The environmental perception of teachers in a public school in the city of Upanema-RN
Keywords:
Environmental management, Environmental education, SustainabilityAbstract
In the last centuries, especially after the Industrial Revolution, the relationship between man and nature have caused damage to planetary ecosystems. This environmental issue requires changes in the values and productive way of life of the current human civilization. However, the construction of a planetary ecological mentality may occur through the implementation of environmental education, which disseminates new values and contributes to overcoming the destructive environmental perceptions that predominate among social actors in the contemporary world. Therefore, the objective of this article is to identify and describe the environmental perceptions of teachers at a public elementary school in the city of Upanema-RN. For this, an questionnaire was applied with four teachers from this educational establishment, and we analyzed the responses based on the theoretical and methodological references of critical environmental education. In view of this, we realized that among teachers, concepts and values predominate on the environmental theme, which is focused on a very reductionist and disciplinary conception of the environment. This limitation results in the practice of environmental education practices from conservative currents, which hide the relationships of domination between man and nature, and contribute to the perpetuation of the consumer society and its destructive logic, which leads humanity to a serious civilizing catastrophe since the misuse natural resources, the form of production and the waste generated.
Downloads
References
ARAUJO, S. de F. Wilhelm Wundt e a fundação do primeiro centro internacional de formação de psicólogos. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 17, n. 1, p. 09-14, 2009. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413389X2009000100002>. Acesso em: 05 fev. 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERNA, V. Como fazer educação ambiental. São Paulo: Paulus,2001.
BOFF, L. Sustentabilidade: O que é – o que não é. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2015.
BRASIL. MEC. Panorama da educação ambiental no ensino fundamental/Secretaria de Educação Fundamental, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/panorama.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2018.
BRASIL. MEC. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente: saúde/Secretaria da educação Fundamental. 3 ed. Brasília: A Secretaria,2001.
BRASIL. MEC. Ministério do Meio Ambiente. A implantação da educação ambiental no Brasil, 1998. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me00164>. Acesso em: 12 fev. 2018.
CAMARGO, A. L. de B. Desenvolvimento sustentável: dimensões e desafios. 5 ed. Campinas/SP: Papirus, 2010.
CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2017.
COSTA, L. M. Cultura e Natureza: Tribos urbanas e povos tradicionais. Rio de Janeiro: Garamond, 2011. (Col. Desafios do século XXI).
FAGGIONATO, S. Percepção Ambiental. Material e Textos. (2011). Disponível em: <http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4.html>. Acesso em: 04 jan. 2018.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.
GRUN, M. Ética e educação ambiental: A conexão necessária.12 ed. Campinas-SP: Papirus, 2015.
GUIMARíES, M. A formação de educadores ambientais. 8 ed. Campinas-SP: Papirus, 2014. (Coleção Papirus Educação).
HOEFFEL, J. L.; FADINI, A. A. B. Percepção ambiental. In: ENCONTROS e caminhos: formação de educadoras(es) e coletivos educadores. Brasília: Departamento de Educação Ambiental, 2007.
LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências político pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, Campinas, v.17, n.1,p.23-40, 2014.Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414753X2014000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 jan. 2018.
LOUREIRO, C.F. Trajetórias e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec,1993.
REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 3 edição. São Paulo: Brasiliense, 2014. (Coleção Primeiros Passos).
SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M.(org.). Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artemed, 2005. p.17-44.
SAUVÉ, L. Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: uma análise complexa. Revista de Educação Pública, vol.10, jul/dez, 1997. Disponível em:<http://www.rebea.org.br/arquivorebea/acoes/tecendo/ponto_004.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to Geotemas declare that the work is an original article and has not been submitted for publication, in full or in part, in another national or international scientific journal or in another circulation vehicle. The authors also declare that they agree with the transfer of the copyright of the referred article to the magazine Geotemas (University of the State of Rio Grande do Norte), allowing for later publications, as long as the source of its publication is assured. Finally, they assume public responsibility for the article, being aware that any charges arising from a claim by third parties regarding the authorship of the work may apply to them.