ELABORANDO JOGADAS FORMATIVAS EM OFICINA PEDAGÓGICA PARA DOCENTES DE GEOGRAFIA: REFLEXÕES E PRÁTICAS

Authors

  • Adelvan Ferreira Santos Secretaria de Educação e Esporte do Estado de Pernambuco
  • Joseane Gomes de Araújo Universidade Estadual De Santa Cruz – UESC

DOI:

https://doi.org/10.59776/2526-3889.2025.5285

Abstract

In this work, we sought to reflect on the possibility of teachers as authors, the developers of their analog games from continuing education, aiming to achieve specific learning objectives in which they are part of their planning and their realities in the classroom. The question that guided the investigation was: to what extent can the elaboration of games enable the learning of geographic content and concepts? In this sense, some ways for the research were established. The first device was the bibliographic research, followed by continuous training through a pedagogical workshop with a group of geography teachers from the last years of the primary school of the Municipal Education Network of Jacobina - Bahia; secondly, the use of a form/questionnaire with the workshop workers; finally, the analysis of the activities and the answers of these teachers. The main results show that teachers can be authors of their geographical games, but these professionals must have enough time and resources for such a task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adelvan Ferreira Santos, Secretaria de Educação e Esporte do Estado de Pernambuco

Mestre em Estudos Territoriais pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB. Professor de Geografia na Secretaria de Educação e Esporte do Estado de Pernambuco (SEEPE).

Joseane Gomes de Araújo , Universidade Estadual De Santa Cruz – UESC

Doutora em Geografia pela Universidade Estadual de São Paulo UNESP. Mestrado em Geografia pela Universidade Federal da Bahia-UFBA. Possui graduação em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia-Campus IV. Professora Assistente da Universidade Estadual Santa Cruz-UESC.

Published

2025-10-24

How to Cite

FERREIRA SANTOS, Adelvan; GOMES DE ARAÚJO , Joseane. ELABORANDO JOGADAS FORMATIVAS EM OFICINA PEDAGÓGICA PARA DOCENTES DE GEOGRAFIA: REFLEXÕES E PRÁTICAS. Revista GeoInterações, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.59776/2526-3889.2025.5285. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RGI/article/view/5285. Acesso em: 6 dec. 2025.