The environmental perception of teachers in a public school in the city of Upanema-RN

Authors

Keywords:

Environmental management, Environmental education, Sustainability

Abstract

In the last centuries, especially after the Industrial Revolution, the relationship between man and nature have caused damage to planetary ecosystems. This environmental issue requires changes in the values and productive way of life of the current human civilization. However, the construction of a planetary ecological mentality may occur through the implementation of environmental education, which disseminates new values and contributes to overcoming the destructive environmental perceptions that predominate among social actors in the contemporary world. Therefore, the objective of this article is to identify and describe the environmental perceptions of teachers at a public elementary school in the city of Upanema-RN. For this, an questionnaire was applied with four teachers from this educational establishment, and we analyzed the responses based on the theoretical and methodological references of critical environmental education. In view of this, we realized that among teachers, concepts and values predominate on the environmental theme, which is focused on a very reductionist and disciplinary conception of the environment. This limitation results in the practice of environmental education practices from conservative currents, which hide the relationships of domination between man and nature, and contribute to the perpetuation of the consumer society and its destructive logic, which leads humanity to a serious civilizing catastrophe since the misuse natural resources, the form of production and the waste generated. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julimar Pereira de França, Federal Institute of Science and Technology Education of Rio Grande do Norte (IFRN)

Graduação em Ciências Sociais e mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor de Sociologia e Educação ambiental do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró, RN, Brasil.

Jacimara Vieira Albuquerque, Federal Institute of Science and Technology Education of Rio Grande do Norte (IFRN)

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e Especialista em Educação e contemporaneidade pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Mossoró, RN, Brasil.

Melissa Rafaela Costa Pimenta, Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduada em ciências sociais e especialista em filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Mestra em Ciências Sociais e Doutoranda em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal, RN, Brasil.

Ramiro Gustavo Valera Camacho, State University of Rio Grande do Norte (UERN)

Graduação em Engenharia Agronômica e Mestrado em Agronomia/Fitotecnia pela Universidade Federal Rural do Semi-írido (UFERSA); Doutorado em Ciências (írea de concentração Botânica) pelo Instituto de Biociências (IB), da Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Mossoró, RN, Brasil. ORCID ID:  URL:  EMAIL:

References

ARAUJO, S. de F. Wilhelm Wundt e a fundação do primeiro centro internacional de formação de psicólogos. Temas psicol., Ribeirão Preto, v. 17, n. 1, p. 09-14, 2009. Disponí­vel em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413389X2009000100002>. Acesso em: 05 fev. 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERNA, V. Como fazer educação ambiental. São Paulo: Paulus,2001.

BOFF, L. Sustentabilidade: O que é – o que não é. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2015.

BRASIL. MEC. Panorama da educação ambiental no ensino fundamental/Secretaria de Educação Fundamental, 2001. Disponí­vel em: <http://portal.mec.gov/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/panorama.pdf>. Acesso em: 10 fev. 2018.

BRASIL. MEC. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente: saúde/Secretaria da educação Fundamental. 3 ed. Brasí­lia: A Secretaria,2001.

BRASIL. MEC. Ministério do Meio Ambiente. A implantação da educação ambiental no Brasil, 1998. Disponí­vel em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me00164>. Acesso em: 12 fev. 2018.

CAMARGO, A. L. de B. Desenvolvimento sustentável: dimensões e desafios. 5 ed. Campinas/SP: Papirus, 2010.

CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2017.

COSTA, L. M. Cultura e Natureza: Tribos urbanas e povos tradicionais. Rio de Janeiro: Garamond, 2011. (Col. Desafios do século XXI).

FAGGIONATO, S. Percepção Ambiental. Material e Textos. (2011). Disponí­vel em: <http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4.html>. Acesso em: 04 jan. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

GRUN, M. Ética e educação ambiental: A conexão necessária.12 ed. Campinas-SP: Papirus, 2015.

GUIMARíES, M. A formação de educadores ambientais. 8 ed. Campinas-SP: Papirus, 2014. (Coleção Papirus Educação).

HOEFFEL, J. L.; FADINI, A. A. B. Percepção ambiental. In: ENCONTROS e caminhos: formação de educadoras(es) e coletivos educadores. Brasí­lia: Departamento de Educação Ambiental, 2007.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. As macrotendências polí­tico pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, Campinas, v.17, n.1,p.23-40, 2014.Disponí­vel em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414753X2014000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 10 jan. 2018.

LOUREIRO, C.F. Trajetórias e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec,1993.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. 3 edição. São Paulo: Brasiliense, 2014. (Coleção Primeiros Passos).

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. C. M.(org.). Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artemed, 2005. p.17-44.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável: uma análise complexa. Revista de Educação Pública, vol.10, jul/dez, 1997. Disponí­vel em:<http://www.rebea.org.br/arquivorebea/acoes/tecendo/ponto_004.pdf>. Acesso em: 11 jun. 2018.

Published

2020-08-31

How to Cite

FRANÇA, J. P. de; ALBUQUERQUE, J. V.; PIMENTA, M. R. C. .; CAMACHO, R. G. V. The environmental perception of teachers in a public school in the city of Upanema-RN . Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 10, n. 2, p. 195–216, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/2417. Acesso em: 23 nov. 2024.