GABRIEL MARCEL'S CONCRETE PHILOSOPHY: for a philosophy of the history of philosophy and its teaching

for a philosophy of the history of philosophy and a philosophy of teaching philosophy

Authors

  • Marcos Érico de Araújo Silva UERN
  • Iraquitan de Oliveira Caminha UFPB

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i3.1231

Keywords:

Gabriel Marcel. Vocation. History of philosophy. Showcase. Heidegger

Abstract

The article intends to meditate on the question of what philosophy means and the consequent Marcelian criticism of a certain way of studying and teaching the history of philosophy. Just as Marcel and other French philosophers already saw the need for a philosophy of the history of philosophy, in order not to fall into an exhibition of a multiplicity of philosophers, side by side, as in a "showcase" that exposes products for sale, in the same way and radicality it is necessary to think and make a philosophy of teaching philosophy. Without this, the philosophy class is reduced to the reproduction of ideas and summaries of works of philosophy with their respective historical contexts, without, however, leading the scholar to an existential experience of this. It is necessary to co-operate with the studied philosopher, in class or personal reading, the same journey, the same path taken by the philosopher in a certain classic work of philosophy and not just being informed about his ideas, in a "spirit of abstraction", becoming apt to make "proofs", without, however, incarnating or appropriating them.

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Author Biographies

Marcos Érico de Araújo Silva, UERN

É Bacharel em Filosofia (2005), Licenciado em Filosofia (2006), Mestre em Filosofia (2008) pela UFPB, e Doutor em Filosofia (2015) pela UFPB-UFRN-UFPE. Atualmente é Professor Adjunto II do Departamento de Filosofia da UERN no Campus de Caicó - RN, e professor Permanente do Mestrado Profissional em Filosofia - PROF-FILO, núcleo UERN. É membro da Sociedade Brasileira de Estudos de Kierkegaard (SOBRESKI). É lí­der do Grupo de Pesquisa (DGP-CNPq) Núcleo de Estudos em Fenomenologia, Hermenêutica e Mí­stica do Departamento de Filosofia da UERN. É membro do Grupo de Pesquisa (DGP/CNPq) Fenomenologia, Hermenêutica e Metafí­sica da UNIOESTE. Atua principalmente nos seguintes temas: Kierkegaard, Heidegger, Gabriel Marcel, superação da metafí­sica, tonalidades afetivas, existência encarnada, cristianismo, e mí­stica cristã. É professor de Capoeira Angola.

Iraquitan de Oliveira Caminha, UFPB

Graduado em Educação Fí­sica pela Universidade Federal da Paraí­ba (1988). Graduado em Psicologia pelos Institutos Paraibanos de Educação (1990). Graduado em Filosofia pela Universidade Federal da Paraí­ba (1995). Mestre em Filosofia pela Universidade Federal da Paraí­ba (1996). Doutor em Filosofia pela Université Catholique de Louvain (2001). Atualmente, é professor titular do Departamento de Educação Fí­sica, do Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Fí­sica da Universidade Estadual de Pernambuco/Universidade Federal da Paraí­ba e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Federal da Paraí­ba. Autor dos livros O distante-próximo e o próximo-distante: corpo e percepção na filosofia de Merleau-Ponty (Editora da UFPB, 2010), Escritos diversos no universo do corpo, educação, psicanálise e filosofia (LiberArs 2015), 10 Lições sobre Merleau-Ponty (Vozes, 2019) e de vários artigos e capí­tulos de livros sobre Corpo, Educação, Psicanálise e Filosofia.

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Published

2020-03-31

How to Cite

ARAÚJO SILVA, Marcos Érico de; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. GABRIEL MARCEL’S CONCRETE PHILOSOPHY: for a philosophy of the history of philosophy and its teaching: for a philosophy of the history of philosophy and a philosophy of teaching philosophy. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 169–184, 2020. DOI: 10.25244/tf.v13i3.1231. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1231. Acesso em: 5 dec. 2025.

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