INTERACTION BY WRITING IN THE ACADEMIC CONTEXT
Keywords:
Academic Writing, Interaction, Textual GenreAbstract
This article aims to investigate the strategies that undergraduate students mobilize to build and negotiate their positions and meet the expectations of interlocutors through writing. The corpus analysis consists of texts produced in classes with different curricular components and in several undergraduate courses. The study uses the assumptions of Textual Linguistics for considering the text as a communicational unit unique to the social contexts in which it is produced, especially those that circulate in the disciplinary contexts of the academic sphere. The results show that the interaction strategies that the writer mobilizes vary according to the support, the purpose of the textual genre and the communicative situation for which the text is used.
Downloads
References
BIASI-RODRIGUES, Bernadete. In BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio; SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de. (Orgs.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 49-75.
BIASI-RODRIGUES, Bernadete; HEMAIS, Barbara; ARAÚJO, Júlio. Análise de gêneros na abordagem de Swales: princípios teóricos e metodológicos. In BIASI-RODRIGUES, Bernadete; ARAÚJO, Júlio; SOUSA, Socorro Cláudia Tavares de. (Orgs.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 17-32.
JESUS, Josefa Francisca Henrique de. Uso e função dos operadores metadiscursivos em exemplares do gênero artigo científico produzidos por estudantes de graduação. Pau dos Ferros, 2012. Tese (Mestrado em Letras), Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros, 2012.
JESUS, Josefa Francisca Henrique de. Organização retórica na construção do gênero discursivo monografia de graduação: descrição, análise e ensino. Pau dos Ferros, 2014. 93 f. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Pau dos Ferros-RN, 2014.
KOCH, Ingedore G. Villaça. O Texto e a construção dos sentidos. 9.ed. São Paulo: Contexto, 2009.
KOCH, Ingedore Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2015.
KOCH, Ingedore Villaça. As tramas do texto. 2. Ed. São Paulo: Contexto, 2020.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. 5. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018a.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. 1. ed. 2. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018b.
KOCH, Ingedore G. Villaça; BENTES, Anna Christina; CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Intertextualidade: diálogos possíveis. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2008.
LIMA, Edmar Peixoto de. Abordagem terminológica nas veredas teóricas da argumentação: uma investigação sob a perspectiva da variação denominativa. Fortaleza, 2017. 325 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada). Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza-CE, 2017.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In DIONÍSIO, Ângela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, maria Auxiliadora. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010, p. 19-38.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Linguística do texto: o que é e como se faz. São Paulo: Parábola, 2012.
MARQUES, Mário Osório. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. 5. ed. Ijuí-RS/Brasília-DF 2006.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. (Orgs.) Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
PONTES, Antônio Luciano; JESUS, Josefa Francisca Henrique de. Recursos metadiscursivos na escrita acadêmica: uso e função. Diálogo das Letras, v. 6, p. 303-322, 2017.
RINCK, Fanny; BOCH, Françoise; ASSIS, Juliana Alves. (Orgs.). Letramento e formação universitária: formar para a escrita e pela escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015.
RODRIGUES, Márcia Candeia. Normalização e estratégias de escrita de textos no ensino superior In: SILVA, Francisco Vieira da; OLIVEIRA, Hermano Aroldo Gois (Orgs.). A escrita no ensino superior: saberes, métodos e gêneros. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. 252p.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Concepções não-valorizadas de escrita: a escrita como "um outro modo de falar". In KLEIMAN, Ângela B. (Org.). Os significados do letramento. Campinas SP: Mercado de Letras, 1995, p. 65-89.
SOUZA, Clara Regina Rodrigues de. A propósito da escrita acadêmica: a linguagem questionadora das ciências humanas. In: SILVA, Francisco Vieira da; OLIVEIRA, Hermano Aroldo Gois (Orgs.). A escrita no ensino superior: saberes, métodos e gêneros. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. 252p.
SWALES, John. Genre analysis: english in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Josefa Francisca Henrique de Jesus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.