Teaching system:

the need for the explaining order

Authors

  • José Marcus Guedes de Araújo UERN
  • Karla Janayna Mendes Cruz UERN
  • Maria Reilta Dantas Cirino UERN
  • José Francisco das Chagas Souza UERN

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i2.4057

Keywords:

Ensino de Filosofia, Explicação, Mestre Explicador, Experiência, Ordem explicadora

Abstract

This article aims to discuss Philosophy Teaching from fragments of reports of experiences recorded during the performance in the form of classes, carried out by scholarship holders from the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID), Subproject PIBID, from the Philosophy Course, Campus Caicó/UERN. Such experiences took place in Philosophy classes, in a class of the 1st year of High School, in a public institution, in the city of Caicó/RN. We will seek to understand from the interfaces between the training provided by the aforementioned Subproject and the theoretical studies in The ignorant schoolmaster: five lessons in intellectual emancipation, by Jacques Rancière (2002), which presents the understanding of the explanatory logic as support of the Educational System, the perspectives of explanation, stultification and emancipation. Such concepts motivate us to question the way and the sense with which we teach, in particular, the energies that move us to do so.

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Author Biographies

José Marcus Guedes de Araújo, UERN

Graduação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. Bolsista do Programa Institucional de Iniciação Científica – PIBIC/CNPq, intitulado: “‘Exercícios emancipatórios’: para uma aprendizagem de Filosofia a partir do Mestre Ignorante de Jacques Rancière”. Membro do Grupo de Pesquisa “Ensinar e aprender na educação básica” (GP-EAEB/UERN).

Karla Janayna Mendes Cruz, UERN

Graduação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Pesquisa “Ensinar e aprender na educação básica” (GP-EAEB/UERN) e bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC/CNPq.

Maria Reilta Dantas Cirino, UERN

Professora Adjunta IV, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN, Curso de Licenciatura em Filosofia e do Mestrado Profissional em Filosofia – PROF- FILO (Núcleo Caicó-UERN). Doutora em Educação (PROPED/UERJ). Líder do Grupo de Pesquisa Ensinar e Aprender na Educação Básica – GP-EAEB/UERN.

José Francisco das Chagas Souza, UERN

Doutor em Educação/UERN. Professor Adjunto IV, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN. Curso de Licenciatura em Filosofia e do Mestrado Profissional em Filosofia – PROF- FILO (Núcleo Caicó-UERN). Coordenador do PIBID/Filosofia Caicó.

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Published

2022-07-07

How to Cite

ARAÚJO, J. M. G. de; CRUZ, K. J. M.; CIRINO, M. R. D.; SOUZA, J. F. das C. . Teaching system: : the need for the explaining order. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 191–209, 2022. DOI: 10.25244/tf.v13i2.4057. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/4057. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020)