Nietzsche e a educação:

autonomia, cultura e transformação

Authors

  • Marcos de Camargo Von Zuben UERN
  • Rodolfo Rodrigues Medeiros Colégio Diocesano Seridoense (CDS)

Keywords:

Autonomy, Education, Culture, Nietzsche, Transformation

Abstract

This article promotes a reflection about the role and purpose of education based on the thought of German philosopher Friedrich Nietzsche (1844-1900). It shall be from the Nietzsche"™s censure to the German educational system of his day. In a second moment, will be exhibited his reflections about the authenticity of concepts such as autonomy, freedom and culture. Finally, it will be discussed the role of Nietzschean education. Facing the self-overcoming, for her the culture is treated as an end and not a means.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos de Camargo Von Zuben, UERN

Doutor em Filosofia pela Unicamp, professor adjunto do departamento de filosofia da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN. Apoio MCT/CNPq e Governo do Estado do Rio Grande do Norte/FAPERN (E-mail: zuben@uol.com.br).

Rodolfo Rodrigues Medeiros, Colégio Diocesano Seridoense (CDS)

Graduado (Licenciatura) em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN, Campus Caicó - CaC. Atualmente, leciona filosofia para alunos do Ensino Médio no Colégio Diocesano Seridoense (CDS), instituição da rede privada de ensino da cidade de Caicó/RN (E-mail: rodolfo.caico@hotmail.com).

References

CHAUÍ, Marilena. Cultura e democracia. In: Crí­tica y Emancipación: Revista Latino Americana de Ciências Sociais. Ano 1, nº 1 (jun. 2008 ). Buenos Aires: CLACSO, 2008. p.53-76. Disponí­vel em: <http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/secret/CyE/cye3S2a.pdf>Acesso em 18/10/2012.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche educador. São Paulo: Scipione, 2003.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador. 2ª ed. Tradução de Ruy Jungman; e revisão e apresentação de Renato Janine Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

FREZZATTI JR., Wilson Antônio. Educação e Cultura em Nietzsche: o duro caminho para tornar-se o que se é. In: AZEREDO, Vânia Dutra de (Org.). Nietzsche: filosofia e educação. Ijuí­: Unijuí­, 2008. p. 39 - 65.

GIACOIA JR., Oswaldo. Sobre o tornar-se o que se é. In SILVA, João Carlos Salles da (Org.). Schopenhauer e o Idealismo Alemão. Salvador: Quarteto, 2004. p. 201 - 219.

LARROSA, Jorge. Nietzsche e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim Falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução e notas de Mário Ferreira dos Santos. 3ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

______. David Strauss, o sectário e o escritor: primeira consideração intempestiva. São Paulo: Escala, 2008a.

______. Genealogia da Moral: uma polêmica. Tradução e notas de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

______. III Consideração Intempestiva: Schopenhauer Educador. In: SOBRINHO, Noéli Correia de Melo (Org). Escritos Sobre Educação: Friedrich Nietzsche. São Paulo: Loyola, 2003a. p. 138 - 222.

______. Segunda Consideração Intempestiva: Da Utilidade e Desvantagem da História para a Vida. Tradução de Marco Antônio Casanova, revisão Ernani Chaves. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003b.

______. Sobre o Futuro dos Nossos Estabelecimentos de Ensino. In: SOBRINHO, Noéli Correia de Melo (Org). Escritos Sobre Educação: Friedrich Nietzsche. São Paulo: Loyola, 2003c. p. 41 - 137.

ROCHA, Silvia Pimenta V. Tornar-se quem se é: educação como formação, educação como transformação. In: BARRENECHEA, M.; PINHEIRO, P.; FEITOSA, C. (Org.). Nietzsche e os Gregos: arte, memória e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. p. 264 - 281.

SOBRINHO, Noéli Correia de Melo. A pedagogia de Nietzsche (Apresentação). In: ______. Escritos Sobre Educação: Friedrich Nietzsche. São Paulo: Loyola, 2003. p. 7 - 39.

Published

2020-05-09

How to Cite

ZUBEN, M. de C. V.; MEDEIROS, R. R. Nietzsche e a educação: : autonomia, cultura e transformação. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 71–93, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1803. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

FLUXO CONTíNUO