"YOUTH AMBASSADORS" PROGRAM PROPOSAL AND THE REPORTS OF A PARTICIPANT: A SYSTEMIC FUNCTIONAL LINGUISTICS ANALYSIS
Keywords:
Exchange, SFL, DiscourseAbstract
This article presents the relation between a Youth Ambassadors Program (JE) participant"™s discourse, 2010 edition, with the goals of this program through the lights of Systemic Functional Linguistics (SFL) proposed by Halliday (1994). This proposal is justified by the need of clarifying if there are similarities and/or discrepancies between discourses. LSF has as main feature the analysis of a specific discourse through textual configuration elements and their metafunctions. For this study, it was used the field element and Ideational metafunction. This metafunction includes the processes, which Halliday says express real world experiences. Data, for this research, were collected using an extract of a particular blog and through analysis of goals showed in JE Program official web site, as well. Having these data in hands, all processes in the present study were classified according to the LSF analysis. In the same time, the same analysis on the processes in the description of JE goals was carried on. From these procedures, it was possible to conclude that there are similarities and/or discrepancies present in both discourses.
Downloads
References
CUNHA, M. A. F.; SOUZA, M. M. (2007). Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna.
FREITAS, R. A. de. (2007). As escolhas lingüísticas revelando decisões: uma breve aplicação de conceitos da Gramática Sistêmico-Funcional como instrumento de análise. Revista Janus, Lorena, Editora Fatea, v. 4, n. 6, p. 33-42, jul./dez. ISSN 1984-7998.
HALLIDAY, M. A. K. (1985). An introduction to functional grammar. 1. ed. London: Edward Arnold.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Edward Arnold.
INTERCÂMBIO CULTURAL. (2010). Site com informações sobre programas de intercâmbio. Canadá, 2008. Disponível em: <http://www.intercambiocultural.org/>. Acesso em: 26 abr. 2010.
JOVENS EMBAIXADORES. (2009). Homepage do Programa "Jovens Embaixadores". Brasil, 2010. Disponível em: <http://www.embaixadaamericana.org.br/ya-index.php>. Acesso em: 15 abr. 2010.
LOPES, R. E. de L. (2001). Estudos de transitividade em Língua Portuguesa: o perfil do gênero cartas de venda. Dissertação (Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 194f.
MACHADO, L. T. (2006). The interface critical discourse analysis and systemic functional grammar: an analysis of a judge"™s summing-up. In: MACHADO, L. T.;
CRISTOVíO, V. L. L.; FURTOSO, V. B. (Org.). Aspectos da Linguagem: considerações teórico-práticas. Londrina: UEL.
MALATÉR, L. S. de O. (2004). Looking at the "˜mental picture of reality"™ of an EFL teacher: a systemic functional analysis. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, Editora da UFSC, n. 46, p. 179-210, jan./jun. ISSN - 2175-8026.
MEURER, J. L. (2004). Ampliando a noção de contexto na Lingüística SistêmicoFuncional e na Análise Crítica do Discurso. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 4, n. esp., p. 133-157. ISSN 1518-7632.
MORIYA, K. S. (2005). Intercâmbio pra quê?!. São Paulo. Disponível em: <http://ww1.universia.com.br/,obilidade/materia.jsp?materia=8175>. Acesso em: 29 abr. 2010.
SCHIMTIZ, J. R. (2008). Por uma Linguística Aplicada Interdisciplinar. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Campinas, Editora da UNICAMP, v. 8, n. 1, p. 235-250. ISSN 1984-6398.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Ana Carolina de Godoy, Raquel Cristina Mendes Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.