The recognition of yourself in your identification as a teacher:

a study with teachers licensed in philosophy in the regular and urban municipal urban of São Luís do Maranhão

Authors

  • Simey Fernanda Furtado Teixeira PROF-FILO/UFMA
  • José Assunção Fernandes Leite UFMA

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i2.4056

Keywords:

Reconhecimento de si, Professor, Ensino de Filosofia, Perfil Formativo, Formação

Abstract

This research will be carried out within the scope in the Programa de Pós-Graduação em Filosofia – Mestrado Profissional em Filosofia (PROF-FILO) da Universidade Federal of Maranhão, linked to the Philosophy Teaching area and to the Philosophy and Teaching research line. Its object of analysis: “The recognition of yourself in your identification as a teacher: a study with teachers licensed in Philosophy in the regular and urban municipal urban of São Luís do Maranhão”. The categories "recognition" and "teacher" will be presented, the first from the perspective of Paul Ricoeur (2006), and the second within the conception brought by António Nóvoa (1992/1999) as a theoretical foundation necessary for the parameters of analysis on the investigation carried out among these professionals. Finally, the recognition of the self as a teacher in philosophy graduates will be investigated, through the formative profile and self-recognition in teaching at the municipal urban regular education of São Luís do Maranhão.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simey Fernanda Furtado Teixeira, PROF-FILO/UFMA

Mestra pelo Programa de Mestrado Profissional ‘PROF-FILO/UFMA

José Assunção Fernandes Leite, UFMA

Docente do Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PROF-FILO/UFMA, Dep. De Filosofia. Professor Doutor da UFMA.

References

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Formação de professores? Da incerteza à compreensão. Bauru, Sp: EDUSC, 2003.

BICUDO, M.A.V. Pesquisa Qualitativa: significados e a razão que a sustenta. Revista pesquisa qualitativa. Ano 1, n.1. São Paulo: SE&PQ, 2005.

BRASIL Constituição Federal brasileira <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao24.htm>. Acesso em: 13 de março 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional 9394/96. Legislação Federal MEC/ CNE. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/ L9394.htm > Acesso em: 15.nov. 2016.

BRASL. Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC/SEMTEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12598%25> Acesso em: 27 nov. 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Editora: Fundação Carlos Alberto Vanzolini Gestão de Tecnologias em Educação. 2018.

BRASIL. Documento Curricular do Território Maranhense: para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Editora: FGV, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. 2019.

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 3. ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EDUCACIONAIS ANISÍO TEIXEIRA. Sinopse Estatística Educação Superior 2017. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: < http:// portal.inep.gov.br/básica-censo-escolar-sinopse-sinopse> Acesso em: 07 jul. 2019

MONTEIRO, A. Reis. Profissão docente: profissionalidade e autorregulação. São Paulo: Cortez, 2015.

MORIN, E. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Tradução: Ana Paula de Viveiros, Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

NÓVOA, António (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote. Instituto de Inovação cultural, 1992.

NÓVOA, Antônio. Profissão professor. Editora Porto Editora. Tradutores: Irene Lima Mendes, Regina Correia, Luísa Santos Gil. Portugal, 1999.

NÓVOA, Antônio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: Editora Educa, 2009.

NÓVOA, A. et. al. Formação de professores e profissão docente. In.:______. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995a. p.13-33.

NOVOA, A. vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1995b.

NÓVOA, A. O lugar dos professores: terceiro excluído. Texto publicado na Revista Educação e Matemática (n. 50, Nov/Dez 1998. pp. 29-31). ISSN 0871-7222.http://hdl.handle.net/10451/686.

NÓVOA, A. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In.: TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude.In: O ofício de professor: história, perspectivas e desafio internacionais.. Petropólis, RJ: Vozes, 2014. p. 217-233.

NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. Formação e profissionalização docente. 3. ed. Curitiba: Ibpex, 2007.

STEINER, G. As lições dos Mestres. Lisboa: Gradiva, 2011.

PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Tomo II. São Paulo: Papirus, 1995.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. Tradutor: Nicoláis Nyimi Campanário. Editora Loyola. São Paulo, 2006.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como o outro. Trad. Ivone C. Benedetti. 1° ed. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2014.

SEMED. Proposta Curricular: filosofia / Prefeitura Municipal de São Luís; Secretaria Municipal de Educação. – São Luís, 2009.

SEMED. PLANO MUNICIPAL CURRICULAR / Prefeitura Municipal de São Luís; Secretaria Municipal de Educação. – São Luís, 2015.

TAVARES, M. O fenômeno educativo entre a ideologia e a utopia: o pensamento de Paul Ricoeur: fundamentos para uma educação emancipatória. Revista Lusófona de Educação, Lisboa,2003. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/349/34900102.pdf>. Acesso em: 20 mai.2010.

Published

2022-07-07

How to Cite

TEIXEIRA, S. F. F. .; LEITE, J. A. F. The recognition of yourself in your identification as a teacher: : a study with teachers licensed in philosophy in the regular and urban municipal urban of São Luís do Maranhão. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 155–170, 2022. DOI: 10.25244/tf.v13i2.4056. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/4056. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020)