The constitution of the autonomous subject in kantian thought taking as assumptions teaching methodologies

Authors

  • Ediel dos Anjos Araújo PROF-FILO (UFMA)
  • Angelo Rodrigo Bianchini UFMA

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i2.4050

Keywords:

Kant, Autonomy, Education, Will, Philosophy

Abstract

In these writings we will use a chapter from our master's dissertation addressing what Kant, Prussian philosopher of the eighteenth century, precepts about Autonomy, as well as his conception of education. We took as reference some works such as Fundamentation of the Metaphysics of Customs, where Kant presents the concepts of autonomy of will and duty, linked to the freedom of rational subjects; What is Enlightenment, in which the philosopher presents the concept of autonomy as a way out of rational minority; and On Pedagogy, a work in which Kant presents some ideas about education and how it should be thought of as a prerequisite for the achievement of the subjects' autonomy. In order to think about the autonomy of the will, it is imperative to resort to the third practical principle of the will, in reference to the Kantian categorical imperative, presented by the philosopher as the principle of autonomy of the will, or even, as some call it in Kantian moral philosophy, the "formula of autonomy".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ediel dos Anjos Araújo, PROF-FILO (UFMA)

Mestre em Filosofia (PROF-FILO/UFMA)

Angelo Rodrigo Bianchini, UFMA

Docente do Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PROF-FILO/UFMA. É professor no Departamento de Educação UFMA

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03?leis?19394.htm>. Acesso em: mar. 2017.

CARVALHO, Zilmara de Jesus Viana de. Palestra proferida aos alunos de pós-graduação em Filosofia. UFMA, 2018.

CARTOLANO, Maria T. Filosofia no ensino de 2º grau. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

KANT, Immanuel. Que significa orientar-se no pensamento? (1786) Tradutor Arthur Morão. Disponível em: <http://files.filsofiaonline.webnode.com.br/200002745-e634be72e7/KANT.%20Que%20significa%20orientar-se%20no%20pensamento.pdf> Acesso em: nov. 2017.

KANT, Imnanuel. Resposta à pergunta: Que é o esclarecimento? In.: Textos Seletos. Tradução de Floriano de Souza Fernandes. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

_________. (1724 – 1804). Antropologia de um ponto de vista pragmático. Trad. Clélia Martíns, - São Paulo: Iluminuras, 2006.

_________. (1724 – 1804). Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. 2. ed. Piracicaba: Editora Unimep, 1999.

_________. Crítica da faculdade do juízo. Trad. Valério Rohden e António Marques. Rio de Janeiro, Forense Universitária, 1993.

_________. (1724 – 1804). Textos selecionados: Fundamentação da metafísica dos costumes. Seleção de textos de Marilena de Souza Chauí: Traduções de Tania Maria Bernkopf, Paulo Quintela, Rubens Rodrigues Torres Filho. – São Paulo: Abril Cultural, 1986.

_________. (1724 – 1804). Fundamentação da metafísica dos costumes. Tradução Paulo Quintela, 117 p. (textos filosóficos). Lisboa: Edições 70, 2007.

Published

2022-07-07

How to Cite

ARAÚJO, . E. dos A.; BIANCHINI, A. R. . The constitution of the autonomous subject in kantian thought taking as assumptions teaching methodologies. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 123–140, 2022. DOI: 10.25244/tf.v13i2.4050. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/4050. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020)