The readings space of children and the reading of spaces by children: the case of a CMEI in Natal-RN

Authors

Keywords:

Reading of spaces, Readings space, Children, CMEI, Natal-RN

Abstract

This article aims to analyze the spaces of reading and the reading the spaces of the children, from a critical perspective. For this purpose, methodological procedures were performed: interviews, systematic observations and photographic records. These research instruments were used with children of Level IV of Preschool of a Municipal Center of Childhood Education (CMEI) located in Capim Macio, Southern Zone of the city of Natal, RN, Brazil. The results show that children often reduce reading to reading of words. Few can perceive the act of reading as reading the world. Majority of them restrict their spaces of reading to school and home. For other children, reading goes through spaces: "under the bed, everywhere, on the tables of the room and in the bed". Reading the world of children shows that most of them do not have the support of family members at home for the act of reading the word. This fact increases the importance of the teachers of the schools in working the act of reading the word and the world. We defend the thesis that how bigger the habit of reading the word, how bigger the diversity of children's spaces of reading, major quantitatively and qualitatively the reading they will have of the world, the reading of space. However, the text and context of the children studied, which is the socioeconomic situation of must Brazilians children, the reading of the word and the reading spaces are restricted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Raquel Coutinho Toscano Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora do Núcleo de Educação da Infância (NEI) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal (RN), Brasil. 

Thiago Augusto Nogueira de Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorando em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor de Geografia da Rede básica da educação do estado do Rio Grande do Norte, Natal (RN), Brasil.

References

AZEVEDO, B. R. C. A leitura na Educação Infantil: as significações de crianças de 4 e 5 anos em uma escola pública de Natal-RN, Monografia de Especialização (Estudos da Linguagem), Natal, UFRN, 2014.

AZEVEDO, B. R. C. Ler é poder saber o que a gente não sabe: sentidos da leitura por crianças da Educação Infantil, Dissertação (Mestrado em Educação), Natal, UFRN, 2016.

AZEVEDO, B. R. C.; LOPES, D. M. de C. A leitura na educação infantil: o que? Para que? Como? Linha Mestra, v.8, n.24, p.598-601, 2014.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 14. Ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a Geografia dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Caderno Cedes, Campinas, v.25, n.66, p.227-247, maio/ago. 2005.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. 51. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 62. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

LEFEBVRE, H. The production of space. Oxford: Basil BlackWell, 1991.

MOURA, M. da C.; AZEVEDO, B. R. C.; CARDOSO, N. S. A ciranda de leitura como prática de sentidos na Educação Infantil. Linha Mestra, v.10, n.30, p.816-820, 2016.

SOUZA, A. C. de F. e; AZEVEDO, B. R. C. Saberes e práticas do ensino da leitura e da escrita: construindo aprendizagens significativas. Linha Mestra, v.8, n.24, p.267-272, 2014.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 4. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. Ed. Wmf Martins Fontes, 2009.

Published

2019-04-30

How to Cite

AZEVEDO, B. R. C. T. .; QUEIROZ, T. A. N. de . The readings space of children and the reading of spaces by children: the case of a CMEI in Natal-RN. Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 9, n. 1, p. 144–160, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/915. Acesso em: 6 jul. 2024.