An attempt to provisionally answer to the question “what is philosophy?” in the context of high school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25244/1984-5561.2024.6952

Keywords:

Filosofia, Educação, Ensino médio, Definição de filosofia, Ciências humanas e sociais aplicadas

Abstract

“Philosophy” is a term that still lacks a unequivocal definition. This has perceptible consequences in high school philosophy courses. While other disciplines can begin their courses with a clear definition of what the discipline is, the same can not be done with philosophy. But would not it be possible to conceive a provisional definition of what the discipline of philosophy (not philosophy itself) would be, as codified in the official documents? Using the clue left by Russell, according to which philosophy lies between theology and science, we can try to define philosophy as a curriculum component about “that which is left over” in the curriculum of the applied human and social sciences: the study, through one or more methods, based on an any given logic, of human and social issues not sufficiently covered by history, geography and sociology. This definition is consistent with what students actually learn in philosophy courses in high school and could safely be used in the introduction of the course, facilitating the understanding of the objects of study and the methods used to study such objects. Considerations regarding class time and the skills required of the teacher are also made.

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Author Biographies

Yure Almeida, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Estadual do Ceará (2017) e Mestrado em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (2024). Professor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará desde 2021. Citação: Almeida, Y. C. M. E-mail: yure.almeida@prof.ce.gov.br.

Evanildo Costeski, Universidade Federal do Ceará

Evanildo Costeski possui graduação em Filosofia pela Universidade do Sagrado Coração, mestrado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Gregoriana (1997) e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Gregoriana (2004). Pós-doutorado no Centro de História e Cultura da Universidade Nova de Lisboa (2012). Professor Titular da Universidade Federal do Ceará. Membro externo do Instituto Eric Weil (IEW) da Université Charles-de-Gaulle, LIlle. Professor do Curso de Mestrado e Doutorado em Filosofia da UFC e do Mestrado Profissional em Filosofia (PROF-FILO). Foi coordenador do Curso de Graduação (2006-2008) e de Pós-Graduação (2010-2012) em Filosofia da UFC e coordenador para Programas Profissionais da área de filosofia da Capes (2017-2022). Presidente da Comissão Própria de Avaliação da UFC desde 2023. Tem experiência na área de Filosofia e em meta-avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Filosofia, Avaliação, Meta-avaliação, Filosofia Brasileira, Kierkegaard, Eric Weil, Violência, Religião e Relações Internacionais. Citação: Costeski, E. E-mail: costeski@ufc.br.

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Published

2025-05-20

How to Cite

ALMEIDA, Yure; COSTESKI, Evanildo. An attempt to provisionally answer to the question “what is philosophy?” in the context of high school. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 13–27, 2025. DOI: 10.25244/1984-5561.2024.6952. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/6952. Acesso em: 8 dec. 2025.