A condição humana e a formação transcdisciplinar

Authors

  • Maria da Conceição Xavier de Almeida UFRN

Keywords:

Education, Learning the culture, Transdisciplinary training, Nomadism

Abstract

Taking as reference approaches related to the complexity and featuring education as learning the culture, the article tries to justify the transdisciplinary training and nomadism in it implicit as an requirement of the human condition itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Conceição Xavier de Almeida, UFRN

Doutora em ciências sociais e professora Titular do Departamento de Fundamentos e Polí­ticas da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte /UFRN (E-mail: calmeida17@hotmail.com).

References

ATLAN, Henri. Entre o cristal e a fumaça: ensaio sobre a organização do ser vivo. Rio de Janeiro, Zahar, 1992.

ATLAN, Henri. A Ciência é inumana? Ensaio sobre a livre necessidade. (Tradução Edgard de Assis Carvalho) São Paulo, Cortez, 2004.

ATLAN, Henri. Viver e conhecer. In: Cronos. Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. v. 2, n. 2. Natal, EDFURN, 2001.

ATLAN, Henri; BOUSQUET, Catherine. Questões sobre a vida. (Tradução Joaquim Nogueira Gil). Lisboa, Instituto Piaget, 1994.

CYRULNICK, Boris. Do Sexto sentido: o homem e o encantamento do mundo. (Tradução Ana Rabaça). Lisboa, Instituto Piaget, 1997.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antrologia simétrica. (Tradução Carlos Irineu da Costa). Rio de Janeiro, Editora 34, 1994.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro, editora 34, 1993.

MORIN, Edgar. O método III: O conhecimento do conhecimento. Lisboa, Publicações Europa-América, s.d.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: pensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 2000.

MORIN, Edgar. Complexidade e Transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal, Editora da UFRN, 1999.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasí­lia, Unesco, 2000.

MORIN, Edgar. O Método VI: ética. (Tradução Juremir Machado da Silva). Porto Alegre:, Sulina, 2005.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade a fora. (Tradução Ivone C. Benedetti). São Paulo, UNESP, 2000.

PRIGOGINE, Ilya. Ciência, razão e paixão. (Organização Edgard de Assis Carvalho e Maria da Conceição de Almeida). 2. ed. rev. e ampl. São Paulo, Livraria da Fí­sica, 2009.

PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. A Nova aliança. (Tradução Miguel Faria; Maria Joaquina Machado Trincheira. Brasí­lia: Editora da Universidade de Brasí­lia, 1984.

ROSNAY, Jöel de. O homem simbiótico: perspectivas para o terceiro milênio. Petrópolis, Vozes, 1997.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. (Tradução Dinah de Abreu Azevedo). São Paulo, Gaia, 2003.

SHIVA, Vandana. Biopirataria: a pilhagem da natureza e do conhecimento. (Tradução Laura Cardellini Barbosa de Oliveira). Petrópolis, Vozes, 2001.

Published

2020-06-05

How to Cite

ALMEIDA, M. da C. X. de . A condição humana e a formação transcdisciplinar. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 77–92, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1935. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO