de língua vernácula no ensino médio. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 11, p. 1-20, 2022.

MARINI, R. M. Brasil: da ditadura à democracia, 1964-1990. 1991. Disponível em http://www.marini-escritos.unam.mx/033_brasil_ditadura_port.htm. Acesso em: 10 dez. 2019.

ORLANDI, E. P. Língua e conhecimento linguístico: para uma história das ideias no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2013.

ORLANDI, E. P. Discurso em Análise: Sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2017.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Princípios e procedimentos. 13. ed. Campinas, SP: Pontes, 2020.

PÊCHEUX, M. Sobre os contextos epistemológicos da Análise de Discurso. In: ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Textos selecionados: Eni Puccinelli Orlandi. 2.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (org.). Por uma análise automática do discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014a [1969]. p. 59-158.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni P. Orlandi. 5. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014b [1975].

PÊCHEUX, M. O Discurso: Estrutura ou acontecimento. Tradução de Eni P. Orlandi et al. 7. ed. Campinas, SP: Pontes, 2015 [1983].

SANTOS, G. dos S. Vozes que constituem o discurso da igualdade educacional na base nacional comum curricular brasileira. 2019. 113f. Dissertação (Pós-graduação em educação). Universidade Federal da Fronteira Sul, Santa Catarina, 2019.

Published

2023-11-22

How to Cite

ARAÚJO, D. R. F. .; LOPES, M.; AMARAL, A. J. dos S. Base nacional comum curricular: um dizer sobre língua portuguesa na etapa do ensino médio. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 12, p. e02331, 2023. DOI: 10.22297/2316-17952023v12e02331. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5168. Acesso em: 21 nov. 2024.