The presence of cordel literature in geography teaching: considerations beyond concepts
DOI:
https://doi.org/10.33237/2236-255X.2021.2920Keywords:
Geography, Learning, Northeastern cultureAbstract
Due to its particularities, as a literary genre, cordel literature offers a range of reflections on the diverse histories and customs of a society, bringing to the fore knowledge, artistic manifestations and customs acquired by a region. Understanding the interdisciplinarity that such a genre offers, this study aims to present how cordel literature can be used as an instrument or methodological and didactic resource for the teaching of Geography, contributing to the teaching and learning process. For that, it uses the phenomenological method, with a qualitative approach and a descriptive research, using semi-structured questionnaires with public teachers from three states in the Northeast: Rio Grande do Norte (RN), Paraíba (PB) and Ceará (CE) as a tool for data collection. Thus, we perceive that cordel literature is present in geography classes, promoting the use and appropriate actions for the construction of geographic concepts as well as reflections of generative and transversal themes, enhancing students' learning beyond the curricular theorizations put forth by the textbook. Thus, it is concluded that such a genre makes possible contributions to the learning of different areas, contributing to the integral formation of students.
Downloads
References
ABREU, M. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora da UNESP, 2006.
ALARCíO, I. (Coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 2005.
ALMEIDA, G. P. de. Transposição didática: por onde começar?. São Paulo: Cortez, 2007. BRAGELONE, J. C. C. et al. O PCN de Geografia e o ensino de conteúdos conceituais, procedimentais e atitudinais. Natal, III CONEDU, 2016. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD1_S A3_ID8066_17082016211436.pdf>. Acesso em: 05 jun. 2020.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Geografia. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
CALLAI, H. Estudar o lugar para compreender o mundo. In.: CASTROGIOVANNI, A. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 7ed. Porto Alegre. Editora Mediação, 2009.
CARVALHO, L. D. A educação contextualizada como itinerário descolonial e complexo aplicado ao ensino de geografia nos contextos semiáridos. UFS, Aracajú, 2010.
CRESWELL, J. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 1998.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Revista do Centro de Educação e Letras. 2008. Disponível em: . Acesso em: 10 abr. 2020.
FERREIRA, R.; OLIVEIRA, F.; AIRES, V. Contraponto: Revista do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História do Brasil da UFPI. Teresina, v. 2, n. 1, fev. 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
GARRIDO, E. Sala de Aula: Espaço de Construção do Conhecimento para o aluno e de pesquisa e desenvolvimento profissional para o Professor IN. CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensinar a Ensinar: Didática para a Escola Fundamental e Média. 1. ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001. v. 1. 195p.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Semiárido. [online]. Disponível em: <ftp://geoftp.ibge.gov.br/cartas_e_mapas/mapas_regionais/sociedade_e_economia/semi_ arido/semiarido_brasileiro.pdf>. Acesso em: 08 nov. 2018.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
LIRA, S. M. de. O ensino de geografia, a construção do conhecimento geográfico e a operacionalização da prática docente. Campina Grande: EDUFCG, 2014.
MARINHO, A. C.; PINHEIRO, H. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.
MENEZES, W. A.; CHIAPETTI. R. J. N. O ensino de geografia na contemporaneidade: o uso da literatura de cordel. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 5, n. 10, p. 235-257, jul./dez., 2015.
MEYER, M. Autores do cordel: literatura comentada: São Paulo: Abril Educação,1980.
MOLINA, M. C. Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo. Educ. Soc. [online], Brasília, vol.38, n.140, pp.587-609, 2017.
OLIVEIRA, F. C. et al. Ensino de geografia contextualizado no âmbito das escolas do campo do semiárido paraibano. UFPB, João Pessoa, 2011.
OLIVEIRA, M. M. O processo de ensino"aprendizagem na geografia: uma revisão necessária. Revista OKARA: Geografia em debate. João Pessoa, 2008.
OLIVEIRA, M. L.; FILHO, S. M. N. dos R. Literatura de cordel: uma arte que se expande através dos recursos tecnológicos. Web-revista Sociodialeto. 2013. Disponível em: http://sociodialeto.com.br/index.php/sociodialeto. Acesso em 26/03/2020.
PíDUA, E. M. M. de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 8.ed. Campinas: Papirus, 2002.
PEREIRA. E. R. de M. P.; FEREIRA, G. H. A.; SANTOS, A. O. S. Didática e ensino de geografia hoje: possibilidades e desafios. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 5, n. 9, p. 43-62, jul./dez. 2014.Disponível em: <http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/>. Acesso em: 25 jan. 2020.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 1999.
PIRES, M.F C. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface – Comunicação, Saúde, Educação.1997.
PITANO, S. de C. NOAL, R. E. O ensino da Geografia a partir da compreensão do contexto local e suas relações com a totalidade. Geografia Ensino & Pesquisa, vol. 19, n. 1, jan./abr. 2015.
SENA, R. R. O. O Semiárido na pauta dos livros didáticos: antigas abordagens e novas perspectivas. Juazeiro: UNEB/DCH III, 2012.
SEVERO, T. E.; ARAÚJO, P. C. Entre versos, narrativas e saberes: diálogos da natureza de cordel com a educação ambiental. Revista Bio-grafía. Escritos sobre la biología y su enseñanza, Edición Extraordinaria, 2015.
SILVA, J. L. B. da.; LIMA, I. S.; PEREIRA, M. R. A viabilidade da região semiárida no Nordeste brasileiro: uma quebra de relatos e de imagens estereotipadas. [online]. Cajazeiras, 2017. Disponível em: <http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/UNAGEO/semageo/Anais-GT02.pdf>. Acesso em: 06 jun. 2020.
SILVA, S. P. da. et al. Literatura de cordel: linguagem, comunicação, cultura, memória e interdisciplinaridade. Raído, Dourados, MS, v. 4, n. 7, p. 303-322, jan./jun. 2010.
SILVA, V. D. A Literatura de Cordel e suas contribuições para o ensino desse gênero na sala de aula. X Simposio Linguagens e identidades da/na Amazonia Sul- Ocidental VIII Coloquio Internacional" As amazonias, as africas e as africas na Pan-Amazonia. 2016. Artigo online: .
SILVIO, P. S. et al. Literatura de Cordel e ensino: uma linguagem alternativa que promove a interdisciplinaridade. [online]. 2009 Disponível em: <http://www.eventosufrpe.com.br/jepex2009/cd/resumos/R0767-1.pdf.> Acesso em: 20 set. 2018.
STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ea/v32n93/0103-4014-ea-32- 93-0175.pdf>. Acesso em: 22 jul. 2019.
VESENTINI, J. W. Repensando a geografia escolar para o século XXI. São Paulo: Plêiade, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 JOURNAL GEOTEMAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to Geotemas declare that the work is an original article and has not been submitted for publication, in full or in part, in another national or international scientific journal or in another circulation vehicle. The authors also declare that they agree with the transfer of the copyright of the referred article to the magazine Geotemas (University of the State of Rio Grande do Norte), allowing for later publications, as long as the source of its publication is assured. Finally, they assume public responsibility for the article, being aware that any charges arising from a claim by third parties regarding the authorship of the work may apply to them.