SCENES OF JOINT ATTENTION: POINTING GESTURE AND CHILDREN"™S VOCAL PRODUCTION

Authors

  • Thalita Maria Lucindo Aureliano Universidade Federal da Paraí­ba
  • Kátia Araujo de Lima Universidade Federal da Paraí­ba
  • Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante Universidade Federal da Paraí­ba

Keywords:

Pointing, Joint Attention, Interaction

Abstract

Developing from interactional schemes, children incorporate, during the course of language acquisition, segments from adults. At the beginning of the interactions, the child is totally dependent on adult/mother speech. Over time s/he acquires the ability to represent the intentions, attention, and knowledge, of the people they interact with, becoming, thus, independent of the statement the other and starts, by him/herself to combine words and fragments in order to establish communication with the interlocutor. However, these words and fragments do not stand alone, they are accompanied by gestures before emerging even before children start using holophrases, as being the primary form of communication between the infant and his/her caregiver/mother. In view of these facts, our objective is to show the use of the pointing gesture and its relationship with children's vocal production, in scenes of joint attention. Therefore, we analyzed two mother-baby dyads with 18-month-old children, who are part of the corpus of the Speech and Writing Laboratory of the Federal University of Paraí­ba (LAFE/UFPB), to understand the relationship between the pointing typologies described by Cavalcante (1994) and the scenes of joint attention proposed by Tomasello (2003). As a result, we can state that after the child understands that s/he can, s/he starts to combine gesture and speech to establish the interaction, characterizing an evolution in his cognitive notions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalita Maria Lucindo Aureliano, Universidade Federal da Paraí­ba

Graduada em Letras - Português pela Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB) desde 2012 e Mestre em linguí­stica pela mesma universidade desde 2015. Atualmente é doutoranda na instituição supracitada, integrante do Laboratório da Compreensão Neurocognitiva da Linguagem (LACON)–UFPB e professora substituta do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina – Campus Araranguá.

Kátia Araujo de Lima, Universidade Federal da Paraí­ba

Mestre na área de Aquisição de Linguagem pelo Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica da UFPB (2015), Especialista em Lí­ngua Portuguesa pelo IBRAED (2013), Graduada em Letras com habilitação em Lí­ngua Portuguesa pela UFPB (2012).

Marianne Carvalho Bezerra Cavalcante, Universidade Federal da Paraí­ba

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal de Pernambuco (1989), mestrado em Linguí­stica pela Universidade Federal de Pernambuco (1994) e doutorado em Linguí­stica pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal da Paraí­ba. Tem experiência na área de Linguí­stica, com ênfase em Aquisição da Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição da linguagem, interação mãe-bebê, prosódia, multimodalidade, letramento. É Bolsista de produtividade em pesquisa pelo CNPq. 

References

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. O gesto de apontar como processo de co-construção na interação mãe-criança. Dissertação (Mestrado em Linguí­stica). Universidade Federal de Pernambuco, UFPE, 1994. 294f.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. O manhês e o impossí­vel da lí­ngua. In: LAZNIK, Marie-Christine; COHEN, David (Orgs.). O bebê e seus intérpretes: clí­nica e pesquisa. São Paulo: Instituto Langage, 2011. p. 243-251.

CAVALCANTE, Marianne Carvalho Bezerra. Rotinas interativas mãe-bebê: constituindo gêneros do discurso. Revista Investigações. N. º especial em homenagem a Luiz Antônio Marcuschi. Recife: Editora da UFPE, v. 21, n. º 2, 2008. Disponí­vel em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1449/1126> Acesso em: 25 de Janeiro de 2014.

ELAN, versão 4.9.4. [s.l.]. Max Planck Institute for Psycholinguistics, The Language Archive, Nijmegen, The Netherlands, 2013. Disponí­vel em: <https://archive.mpi.nl/tla/elan/download>. Acesso em: 15 mai. 2013.

MCNEILL, David. So you think gestures are nonverbal?. Psychological Review. Vol 92(3), 1985. Disponí­vel em: < https://www.researchgate.net/publication/229068226_So_You_Think_Gestures_are_Nonverbal>. Acesso em: 13 Nov. 2014.

SCARPA, Ester Maria. O lugar da holófrase nos estudos de aquisição de linguagem. In: Cadernos de Estudos Linguí­sticos. Campinas, 51(2): 187-200, 2009. Disponí­vel em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637211>. Acesso em: 18 Jul. 2013.

TOMASELLO, Michael. Origens Culturais da Aquisição do Conhecimento Humano. Tradução de Cláudia Berliner. 1. Ed. Martins Fontes: São Paulo, 2003. 342p. ISBN: 85-336-1731-3

____________.Origins of human communication. Cambridge, MA: MIT. PRESS, 2ª Ed. 2010. ISBN: 978-0-262-20177-3.

WITTENBURG, p., BRUGMAN, h., RUSSEL, a., KLASSMANN, a., SLOETJES, h. Elan: a professional framework for multimodality research. In: Proceedings of LREC 2006, fifth international conference on language resources and evaluation, 2006.

Published

2019-12-31

How to Cite

AURELIANO, T. M. L. .; LIMA, K. A. de .; CAVALCANTE, M. C. B. . SCENES OF JOINT ATTENTION: POINTING GESTURE AND CHILDREN"™S VOCAL PRODUCTION. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 2, p. 104–119, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2512. Acesso em: 5 oct. 2024.