FORMANDO DOCENTES PARA FORMAR DISCENTES MAPEADORES E LEITORES DE MAPAS: A MAQUETE DA SALA DE AULA

Authors

  • Paulo Sérgio Cunha Farias Universidade Federal de Campina Grande
  • Aparecida Tomaz Diniz Universidade Federal de Campina Grande

Keywords:

Linguagem cartográfica; Maquete; Formação Docente.

Abstract

This study is the result of a workshop carried out in the curricular component Geography II in Early Childhood Education and Early Years of Elementary Education in the Full Degree in Pedagogy course at the Federal University of Campina Grande. The training practice took place in the form of remote teaching and sought to highlight the importance of reflection on the methodologies adopted in the classroom in the teacher training process that enables the teaching of cartographic language in the first years of Elementary School. Thus, the study aims to report the realization of the workshop, the steps and learning that the making of the scale model can trigger in the field of spatial representation in the first years of schooling. The results obtained evidenced the possibility for Basic Education teachers, from an affective mediation, to work the cartographic language, using methodologies that place the student in the position of constructor of his cartographic knowledge. It was found that the scale model constitutes an important cartographic representation in the development of learning, such as: orientation, location, reference points, coordinate axes, proportionality, observation points of view, symbolization etc. Contributing, greatly, to the passage from the three-dimensional to the two-dimensional plane.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Sérgio Cunha Farias, Universidade Federal de Campina Grande

Doutor em em Geografia pela UFPE, Professor Associado III da UEAD/CH/UFCG, e-mail: pscunhafarias@hotmail.com

Aparecida Tomaz Diniz, Universidade Federal de Campina Grande

Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia da UAED/CH/UFCG, monitora do componente curricular Geografia I na Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamenta, e-mail: aparecidasouzaeu@gmail.com

References

ALMEIDA, R. D. de; PASSINI, E. Y. O Espaço Geográfico: ensino e representação. São Paulo: Contexto, 1989.

ALMEIDA, R. D. de. Do Desenho ao Mapa: iniciação cartográfica na escola. São Paulo: Contexto, 2001.

______ (Org.). Cartografia Escolar. São Paulo: Contexto, 2007.

CASTELLAR, S. (Org.). Educação Geográfica: teorias e práticas docentes. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2006 (Novas Abordagens GEOUSP; 5).

CASTROGIOVANNI, A. C. et al. (Org.). Geografia em Sala de Aula: práticas e reflexões. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS/ AGB, 1999.

CASTROGIOVANNI, A. C.; SILVA, R. F. D. A. (Re)fazendo a Cartografia Escolar. A construção do conhecimento cartográfico nas aulas de Geografia. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020.

CAVALCANTI, L. de S. O ensino de geografia na escola. Campinas-SP: Papirus, 2012. (Coleção Magistério: Formação de Trabalho Pedagógico).

LUZ, R. M. D.; BRISKI, S. J. Aplicação didática para o ensino da geografia através da construção e utilização de maquetes. In: Revista Geográfica de América Central, vol. 2, julho/dezembro, 2011, p. 1-20. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4517/451744820069.pdf. Acesso em setembro de 2022.

OLIVEIRA, L. de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. Tese (Livre-Docência). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 1978.

PASSINI, E. Y. Alfabetização cartográfica e a aprendizagem de Geografia. São Paulo: Cortez, 2012.

PIAGET, J. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 1975.

RICHTER, D. O mapa mental no ensino de geografia: concepções e propostas para o trabalho docente. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

WADSWORTH, B. J. Organização intelectual e adaptação. In: ¬¬______. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. São Paulo: Pioneira, 1992.

VIGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008 (Psicologia e pedagogia).

Published

2024-01-09

How to Cite

Cunha Farias, P. S., & Tomaz Diniz, A. (2024). FORMANDO DOCENTES PARA FORMAR DISCENTES MAPEADORES E LEITORES DE MAPAS: A MAQUETE DA SALA DE AULA. Think Geography Magazine, 7(1), e7202404. Retrieved from https://periodicos.apps.uern.br/index.php/PGEO/article/view/4816