Interarts: Opera, theater and romance in the work "A Força do Destino"

Authors

  • Micheline Tacia de Brito Padovani Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Literature, Interarts, Opera, Nélida Piñon, Metanarrative

Abstract

Starting from an interart intertextual approach, in this article we aim to analyze and discuss the interart dialogue between opera and literature in Nélida Pinõn's literary work A força do destino. As a theoretical and methodological contribution, we favor the studies proposed by Cluvër (1997, 2006), Genette (2009), among others, in which it is possible to verify that interart studies are fundamental for the construction of meaning during the reading process, as they are works that have hybridity as a characteristic. The reading of Nélida's novel enables the reader/viewer to appropriate a classic cultural production, expanding the reader's imagination and dialoguing with the scenarios proper to dramatic operatic representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Micheline Tacia de Brito Padovani, Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo

É mestre em Lí­ngua Portuguesa pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Lí­ngua Portuguesa da PUC-SP com bolsa fomentada pela CAPES (2015). Doutoranda pelo Programa de Estudos Pós-Graduados em Lí­ngua Portuguesa da PUC-SP. Atualmente é professora de Lí­ngua Portuguesa - Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Tem experiência na área de Linguí­stica, com ênfase em Ensino de Lí­ngua Portuguesa, atuando principalmente nas seguintes áreas: ensino de lí­ngua portuguesa, leitura e escrita, literatura africana.

References

BECHARA, Ivanildo. Dicionário de Lí­ngua Portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2011.

BERTHOLD, Margot. História Mundial do Teatro. 3ª ed. Tradução: Maria Paula Zurawski, Jacob Guinsburg, Sérgio Coelho e Clóvis Garcia. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BRANDíO, Jacyntho Lins. Oralidade, escrita e literatura: Havelock e os gregos. Revista Literatura e Sociedade, v. 2, nº 2, p. 222-231, 1997.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

CLÉMENT, Cathérine. A ópera ou a derrota das mulheres. Tradução de Raquel Gutierez. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 1993.

CLUVER, Claus. Estudos Interartes: introdução crí­tica. In: BUESCU, Helena Carvalho; DUARTE, João Ferreira; GUSMAO, Manuel. A floresta encantada: novos caminhos da literatura comparada. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2001.

CLUVER, Claus. Inter textos/Inter Artes/Inter Media. Revista Aletria. UFMG, jul.-dez. 2006.

CLUVER, Claus. Estudos interartes: conceitos, termos, objetivos. Literatura e Sociedade, 2(2), 37-55. Faria, Z., 1997.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.

NECYK, Barbara Jane. Texto e Imagem: um olhar sobre o livro infantil contemporâneo. Rio de Janeiro, 2007. Dissertação (Mestrado em Design). Pontifí­cia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 2007.

OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. Literaturas, artes e mí­dias: que se entende por arte hoje? Scripta Uniandrade, v. 9, n. 1, jan.-jun. 2011, p. 10-27.

PIÑON, Nélida. A força do destino. Rio de Janeiro: Record, 1997.

SANTAELLA, Lúcia. Imagem: cognição, semiótica e mí­dia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SILVA, José Amaro Santos da. Música e ópera no Santa Isabel: subsí­dio para a história e o ensino da música no Recife. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2006.

ZOLIN, Lúcia Osana. Desconstruindo a opressão: A imagem feminina em A república dos sonhos de Nélida Piñon. EDUEM, 2003.

Published

2020-12-31

How to Cite

PADOVANI, M. T. de B. . Interarts: Opera, theater and romance in the work "A Força do Destino". COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 7, n. 2, p. 67–82, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3240. Acesso em: 24 nov. 2024.