A multimodal and discursive analysis of media: Jornal Nacional climbings at stake

Authors

Keywords:

Critical Discourse Analysis, News Climbing, Discursive multimodality

Abstract

The present study has as main objective to analyze news media texts on television news, with regard to structural, discursive and multimodal aspects, aiming to promote reading and textual production in the classroom. To this end, the research investigates how one of the main segments of television news media, Jornal Nacional, and how its study can offer important subsidies to the language teaching-learning process. As a theoretical background, the assumptions of Critical Discourse Analysis are taken, a theory that addresses the context of language use as a crucial element, proposing research aimed at social relations characterized by struggle and conflict, materialized by speeches such as institutional, political, gender, and of the media (FAIRCLOUGH, 2001 [1992]; CHOULIARAKI; FAIRCLOUGH, 1990; FAIRCLOUGH, 2003; RAMALHO; RESENDE, 2011). At the same time, due to the nature of the data, especially regarding its character of constituting a multimodality apparatus, the concepts of  the Grammar of Visual Design are taken (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006; FERNANDES; ALMEIDA, 2008). For that, we opted for a qualitative and interpretative approach, especially of a critical and documentary character (BAUER; GASKELL, 2008). As a result, climbs of five editions of Jornal Nacional were selected, from January to March 2019. The selected editions are representative of recurring themes and social events on that period. The results of the research point to an urgent need to better know the constitutive characters of media samples for the promotion of reading and text production activities in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Geizi Silva Pinto, Escola Municipal Padre Amaro (Paraú/RN)

Graduada em Letras Lí­ngua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pós-graduanda no curso de Especialização em Linguí­stica Aplicada e Ensino de Lí­nguas pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) e no curso de Especialização em Ensino de Lí­ngua Portuguesa e Matemática em uma Perspectiva Transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). É atuante, principalmente, nos seguintes temas e correntes teóricas: Análise Crí­tica do Discurso, Discurso Midiático, Gramática do Design Visual e Multimodalidade Discursiva. 

References

AQUINO, Lucélio Dantas de; SOUZA, Medianeira. A multimodalidade no gênero blog. In: ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins de (Org.). Perspectiva em análise visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008.
BAUER, M.; AARTS, B. A construção do corpus: um princí­pio para a coleta de dados qualitativos. In: BAUER, M.; GASKELL, G. (Org.) Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
CHAUI, Marilena. Simulacro e poder: uma análise da mí­dia. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.
CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.
COSTA, Ivandilson. Análise do discurso da mí­dia: a reestruturação promocional do texto jornalí­stico. 236f. Tese (Doutorado em Letras/Linguí­stica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
FAIRCLOUGH, Norman. Language and globalization. London; New York: Routledge, 2006.
FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse: textual analysis for social research. London; New York: Routledge. 2003.
FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasí­lia: Editora da UnB, 2001[1992].
FAIRCLOUGH, Norman. Language and power. 2. ed. London: Longman, 1990.
FERNANDES, José Davi Campos; ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins de. Revisitando a gramática visual nos cartazes de guerra. In: ALMEIDA, Danielle Barbosa Lins de (Org.). Perspectiva em análise visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008.
HALLIDAY, M.A.K.; MATTHIESSEN, C.M.I.M. An introduction to functional grammar. London: Arnold, 2004.
KRESS, Gunther; LEEUWEN, Theo van. Reading images: the grammar of visual design. London/New York: Routledge, 2006.
MORAES, Dênis (Org.). Mí­dia, poder e contrapoder: da concentração monopólica à democratização da informação. Rio de Janeiro: FAPERJ/Boitempo, 2013.
RAMALHO, Viviane; RESENDE, Viviane. Análise do Discurso (para a) Crí­tica: o texto como material de trabalho. Campinas: Pontes Editores, 2011.
THOMPSON, John B. A mí­dia e a modernidade: uma teoria social da mí­dia. Petrópolis: Vozes, 1998 [1995].
WODAK, Ruth. Introduction: Discourse studies – important concepts and terms. In: WODAK, Ruth; KRYÅ»ANOWSKY, Michal (Ed.). Qualitative discourse analysis in the social sciences. London: Palgrave, 2008.
WODAK, Ruth. Do que trata a ACD: um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. esp., p. 233-243, 2004.

Published

2019-12-31

How to Cite

PINTO, M. G. S. . A multimodal and discursive analysis of media: Jornal Nacional climbings at stake. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 2, p. 21–41, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2208. Acesso em: 5 oct. 2024.