Geography teaching: a case study case teaching practice in fundamental education

Authors

Keywords:

Teaching, Geography, Active Methodologies, Educational practice

Abstract

Considering that geographical science is dynamic, its discussion is latent in all spheres, including school geography. Within this perspective, the objective of this manuscript is to present an account of experiences in the geography classes of elementary school, having as background the use of active methodologies. The methodological path initially permeates the construction of a bibliographic reference based on authors such as Zabala (1998), Cavalcanti (2002), Paulo Freire (1996), among others who subsidized the debate on the teaching of geography and the educational practice of its teacher. subject. Subsequently, an experience of geography classes in the 9th grade of elementary school II is explained, which will corroborate the relevance of methodological innovations in the teaching-learning process in the geography discipline, for the formation of critical citizens in contemporary society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lí­via Gabriela Damião de Lima, Rede de Educação Básica do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN); Especialista em Geografia pela Faculdades Integradas de Cruzeiro (FIC), Mestra em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido. (PLANDITES), da UERN. Professora substituta na rede estadual de ensino básico e professora da rede privada de ensino básico, Pau dos Ferros, RN, Brasil.

Francisca Wigna da Silva Freitas, Prefeitura Municipal de Itaú (RN)

Graduada em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN/Pau dos Ferros). Mestrado em Ciências Naturais (PPGCN/UERN). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Ambiente e Sociedade da UERN, Campus Assú e Fiscal de Meio Ambiente do Municí­pio de Itaú, RN, Brasil.

References

ABREU, J. R. P. Contexto Atual do Ensino Médico: Metodologias Tradicionais e Ativas Necessidades Pedagógicas dos Professores e da Estrutura das Escolas. 2011. 105f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde) -Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Proposta preliminar, segunda versão, revista. 2016. Disponí­vel em: < basenacionalcomum.mec.br>. Acesso em: 05 nov. 2018.

CAVALCANTI, L. S. Geografia e prática de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

DIESEL, A; BALDEZ, A. L. S; MARTINS, S. N. Os princí­pios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. IN: Revista Thema. Volume 14, nº 1 pág. 268 a 288.

UNIVATES - Centro Universitário Centro Universitário Univates, Lajeado/RS – Brasil. 2017. Disponí­vel em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/viewFile/404/295> Acesso em: 29 dez. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 1987.

HAYDT, R. C. C. Curso de Didática Geral. São Paulo, ítica. 2000.

LIMA; R. C; SÉRGIO, M. C.; SOUZA, A. C. A Prática Docente Do Professor da Educação Infantil: Contribuições para o Desenvolvimento das Crianças. IN: Revista e-curriculum. v. 8 n.1 abril 2012. Disponí­vel em: < file:///C:/Users/livia/Downloads/9032-22185-1-SM.pdf > Acesso em: 10 de jan. 2019.

MARTINS, R. E. M. W. A trajetória da Geografia e seu ensino no século XXI. In: TONINI, Ivaine Maria et al (orgs). O ensino de Geografia e suas composições curriculares. Porto Alegre: UFRGS, 2011.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo. Cortez: 2007.

SANTOS, M. O espaço do cidadão. São Paulo: Nobel, 1987.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2020-12-29

How to Cite

LIMA, L. G. D. de .; FREITAS, F. W. da S. . Geography teaching: a case study case teaching practice in fundamental education. Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 10, n. 3, p. 06–21, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/2773. Acesso em: 5 nov. 2024.