from enlightenment to cosmopolitanism:

the role of education in building the kantian political project

Authors

  • Joao Paulo Silva Martins UFAC

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v16i1.5445

Keywords:

Cosmopolitanism, Moral education, Immanuel Kant

Abstract

Kant's reflections on education are linked with the entire development of his moral philosophy, since it is a means of conducting the human from his state of savagery to the highest degree of development that is morality. Based on this assumption, other developments of the Kantian pedagogy become possible, such as, for example, the importance of education for the consolidation of the perpetual peace project developed by the philosopher in the field of political philosophy. Just as the constitution of a society takes place by overcoming wild freedom towards civil freedom within a State, the cosmopolitan society must overcome the unrestricted freedom of the State towards legal freedom in a league of peoples, based on the teleological vision itself. of nature and the conception of the human being as being able to gradually reach morality. In addition to leading the human species to its ultimate goal – morality – education also needs to direct it to a state of harmony that goes beyond territorial and political boundaries between states through the formation of the subject as a “citizen of the world” through the consolidation of a cosmopolitan state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joao Paulo Silva Martins, UFAC

Professor da Universidade Federal do Acre – UFAC / CAp. Membro do Grupo de Pesquisa Nômade, vinculado ao Instituto Federal de Rondônia - IFRO.

References

CAVALLAR, Georg. Cosmopolitanisms in Kant’s Philosophy. Ethics & Global Politics: Vol. 5, No. 2, 2012, p. 95-118.

DALBOSCO, Claudio A. “Da pressão disciplinada à obrigação moral”. In Moralidade e educação em Kant. DALBOSCO, Claudio A. EIDAM, Heinz. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.

DALBOSCO, Claudio A. Kant e a Educação. Coleção Pensadores e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é “esclarecimento”?. In: Immanuel Kant textos seletos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1985.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontenella. 2ª ed. Piracicaba, SP: Editora Unimep, 1999.

KANT, Immanuel. A Metafísica dos Costumes. Tradução, textos adicionais e notas Edson Bini. Bauru, SP: Edipro, 2ª ed. rev., 2008b.

KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do Juízo. Tradução de Valério Rodem e António Marques. 2ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008d.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Prática. Lisboa: Edições 70, 2008.

KANT, Immanuel. Antropologia de um Ponto de Vista Pragmático. Tradução de Clélia Aparecida Martins. São Paulo: Editora Iluminuras, 2009b.

KANT, Immanuel. Fundamentação da Metafísica dos Costumes. Lisboa: Edições 70, 2009.

KANT, Immanuel. Ideia de uma História Universal de um Ponto de Vista Cosmopolita. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

KANT, Immanuel. À Paz Perpétua um projeto filosófico. Tradução de Artur Morão. LusoSofia: Universidade da Beira Interior Covilhã, 2008c.

MENEZES, Edilson. Kant: Esclarecimento e Educação Moral. In: Cadernos de Filosofia Alemã, vol. 19; n. 1, pp. 117-147.

PAGNI, Pedro A. Iluminismo, Pedagogia e Educação da Infância em Kant. In: Introdução à Filosofia da Educação: Temas Contemporâneos e História. PAGNI, P. A.; SILVA, D. J. (orgs). São Paulo: Avercamp, 2007.

TERRA, Ricardo Ribeiro. Algumas questões sobre a filosofia da história em Kant. In: KANT, Immanuel. Ideia de uma História Universal de um Ponto de Vista Cosmopolita. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

Published

2023-10-09

How to Cite

MARTINS, J. P. S. . from enlightenment to cosmopolitanism: : the role of education in building the kantian political project. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 247–260, 2023. DOI: 10.25244/tf.v16i1.5445. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/5445. Acesso em: 6 jul. 2024.