SOMEWHERE IN-BETWEEN THE FICTIONAL UNCANNY: A STUDY OF TWO SHORT STORIES BY LYGIA FAGUNDES TELLES

Authors

  • Antonia Marly Moura da Silva
  • Mônica Valéria Moraes Marinho
  • Rosaly Ferreira da Costa Santos

Keywords:

Lygia Fagundes Telles, Fantastic, Fictional space

Abstract

This paper is part of the results of a wider research entitled "The uncanny architecture of the fictional space: a study about Lygia Fagundes Telles"™ short story" (PIBIC/CNPq) developed at the State University of Rio Grande do Norte. In this survey, the study focuses on the stories "O noivo", part of the work Mistérios (1981), and "A chave na porta" from the work Invenção e memória (2009), highlighting the space as a significant category in the configuration of the uncanny, especially aspects of the fantastic and strange. In that novelistic discourse, the diffuse and confused space acquires characteristics of mystery, dream and fantasy, imagery resources that enhance the uncanny atmosphere of the story. In these short stories, reality and imagination intertwine each other to value typical features of contemporary fantastic. The fine line between the real and the unreal allows the transposition of characters to elsewhere, which is possible only in imagination, myth and poetry. The action ranges from one to another space, at a time that approaches the myth, which causes a feeling of uncertainty from the characters"™ point of view - and the reader"™s – in relation to narrated facts. Thus, we can say that in Lygia Fagundes Telles"™ fiction the fantastic settles at the confluence of opposing realities, between areas as the possible and impossible, strange and familiar, ordinary and extraordinary, novel perspective that is privileged in contemporary literature, as Roas (2014), Ceserani (2006) and Calvin (2004) identify, theorists who, with Lins (1976), Dimas (1987), Foucault (1984) and Bachelard (1989), are main references for this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonia Marly Moura da Silva

Doutora em Letras/Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo, Pós-doutora pela Universidade de Coimbra – PT, docente do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, professora permanente do Mestrado em Letras PPCL da referida Universidade.

Mônica Valéria Moraes Marinho

Graduada em Letras/Lí­ngua Inglesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e mestranda em Ciências da Linguagem, pela referida Universidade.

Rosaly Ferreira da Costa Santos

Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – PPGL – da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN.

References

BACHELARD, G. A Poética do Espaço. Trad.:Antônio da Costa Leal e Lí­dia do Valle Santos Leal. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
BRANDíO, L. A. Teorias do espaço literário. 1 ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
CALVINO, I. Contos fantásticos do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano.Trad.: vários. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
CESERANI, R. O fantástico. Trad.: Nilton Cezar Tridapalli. Curitiba: Ed. UFPR, 2006.
CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de sí­mbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Trad.: Vera da Costa e Silva et al. 24. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
CORTÁZAR, J. Valise de Cronopio. Trad.: Davi Arrigucci Jr. e João Alexandre Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 1993.
DIMAS, A. Espaço e romance. 2 ed. São Paulo: Ática, 1987.
ELIADE, M. O Espaço Sagrado e a sacralização do mundo. In: O Sagrado e o Profano: A essência das religiões. São Paulo: Martins Fontes, 2001, p. 25-61.
FERNANDES, I. Dicionário on line de termos literários. Acesso em 16 de agosto de 2015. Disponí­vel em: http://www.edtl.com.pt/business-directory/6054/cronotopo/;
FERREIRA, A. B. de H. O minidicionário da lí­ngua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.
FOUCAULT, M. Outros espaços. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Trad.: Inês Autran Dourado Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984. p. 411 - 422.
FREUD, S. O estranho. In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de S. Freud. V. XVII. Trad.: dirigida por Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 237-269.
GANCHO, V. Como analisar narrativas. 9. ed. São Paulo: Ática, 2006 (Princí­pios; 207).
GARCIA, F. O insólito na narrativa ficcional: a questão e os conceitos na teoria dos gêneros literários. In.: _______. (org). A banalização do insólito: questões de gênero literário e mecanismos de construção narrativa. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2007, p. 11-22.
JUNG, C. G. O homem e seus sí­mbolos.Trad.: Maria Lúcia Pinho. 2 ed. Rio de janeiro: Nova Fronteira, 2008.
LINS, O. Lima Barreto e o espaço romanesco. São Paulo. Ática, 1976 (Ensaios, 20)
ROAS, D. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Trad.: Julí­an Fuks. 1 ed. São Pauo: Unesp, 2014;
TELLES, L. F. Invenção e memória.São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
____. Mistérios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
TODOROV, T. Introdução à literatura fantástica. Trad.: Maria Clara Correa Castelo. 4 ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.

Published

2016-12-31

How to Cite

SILVA, A. M. M. da; MARINHO, M. V. M.; SANTOS, R. F. da C. . SOMEWHERE IN-BETWEEN THE FICTIONAL UNCANNY: A STUDY OF TWO SHORT STORIES BY LYGIA FAGUNDES TELLES . COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 3, n. 2, p. 38–57, 2016. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/125. Acesso em: 21 nov. 2024.