Contribution to the critique of the Bildung concept and the teaching of philosophy in Nietzsche

Authors

  • Wellington Santos Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
  • Marta Rios Nunes da Costa UFMS

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v12i2.169

Keywords:

Romance de Formação; Prática-Genealógica; Formação Cultural

Abstract

Contribution to the critique of the Bildung concept and the teaching of philosophy in Nietzsche


Abstract: This text analyzes the pedagogical conception of professor-Nietzsche in the work The Future of our educational institutions (1872) preserving the expository-dialogical portrait of the Formation Romance (Bildungsroman) between the "Philosopher and his apprentices"; seeking to defend what was called the Daimon-Zaratustrian, that is, the methodological teachings of Spirit-Zarathustra as a genealogical practice for the high school philosophy teacher. From this, it is proposed a critical reading of the Teaching of Philosophy from the perspective of becoming Cultural Formation (Bildung) demonstrating the weight of moral capital for such.

Key words: formation-novel, genealogical practice, cultural formation

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Author Biography

Marta Rios Nunes da Costa, UFMS

Possui doutorado em Filosofia e Ciência Polí­tica - New School for Social Research (2006) com uma tese intitulada 'Redefining Individuality - Reflections on Kant, Adorno and Foucault'. A sua tese foi publicada em 2011 pela Húmus Editora (Portugal).As suas áreas de especialização são História da Filosofia Polí­tica, Ética, Teorias da democracia e estudos feministas. É professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, onde ministra aulas de graduação do curso de Filosofia da Faculdade de Ciências Humanas, e aulas de pós-graduação no âmbito do Mestrado Profissional em Filosofia. É Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação de Filosofia da Unioeste. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências na UFMS.

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Published

2020-03-28

How to Cite

SANTOS, Wellington; COSTA, Marta Rios Nunes da. Contribution to the critique of the Bildung concept and the teaching of philosophy in Nietzsche. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 121–140, 2020. DOI: 10.25244/tf.v12i2.169. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/169. Acesso em: 8 dec. 2025.