A educação virtuosa como excelência na pólis

Authors

  • Wesley de Jesus Barbosa UFES e UFF

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v14i1.2199

Keywords:

Socrates, Virtue, Pedagogy and poetry

Abstract

Virtue as excellence in the Greek polis would constitute the foundation of education according to the pedagogical assumptions developed by Socrates. Thus, poetry, due to its inventive and fanciful characteristic, would not serve to educate citizens because it corrupts the soul, especially the young ones. And if the individual's action would correspond to his performance in the whole of the polis, the corruption of his soul would be extremely harmful to the city. However, despite attacks on Greek poetic culture, Socrates used literary, poetic elements in his way of conducting his virtuous pedagogy. How did Socrates use this? It is assumed that there is poetry useful to the city's designs, as well as a form of discourse that can penetrate the interstices of rhetoric and unmask it from its core.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wesley de Jesus Barbosa, UFES e UFF

Licenciado em História e bacharel em Psicologia pela UFES. Mestre em Filosofia e doutorando em Filosofia pelo PPGFIL-UFES. Doutorando em Psicologia pelo PPGP-UFF.

References

BOTTER, Barbara. The Influence of the "˜Honeyed Muse"™ (ἡδυσμένη Μοῦσα) Over the Soul in Plato"™s Republic. Chapter 2. In: M. D. BOERI et al. (eds.), Soul and Mind in Greek Thought. Psychological Issues in Plato and Aristotle, Studies in the History of Philosophy of Mind 20. Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2018.
COELHO, Leandro Anésio. A poesia no livro x da república de Platão. "Existência e Arte"- Revista Eletrônica do Grupo PET - Ciências Humanas, Estética e Artes da Universidade Federal de São João Del-Rei - Ano I - Número I – janeiro a dezembro de 2005.
MOURA, Alessandro Rolim de. A poesia em platão: a república e as leis. letras clássicas, n. 2, p. 201-217, 1998.
NATRIELLI, Adriana. Considerações sobre a música e a poesia nos diálogos de Platão. Revista de E. F. e H. da Antiguidade, Campinas, nº 24, jul. 2007/jun. 2008.
PLATíO. Apologia de Sócrates, Crí­ton. Trad. Manoel de Oliveira Pulquério. Lisboa: Edições 70, 1997.
_______. A República. Fundação Calouste Gulbenkian: Lisboa, 1949.
________. Banquete; Fédon. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Col. Os Pensadores).
_______. Protágoras. Tradução de Carlos Alberto Nunes. Editora da Universidade Federal do Pará, 2002.
________. Sofista. 2ª ed. Rio de Janeiro: ed. Abril Cultural, 1983. (Os Pensadores).
________. Timeu. Trad. Carlos Alberto Nunes. Pará: Universidade Federal do Pará, 1977

Published

2021-10-27

How to Cite

BARBOSA, Wesley de Jesus. A educação virtuosa como excelência na pólis . Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 153–175, 2021. DOI: 10.25244/tf.v14i1.2199. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2199. Acesso em: 5 dec. 2025.