The pedagogical residence program and initial training of Geography teachers

Authors

Keywords:

Geography Teaching, Teacher Training, Pedagogical Residence

Abstract

The Pedagogical Residency Program, as a National Policy for the Training of Teachers in Basic Education in Brazil, is a CAPES program that aims to insert graduates into the school environment in the final years of graduation, in order to contribute to the experience and teaching practice of future teachers. This work aims to investigate how the performance and experience of the residents of Geography of the State University Vale do Acaraú (UVA) in the field schools of the cities of Sobral and Massapê. The survey, of a descriptive-interpretativist nature, and qualitative quantitative approach, took as a research instrument a form answered by the residents who have been through the experience of the program and whose answers show how it contributed to the professional training of teachers in training.

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Author Biographies

Francisco Ariel dos Santos Silva, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Graduação e mestrando em Geografia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), Especialização em Ensino de Geografia pela Universidade Candido Mendes (UCAM).

Glauciana Alves Teles, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

Graduação, mestrado e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora da graduação e do mestrado em Geografia da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

José Raymundo Figueiredo Lins Jr., Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA)

 – Graduação em Letras-Inglês pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestrado em Linguí­stica Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e doutorado em Linguí­stica pela Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB), e Professor da graduação em Letras-Inglês da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

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Published

2020-12-29

How to Cite

SILVA, F. A. dos S. .; TELES, G. A. .; LINS JR., J. R. F. The pedagogical residence program and initial training of Geography teachers . Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 10, n. 3, p. 161–177, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/2781. Acesso em: 17 nov. 2024.