THE WOMEN"™S HAIR AND THE SUBJECT CONSTITUTION: A DISCURSIVE ANALYSIS OF LOLA COSMETICS' ADVERTISEMENTS

Authors

  • Polianny ígne de Freitas Negócio
  • Lúcia Helena Medeiros da Cunha Tavares

Abstract

The present work is inserted in the field of French Discourse Analysis (DA) and portrays the women's hair history, demonstrating how they act in the female subject constitution and how they are currently represented in the media. The corpus is consisted by 3 Lola Cosmetics"™ advertisement, called lolabooks, that approach the modern woman diversity, which is not restricted to a single beauty pattern. To support the discursive analysis were used the conceptions of Foucault (1996;1996), Gregolin (1995), Fernandes (2007), Carvalho (2008) and Tavares (2012;2015), that bring the DA theories to investigate the body and the discourse; Perrot (2016), Sant"™anna (2005; 2014; 2016), Raminelle (2015) and Morris (2005) to address the history of women, beauty and the body and Silverstone (2005), portraying media issues. Thus, it is intended to make a rescue of the construction of women's beauty in Brazil, emphasizing the speeches about hair, and to describe how is the constitution of the female subject process in the media, specifically in the Lola Cosmetics"™ advertisements. During the analysis, the memory"™s mechanisms will be interpreted in the liberation of stereotypes process, as well as in the exercise of media power in the disciplining of women's bodies. Studying these transformations in the media discursivization allows us to rescue the women"™s history and allows us to reflect on the influence of the hair in the subject constitution, also helping in the understanding of contemporaneity discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Polianny ígne de Freitas Negócio

Graduada em Letras Lí­ngua Portuguesa, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. Membro do Grupo de Estudos do Discurso da UERN – GEDUERN.

Lúcia Helena Medeiros da Cunha Tavares

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica – PROLING, da Universidade Federal da Paraí­ba – UFPB. Professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. Membro do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem – PPCL e do Mestrado Profissional em Letras – PROFLETRAS. Vice-lí­der do Grupo de Estudos do Discurso da UERN – GEDUERN.

References

FERNANDES, Cleudemar Alves. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos, Claraluz, 2007.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul e DREYFUS, Hubert. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2009. (Educação a Distância, 5).
GREGOLIN, Maria do Rosário Valencise. A Análise do Discurso: conceitos e aplicações. Revista Alfa, São Paulo, vol. 39: p. 13-21, 1995.
MORRIS, Desmond. A mulher nua: um estudo do corpo feminino; tradução Eliana Rocha. São Paulo: Globo, 2005.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Tradução Angela M. S. Côrrea. São Paulo: Contexto, 2016.
SANT"™ANNA, Denise Bernuzzi de. A história da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014.
SILVERSTONNE, Roger. Por que estudar a mí­dia? 2 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
TAVARES, Lucia Helena Medeiros da Cunha. Mulher, trabalho e famí­lia: jogos discursivos e redes de memória na mí­dia. Tese de Doutorado, UFPB - João Pessoa, 2012. Disponí­vel em: <https://goo.gl/4afs9x>.
TAVARES, Lucia Helena Medeiros da Cunha; CARVALHO, Ana Maria de. "Jogue as tranças, Rapunzel!" A sociedade de controle e os discursos sobre os cabelos femininos. In: CARVALHO, Ana Maria de; TAVARES, Lucia Helena Medeiros da Cunha e SILVA, Moisés Batista da (Orgs.). De linguagem e de sentidos. Mossoró: Edições UERN, 2015, p.174-190.

Published

2017-06-30

How to Cite

NEGÓCIO, P. ígne de F. .; TAVARES, L. H. M. da C. . THE WOMEN"™S HAIR AND THE SUBJECT CONSTITUTION: A DISCURSIVE ANALYSIS OF LOLA COSMETICS’ ADVERTISEMENTS. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 4, n. 1, p. 79–92, 2017. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/137. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)