A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação

Authors

  • Diana Silva Monteiro CMAE/UECE
  • Cristiane Maria Abreu Lima UECE

Keywords:

Feminization of teaching, The Marian model., Women"™s struggle for education

Abstract

The article focuses upon women struggle for education, from the point of reference of their insertion into the teaching profession, towards the end of the XIXth Century, under the auspices of Christianity ideas which have taken Mary as a model of feminine formation. Resulting from a theoretical-bibliographical research, it points out the women"™s entrance into teaching, which became predominantly, a feminine profession, from the last decades of the XIXth Century to the first ones of the XXth Century, that is, within the Brazilian Republican context, in which, on one hand, the positive-hygienist values along with the Catholic Church ideas were being disseminated, and, on the other hand, the women struggle towards their access to education and against feminine submission, in general, gained more strength.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Silva Monteiro, CMAE/UECE

Mestranda pelo Curso de Mestrado Acadêmico em Educação (Formação de professores) – CMAE/UECE. diana_uece@yahoo.com.br

Cristiane Maria Abreu Lima, UECE

Aluna do Mestrado Acadêmico em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Pesquisadora-colaboradora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário – IMO/ UECE. cristianeabreu1848@bol.com.br

References

ALMEIDA, Jane Soares de. Mulher e educação: a paixão pelo possí­vel. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

ARAÚJO, Emanuel. A arte da sedução: sexualidade feminina na Colônia. In: PRIORE, Mary Del; BASSANEZI, Carla (Org). História das mulheres no Brasil. 9 ed. São Paulo: Contexto, 2009.

BÍBLIA SAGRADA. Barueri: Sociedade Bí­blica do Brasil. 2000.

DUARTE, Constância L. Feminismo e literatura no Brasil. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142003000300010, 2003.

LESSA, Sérgio. Para compreender a Ontologia de Lukács 3. ed. rev. amp. Ijuí­: Editora Unijuí­, 2007.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: PRIORE, Mary Del; BASSANEZI, Carla (Org). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2009. 443-479.

MAGALHíES, Antônio Germano. De Eva a Maria: Os ideais de formação católica feminina na primeira metade do século XX no Brasil. In: CAVALCANTE, M. J. M. et all. História e memória da educação no Ceará. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2002. 77-92.

MORAES, R.R.A. Mulheres e magistério no Ceará: que história é essa?In: VII Encontro de Pós-graduação e Pesquisa, 2007, Fortaleza. Anais mundo Unifor: educação e capital social. Fortaleza: UNIFOR. 2007, 1 CD-ROM.

NUNES, Mª José R. Freiras no Brasil. In: PRIORE, Mary Del; BASSANEZI, Carla (Org). História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2009. 482-509.

SILVA, Maria Beatriz Nizza. A educação da mulher e da criança no Brasil Colônia. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, H. C (Org.). História e memórias da educação no Brasil. Vol. 1. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2004. 131-145.

VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosário Genta. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.

VILLELA, Heloí­sa de O.S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, E.M.T. et all. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Ed. Autêntica. 2000. 95-134.

Published

2020-05-09

How to Cite

MONTEIRO, D. S.; LIMA, C. M. A. . A Feminização do magistério pelo modelo mariano de formação e a luta das mulheres por educação. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 57–70, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1795. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO