CHALLENGES IN ACADEMIC WRITING: REFLECTIONS ABOUT THE RHETORIC MOVEMENTS OF THE INTRODUCTION SECTION OF THE GENRE SCIENTIFIC ARTICLE

Authors

Keywords:

Academic writing, Genre scientific article, Introduction, Rhetorical movements

Abstract

Our work aims to present some reflections on the rhetorical movements present in the introduction of the scientific article genre of the Letters course. In the search to stimulate dialogue about strategies that help in the practice of academic writing, the following research question guided our view: can knowing the rhetorical movements present in the introduction of the scientific article help in the elaboration of this academic genre? The choice of introduction section is justified by the fact that this section can draw reader's the attention to the main questions that design the work. In view of these questions, our theoretical framework is supported, as regard to the socio-rhetorical tradition for academic genres analysis, in the studies of Swales (1990), Biasi-Rodrigues and Hemais (2005), Biasi-Rodrigues, Hemais and Araújo (2009), Motta-Roth and Hendges (2010). As to the scientific article, among others, we used the contributions of Silva, Costa, Silva, Souza e Gonçalves (2012). From the important and undeniable contributions of the works influenced by Swales' researches, through the second CARS model, we exemplify some rhetorical movements present in the introduction of the scientific article genre. In general lines, specifically for the writing of the introduction, we conclude that it is important to draw a rhetorical path that it attends, in general, to the movements of presenting the objective and contextualizing the research, showing a justification for the clipping of the article, anticipating the results, briefly, and provide a systematization of the work, among other possible rhetorical movements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jammara Oliveira Vasconcelos de Sá, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Possui graduação em Letras - Licenciatura Plena pela Universidade Estadual do Ceará (1998). Tem Mestrado e Doutorado em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará. É Professora Adjunta I do Depto. de Letras Vernáculas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e membro integrante dos grupos: GEPEL e GETEME. É professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Ciências da Linguagem (PPCL/UERN). Mossoró/RN. 

References

BAWARSHI, Anis; JO REIFF, Mary. Gêneros: história, teoria, pesquisa, ensino. Tradução de Benedito G. Bezerra (et al). São Paulo: Parábola editorial, 2013, p.60-61.

BIASI-RODRIGUES, Bernardete; HEMAIS, Barbara. A proposta sociorretórica de John M. Swales para o estudo de gêneros textuais. In: MEURER; J. L.; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (org.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Parábola editorial, 2005, p.108-129.

BIASI-RODRIGUES, Bernardete. O papel do propósito comunicativo na análise de gêneros: diferentes versões. In: Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais, 4, Anais. Tubarão-SC: Unisul, 2007, v. 1, p. 729-742.

BIASI-RODRIGUES, Bernardete; HEMAIS, Barbara; ARAÚJO, Júlio César. Análise de gêneros na abordagem de Swales: princí­pios teóricos e metodológicos. In: BIASI-RODRIGUES, Bernardete; ARAÚJO, Júlio César; SOUSA, Socorro Cláudia Tavares. Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009, p.17-32.

MOTTA-ROTH, Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola editorial, 2010.

SÁ, Jammara Oliveira Vasconcelos; REBOUÇAS, Ângela Cláudia Rezende Nascimento; THORPE, Bruna Gabrieli Morais da Silva; SILVA, Aylana Paula dos Santos. O projeto extensão e a docência: reflexões, desafios e ações necessárias na prática acadêmica. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 14, 2018, p.1 -14.

SÁ, Jammara Oliveira Vasconcelos. Breves discussões sobre as metáforas conceptuais: exemplificando em anúncios publicitários. In: LIMA, A. H. V.; PITA, J. R.; SOARES, M. E. (orgs.). A linguí­stica na teoria e na prática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 385- 406.

SÁ, Jammara Oliveira Vasconcelos; LIMA, Darlene Paiva. As anáforas indiretas em notí­cias escritas: aprimorando as produções de alunos do 7º ano. Revista Colineares, v. 7, 2020, p. 114-139.

SÁ, Jammara Oliveira Vasconcelos; LOPES, Lucineide Matos; OLIVEIRA, Lara Marques de. A saliência em anúncios publicitários- reflexões multimodais. Revista Entrepalavras, v. 10, 2020, p. 50-65.

SILVA, Elane Ribeiro; COSTA, Letí­cia Melo da; SILVA, Maria Weilanny Pinheiro da; SOUZA, Ossinete Costa; GONÇALVES, Suellen Souza. Como escrever um artigo cientí­fico: orientações. Encontro regional de estudantes de biblioteconomia, documentação, ciência e gestão da informação- EREBD N/NE. Anais. Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 15 a 21 janeiro de 2012.

SWALES, John. Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press,1990.

SWALES, John; FEAK, Christine B. Academic Writing for Graduate Students. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1994.

SWALES, John; FEAK, Christine B. English in Today"™s Research World. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2000.

SWALES, John; FEAK, Christine B. Academic Writing for Graduate Students. Ann Arbor, MI: The University of Michigan Press, 2004.

Published

2021-12-28

How to Cite

SÁ, J. O. V. de . CHALLENGES IN ACADEMIC WRITING: REFLECTIONS ABOUT THE RHETORIC MOVEMENTS OF THE INTRODUCTION SECTION OF THE GENRE SCIENTIFIC ARTICLE. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 8, n. 2, p. 44–60, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3761. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)