A prática de escrita em uma perspectiva dialógica de linguagem: interações entre ensino fundamental e superior

Authors

Keywords:

Ensino, Produção textual, Formação docente

Abstract

This article presents a discursive experience established among students of basic and higher education. On the one hand, students of elementary school II (6th to 9th grade) write letters in order to point out pedagogical guidelines to future Portuguese language teachers. On the other hand, undergraduates about to complete the Portuguese/Literature course receive those letters as well as analyze and answer them to the referred students. Moving and serving as a courier in the midst of this enunciative line, a teacher active in basic education and a newcomer as a substitute teacher in higher education seeks to establish a bridge between basic and higher education. For this, based on studies that illustrate the importance of discursive contextualization in written production activities, as well as in discussions about conceptions of education, this article discusses expectations and reflections of apprentices passing by the bridge of the established discursive event. As a methodological procedure and theoretical foundation, this article draws on Dialogical Discourse Analysis in order to problematize the didactic experience and the perceptions about teaching practice. The results point to conceptions of education crystallized in basic education and perceptions that lead to (re)thinking practices of initial teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, M. A. de; NASCIMENTO, D. V. K.; SANTOS, M. S. dos. A leitura literária no livro didático de português: uma análise dialógica. Revista Letras Raras, v. 10, n. 1, p. 53-79, 2021.

ARROYO, M. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BAKHTIN, M. A teoria do romance I: A estilí­stica. Tradução, prefácio, notas e glossário: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução: Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BIAZUS, C.; RAMIRES, V. R. Depressão na adolescência: uma problemática dos ví­nculos. Psicologia em Estudo, v. 17, n. 1, p. 83-91, 2012.

BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos chave. São Paulo: Contexto, 2006. p. 9-31.

BRAIT, B. Lições de gramática do professor Mikhail M. Bakhtin. In: BAKHTIN, M. Questões de estilí­stica no ensino da lí­ngua. Tradução, prefácio, notas e glossário: Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova. São Paulo: Editora 34, 2013. p. 7-18.

BRASIL. Resolução n°2, de 1 de julho de 2015. Brasí­lia: Conselho Nacional de Educação, MEC, 2015.

CONSIDERA, A. L. "Quem te ensinou a nadar?": uma experiência de formação de licenciandos em letras na UFRJ. In: FERREIRA, L.; CONSIDERA, A. L. (org.). Didática e prática de ensino de lí­ngua portuguesa e literatura: desafios para o século XXI. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011. p.119-144.

DAMIS, O. T. Didática e sociedade: o conteúdo implí­cito no ato de ensinar. In: VEIGA, I. P. A. (org.). Didática: o ensino e suas relações. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico), 2012. p. 9-32.

DEL CIAMPO, L. A. O sono na adolescência. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 60-66, 2012.

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.

FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguí­sticas do cí­rculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERHARDT, A. F. L. Concepções de aprendizado na BNCC: bases ideológicas e efeitos no ensino de português. In: AMORIM, M. A. de; GERHARDT, A. F. L. A BNCC e o ensino de lí­nguas e literaturas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019. p. 87-120.

LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

MORETTO, M.; WITTKE, C. I.; CORDEIRO, G. Apresentação. In: MORETTO, M.; WITTKE, C. I.; CORDEIRO, G. (org.). Dialogando sobre as (trans)formações docentes: (dis) cursos sobre a formação inicial e continuada. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2018. p. 11-18.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Observações didáticas sobre a análise dialógica do discurso - ADD. Domí­nios de lingu@gem, v. 10, n. 3, p. 1076-1094, 2016.

SOBRAL, A.; GIACOMELLI, K. Comentários sobre o cí­rculo de Bakhtin e Vygotsky para uma concepção dialógica de educação. PERcursos Linguí­sticos. v. 8, n. 19, p. 12-27, 2018.

REIS, V. T.; PRATA, M. A.; SOARES, A. B. Habilidades sociais e afetividade no contexto escolar: perspectivas envolvendo professores e ensino-aprendizagem. Psicologia Argumento, v. 30, n. 69, p. 347-357, 2012.

RIOLFI, C. et al. Ensino de lí­ngua portuguesa. Coleção ideias em ação. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução: Sheila Grillo e Ekaterina Volkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

2021-03-23

How to Cite

NASCIMENTO , D. V. K. . A prática de escrita em uma perspectiva dialógica de linguagem: interações entre ensino fundamental e superior. Diálogo das Letras, [S. l.], v. 10, p. e02102, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/2817. Acesso em: 5 oct. 2024.