Benjamin versus Adorno e Horkheimer:

reflexões sobre a reprodução técnica da obra de arte

Authors

  • Demóstenes Dantas Vieira UERN

Keywords:

Art, Technique, Alienation, Cultural Industry

Abstract

With the technological evolution, the reproduction of a work of art, which for centuries was performed manually, will be performed by the use of the technique. Walter Benjamin (1934) argues that the technique tends to provide access to the work of art. In counterpoint, Adorno and Horkheimer (1947) argued that the use of the technique and the reproduction of a work of art in the hands of the Cultural industry could promote the social alienation. Seen such placements, this work aims to confront those authors from the articles The Work of Art in the Age of Mechanical Reproducibility, Walter Benjamin (1934), and The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception, Adorno and Horkheimer (1947). Such confrontation is intended to facilitate the understanding of reproducible phenomenon of a work of art, as well as infer about the same on contemporary social conjecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Demóstenes Dantas Vieira, UERN

Graduado em Letras pela Universidade Estadual da Paraí­ba "” UEPB. Possui pós-graduação latu sensu em Supervisão e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Patos "” FIP. Aluno regular do Mestrado Acadêmico em Ciências Sociais e Humanas oferecido pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte "” UERN (E-mail: literaturaevida@yahoo.com.br).

References

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural o iluminismo como mistificação das massas. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. In: Teoria da Cultura de massa. Luiz Costa Lima (Org.). São Paulo: Paz e Terra, 2000.

ASSON, Paul-Laurent. A escola de Frankfurt. Tradução de Helena Cardoso. São Paulo: Ática, 1991.

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. In: Magia e Técnica, Arte e Polí­tica: ensaios sobre a literatura e história da cultura. 7ª ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

______. Rua de mão única. In: Obras escolhidas II. 5ª ed. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido se desmancha no ar: a aventura da modernidade. Tradução de Carlos Felipe Moisés e Ana Maria L. Loratti. São Paulo: Companhia das letras, 1986.

CHAUÍ, Marilena. A cultura de massa e a indústria cultural. In: Convite à filosofia. 13ª ed. São Paulo: Ática, 2005.

______, Marilena. O universo das artes. In: Convite à filosofia. 13ª ed. São Paulo: Ática, 2005.

DA COSTA, Belamino César Guimarães. Dialética do esclarecimento: a sociedade da sensação e da (des) informação. In: Ensaios frankfurtianos. Antônio A. S. Zuin; Bruno Pucci; Newton Ramos-de-Oliveira (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2004.

DE MELO, José Laurêncio; FERREIRA, Orlando da Costa. Comunicação e cultura de massa. In: Teoria da Cultura de massa. Luiz Costa Lima (Org.). São Paulo: Paz e Terra, 2000.

FRANCO, Renato. Tecnologia e cultura na época da globalização. In: Ensaios frankfurtianos. (Orgs.) Antônio A. S. Zuin; Bruno Pucci; Newton Ramos-de-Oliveira. São Paulo: Cortez, 2004.

PALHARES, Taiza. Aura: a crise da arte em Walter Benjamin. São Paulo: Ed. Barracuda, 2006.

ROCHLITZ, Rainer. O desencantamento da arte: A filosofia de Walter Benjamin. Bauru: EDUSC, 2003.

Published

2020-06-05

How to Cite

VIEIRA, D. D. Benjamin versus Adorno e Horkheimer:: reflexões sobre a reprodução técnica da obra de arte. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 29–36, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1915. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO

Most read articles by the same author(s)