A PROPOSAL FOR INTERVENTION IN THE TEACHING OF ACCENTUATION OF PAROXYTON WORDS IN THE 9 TH YEAR OF THE ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Lucivan de Sousa Barreto
  • Gilson Chicon Alves

Keywords:

Accenctuation, Author grammar, Reflexive methodology, Accenctuation rules

Abstract

Taking the classroom reality as the main spot, many problems affect the Portuguese language learning in its pattern form. These factors are constantly worked by teachers, but, in the most of the times, they can´t surpassed. One of them is the work with accentuation which is developed since the sixth grade, but the students come to the new grade doing texts with accentual errors. With the atitude to solve this problem, this paper presents a reflexive methodology for the Brazilian Portuguese teaching accentuation, analyzing the huge number of accentual errors occurred in the written productions in classroom. This way, we are searching manner to work with this subject, running away a little from traditional classes commonly taught, which all the rules are presented to the students in only one turn, in list form, for the them to decorate it, and use it in the written form, suggesting the teacher a practice that helps in the consolidation of the Brazilian Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucivan de Sousa Barreto

Graduado pela Universidade Estadual do Ceará – UECE e Mestre pelo programa de Mestrado Profissional em Letras – UERN. 

Gilson Chicon Alves

Professor Doutor e Coordenador do Mestrado Profissional em Letras – UERN. 

References

ALVES, G. C. Acento Primário. In: HORA, D; PEDROSA (Org.). Introdução à Fonologia do Português Brasileiro. João Pessoa: Editora da UFPB/UFPBVIRTUAL, 2010. p. 145-159.
BECHARA, E. Ensino da gramática. Opressão? Liberdade? 12. ed. São Paulo: Ática, 2009.
BISOL, L. (Org.) Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 4. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2005.
CAMARA JR, J. M. Estrutura da Lí­ngua Portuguesa. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
______. Moderna Gramática Portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
DAMIANE, Magda F. Sobre pesquisa do tipo intervenção. Universidade Federal de Pelotas. Artigo. Campinas, 2012. Disponí­vel em: http://www.infoteca.inf.br/endipe/smarty/templates/arquivos_template/upload_arquiv os/acervo/docs/2345b.pdf Acesso em: 18/12/2016.
LEAL, T.F.; ROAZZI, A. A criança pensa... e aprende ortografia. In: MORAIS, A. G. (Org) O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 90- 120.
POSSENTI, S. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.
ROCHA, L. C. A. Gramática: nunca mais 2 – Exercí­cios. Belo Horizonte: Comunicação de fato, 2011.
SACCONI, L. A. Noví­ssima Gramática Ilustrada Sacconi. São Paulo: Nova Geração, 2010.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 9.ed. São Paulo: Cortez Editora, 1985.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º. e 2º. Graus. São Paulo: Cortez, 2002.

Published

2018-06-30

How to Cite

BARRETO, L. de S.; ALVES, G. C. A PROPOSAL FOR INTERVENTION IN THE TEACHING OF ACCENTUATION OF PAROXYTON WORDS IN THE 9 TH YEAR OF THE ELEMENTARY SCHOOL. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 5, n. 1, p. 37–59, 2018. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/148. Acesso em: 5 oct. 2024.