The History of philosophy as a reference in philosophy teaching

On the teaching conception of Filosofia: temas e percursos

Authors

  • Eliakim Ferreira Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i2.2567

Keywords:

Philosophy teaching, History of philosophy, Didactics in philosophy teaching

Abstract

The article aims to extract the teaching conception from the book filosofia: temas e percursos in order to show a philosophy teaching approach that privileges the history of philosophy not as a center, but as a teaching reference. at the end, the article discusses the limits and advantages of this approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliakim Ferreira Oliveira, Universidade de São Paulo

Mestre em Filosofia pela USP. Foi membro do Centro de Estudos de Filosofia Patrística e Medieval (Cepame) e do Grupo de Estudos da Latim Medieval (Gelm-USP), no qual contribuiu com a tradução das '83 questões diversas', de Agostinho de Hipona, disponíveis no site do CEPAME.

References

BOLZANI FILHO, Roberto. Entrevista com Roberto Bolzani Filho. In: Trans/Form/Ação, a ser publicada no primeiro trimestre de 2021.

FIGUEIREDO, Vinicius de (org.); BOLZANI FILHO, Roberto; REPA, Luiz; CUTER, João Vergílio; VALENTIM, Marco; NETO, Paulo Vieira. Filosofia: temas e percurso. Manual do professor. Volume único. Ensino Médio. Componente curricular: Filosofia. 2. ed. São Paulo: Berlendis & Vertecchia Editores, 2016.

GUIMARÃES, Carlos Eduardo A disciplina no processo ensino-aprendizagem. In: Didática, São Paulo, 18: 33-39, 1982.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Por toda parte e em parte alguma. In: Signos. Tradução Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

SILVA, Franklin Leopoldo e. História da filosofia: centro ou referencial? In: NETO, H. N. (Org..). O ensino de Filosofia no 2º grau. São Paulo: SOFIA: SEAF, 1986, p. 153-162.

TERRA, Ricardo Ribeiro. Não se pode aprender filosofia, pode-se apenas aprender a filosofar. In: discurso, 40 (2013): 9-38.

Published

2022-07-07

How to Cite

FERREIRA OLIVEIRA, E. The History of philosophy as a reference in philosophy teaching : On the teaching conception of Filosofia: temas e percursos . Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 61–71, 2022. DOI: 10.25244/tf.v13i2.2567. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/2567. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020)