O sentido da práxis pedagógica de filosofia no ensino médio das escolas públicas de Mossoró-RN

Authors

  • Mauro Rogério de Almeida Vieira IFRN - Mossoró

Keywords:

Teaching Philosophy, Teacher education, Pedagogical praxis

Abstract

The present study discusses some analytical elements that allow to understand the pedagogical praxis of philosophy teacher in high school in the light of the theoretical and methodological references to the Guide. The prospect of the analysis does not require only discuss a given reality, but to discuss some common senses anchored to the philosophical practice. Objective to analyze the pedagogical praxis of professor of philosophy in the light of the specialized literature and systematize objective and subjective elements in the educational process that contribute to setting the exercise of pedagogical praxis of teaching Philosophy. Take note of the work of professor of philosophy, semi-structured interviews with 04 (four) teachers of philosophy, with the universe researched a total of 03 (three) State public schools of the city of Mossoró-RN. On the basis of studies and teaching experience, there are four categories of analysis: teacher's professional experience; teaching content; teaching methodology; learning evaluation. Identifies a rarefied pedagogical praxis as 75% of the teachers surveyed do not have specific Graduation in philosophy. Describes this 'praxis' as a 'prophetic' practice. Point out some alternatives to think about the teaching of philosophy in high school like experiences of thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauro Rogério de Almeida Vieira, IFRN - Mossoró

Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN. Professor do Instituto Federal do Rio Grande do Norte – IFRN/Mossoró (E-mail: mauro.vieira@ifrn.edu.br).

References

ALONSO, Myrtes. (org.). O trabalho docente: teoria & prática. São Paulo: Pioneira, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasí­lia: MEC, 2006.

BOTTOMORE, T. Dicionário do Pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

CONTRERAS, José. Autonomia de Professores. São Paulo: Cortez, 2002.

SAVIANI, Dermeval. Do senso comum à consciência Filosófica. Campinas-SP: Autores Associados, 2004. (Coleção Educação Contemporânea).

GALLO, Sí­lvio. KOHAN, Walter Omar. Crí­tica de alguns lugares-comuns ao se pensar a Filosofia no Ensino Médio. In: Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis: Vozes, 2000.

GALLO, Sí­lvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica,2003.

______________. Filosofia e educação: pistas para um diálogo transversal. In: Ensino de Filosofia – perspectivas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. 296 p.

______________. Filosofia no Ensino Médio: em busca de um mapa conceitual. In: Um olhar sobre o ensino de Filosofia. Ijuí­: Ed.UNIJUÍ, 2002.

MINAYO, Maria Cecí­lia de Souza, DESLANDES, Suely Ferreira, NETO, Otavio Cruz, GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópoles-RJ: Vozes, 1994.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino de Filosofia. Ijuí­: Ed. UNIJUÍ, 2002.

VASQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

ZABALA, Antoni. A prática educativa. Porto Alegre: artes medicas, 1998.

Published

2020-06-05

How to Cite

VIEIRA, M. R. de A. . O sentido da práxis pedagógica de filosofia no ensino médio das escolas públicas de Mossoró-RN. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 57–69, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1918. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO