THE DISCURSIVE PROCESS OF AUTHORS IN POEMS WRITTEN FROM THE POEM BASE – THE DOOR, BY VINÍCIUS DE MORAES

Authors

  • Luciane Botelho Martins
  • Marilei Resmini Grantham

Keywords:

Poem, Authorship, Discourse Analysis

Abstract

This article reflects about writing, specially: poems, as well as the discursive process of authoring in the classroom. The search for a different practice from what has been traditionally hold at school motivated my work with a 4th grade group of students. This work had as its result the texts"™ compilation, which was entitled Texts & Text. Now I submitted these texts in the Pêcheux"™s perspective of Analysis of Discourse. I intend to examine the discursive process of writing. I mean, I intend to verify students constituting themselves as subjects through discursive processes of reading, interpretation and authorship. I try to present a new look about texts written in the classroom, taken here as linguistic materiality. I believe that giving students the opportunity to write, we are giving them voice, in order to constitute them as subject, and also as authors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciane Botelho Martins

Especialista em Linguí­stica e Ensino de Lí­ngua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Marilei Resmini Grantham

Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora
Associada da FURG.

References

CORACINI, Maria José R. Faria. A produção textual em sala de aula e a identidade do autor. In: LEFFA, Vilson; PEREIRA, Aracy E. (org.) O ensino da leitura e produção textual. Pelotas, RS: Educat, 1999.
COURTINE, Jean Jacques. Análise do Discurso Polí­tico: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Paulo: EdUFSCar, 2009.
GADET, F. & HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3ª edição. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.
GERALDI, João Wanderley. Da redação à produção de textos. In: CHIAPPINI, Ligia. (Org.) Aprender e ensinar com textos de alunos. Volume 1. São Paulo: Editora Cortez, 2004.
MAZZAROTTO, Luiz Fernando. Nova Redação Gramática e Literatura: aprenda a elaborar textos claros, objetivos e eficientes. 2ª edição. São Paulo: DCL, 2010.
ORLANDI, Eni. A linguagem e seu Funcionamento: as formas do discurso. 6ª edição. Campinas, SP: Pontes, 2011.
______. Análise de Discurso: Princí­pios & Procedimentos. 10ª edição. Campinas, SP: Pontes, 2012a.
______. Discurso e Texto: Formulações e Circulação dos Sentidos. 4ª edição. Campinas, SP: Pontes, 2012b.
______. Interpretação, autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 6ª edição. Campinas, SP: Pontes, 2012c.
PÊCHEUX & FUCHS (1975). A propósito da Análise Automática do Discurso. In: GADET & HAK (org). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.
PÊCHEUX, Michel (1969). Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET & HAK (org). Por uma análise automática do discurso. Campinas: Ed. Unicamp, 1990.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: Uma crí­tica à afirmação do óbvio. Tradução de: Eni Puccinelli Orlandi et al. 4ª edição. Campinas, SP: Unicamp, 2009.

Published

2014-12-31

How to Cite

MARTINS, L. B. .; GRANTHAM, M. R. . THE DISCURSIVE PROCESS OF AUTHORS IN POEMS WRITTEN FROM THE POEM BASE – THE DOOR, BY VINÍCIUS DE MORAES. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 1, n. 2, p. 05–25, 2014. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/82. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

Nossas Letras