DIDACTIC METHOD AND PHILOSOPHY OF THE TEACHING OF PHILOSOPHY:

EDUCATION, DISCOURSE IN PORTUGUESE LANGUAGE AND PEDAGOGY

Authors

  • Emanuel Oliveira Medeiros Centro de Estudos Humanísticos/Universidade dos Açores

DOI:

https://doi.org/10.25244/tf.v13i2.4047

Keywords:

Education, Philosophy, Problematology and Methodology, Language, Meaning

Abstract

In order to focus on didactic method and philosophy of the teaching of philosophy, reference should be made to several sources and authors, both in Portuguese and in other languages. We chose authors whose discourse is developed in Portuguese, in view of the fact that this language is spoken and used by many millions of people in states and territories where Portuguese is an official language. Moreover, scientific writing in Portuguese should be improved. Quite recently UNESCO made significant strides in the promotion of Portuguese as a scientific language. Intertextuality can be produced within a single language - in Portuguese, in this case, in both its unity and diversity -   as well as within other languages. What is more important and difficult is working on the Thought, which can be verbally conveyed by different languages, always assuming a certain peculiarity due to the specific language by which it is expressed, which clearly means that speaking a language is not enough: a language must be lived, as a deep way of living and philosophizing. In the world of Lusophony there are world views arising from language, authors, ideas, ways of being and living.  A didactic method of teaching philosophy requires mastery of philosophy itself, as philosophy, according to some authors, possesses in itself its specific didactic method. But this does not happen without the mediation of a teacher and his/her pedagogy. The teacher is always a communicator, and, to a certain extent, the teacher is a philosopher.

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Author Biography

Emanuel Oliveira Medeiros, Centro de Estudos Humanísticos/Universidade dos Açores

Emanuel Oliveira Medeiros é doutorado e agregado em Educação e na Especialidade de Filosofia da Educação, pela Universidade dos Açores. Autor de diversas publicações na área da Educação, tem organizado e participado em vários colóquios, encontros e conferências nacionais e internacionais nas áreas da Filosofia da Educação, Currículo, Didáticas e Formação de Professores. Desde 2007 é membro integrado de Grupos de Investigação do Gabinete de Filosofia da Educação do Instituto de Filosofia (I&D/502/FCT) da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Dos seus livros, destacam-se os seguintes: A Filosofia na Educação Secundária: Uma Reflexão no Contexto da Reforma Curricular e Educativa (2002); A Filosofia como Centro do Currículo na Educação ao Longo da Vida (2005). Educar, Comunicar e Ser (2006). Da organização de obras coletivas, referem-se as seguintes publi­cações: Educação, Cultura(s) e Cidadania (2009); A Educação como Projeto: Desafios de Cida­dania (2010). Educação: Caminho para o Século XXI (2002); Utopia e Pragmatismo em Educação: Desafios e Perspetivas (2002); I Encontro de Didáticas nos Açores (2002), Educação Cientí­fica no 1.º Ciclo do Ensino Básico (2003).

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Published

2022-07-07

How to Cite

MEDEIROS, E. O. DIDACTIC METHOD AND PHILOSOPHY OF THE TEACHING OF PHILOSOPHY: : EDUCATION, DISCOURSE IN PORTUGUESE LANGUAGE AND PEDAGOGY. Trilhas Filosóficas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 13–39, 2022. DOI: 10.25244/tf.v13i2.4047. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/4047. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ AFROPERSPECTIVISMO E O ENSINO DE FILOSOFIA (v.13, n.2, 2020)