"YOUTH AMBASSADORS" PROGRAM PROPOSAL AND THE REPORTS OF A PARTICIPANT: A SYSTEMIC FUNCTIONAL LINGUISTICS ANALYSIS

Authors

  • Ana Carolina de Godoy
  • Raquel Cristina Mendes Carvalho

Keywords:

Exchange, SFL, Discourse

Abstract

 This article presents the relation between a Youth Ambassadors Program (JE) participant"™s discourse, 2010 edition, with the goals of this program through the lights of Systemic Functional Linguistics (SFL) proposed by Halliday (1994). This proposal is justified by the need of clarifying if there are similarities and/or discrepancies between discourses. LSF has as main feature the analysis of a specific discourse through textual configuration elements and their metafunctions. For this study, it was used the field element and Ideational metafunction. This metafunction includes the processes, which Halliday says express real world experiences. Data, for this research, were collected using an extract of a particular blog and through analysis of goals showed in JE Program official web site, as well. Having these data in hands, all processes in the present study were classified according to the LSF  analysis. In the same time, the same analysis on the processes in the description of JE goals was carried on. From these procedures, it was possible to conclude that there are similarities and/or discrepancies present in both discourses.

 

Downloads

Author Biographies

Ana Carolina de Godoy

Graduada em Letras - Inglês pela Universidade Estadual do Centro-Oeste.

Raquel Cristina Mendes Carvalho

Doutoranda e Mestre em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora Assistente C da Universidade Estadual do Centro-Oeste.

References

CHRISTIE, F. (2004). Systemic functional linguistics and a theory of language in education. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, Editora da UFSC, n. 46, p. 13-40, jan./jun. ISSN - 2175-8026.
CUNHA, M. A. F.; SOUZA, M. M. (2007). Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna.
FREITAS, R. A. de. (2007). As escolhas lingüí­sticas revelando decisões: uma breve aplicação de conceitos da Gramática Sistêmico-Funcional como instrumento de análise. Revista Janus, Lorena, Editora Fatea, v. 4, n. 6, p. 33-42, jul./dez. ISSN 1984-7998.
HALLIDAY, M. A. K. (1985). An introduction to functional grammar. 1. ed. London: Edward Arnold.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. (2004). An Introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Edward Arnold.
INTERCÂMBIO CULTURAL. (2010). Site com informações sobre programas de intercâmbio. Canadá, 2008. Disponí­vel em: <http://www.intercambiocultural.org/>. Acesso em: 26 abr. 2010.
JOVENS EMBAIXADORES. (2009). Homepage do Programa "Jovens Embaixadores". Brasil, 2010. Disponí­vel em: <http://www.embaixadaamericana.org.br/ya-index.php>. Acesso em: 15 abr. 2010.
LOPES, R. E. de L. (2001). Estudos de transitividade em Lí­ngua Portuguesa: o perfil do gênero cartas de venda. Dissertação (Linguí­stica Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifí­cia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 194f.
MACHADO, L. T. (2006). The interface critical discourse analysis and systemic functional grammar: an analysis of a judge"™s summing-up. In: MACHADO, L. T.;
CRISTOVíO, V. L. L.; FURTOSO, V. B. (Org.). Aspectos da Linguagem: considerações teórico-práticas. Londrina: UEL.
MALATÉR, L. S. de O. (2004). Looking at the "˜mental picture of reality"™ of an EFL teacher: a systemic functional analysis. Revista Ilha do Desterro, Florianópolis, Editora da UFSC, n. 46, p. 179-210, jan./jun. ISSN - 2175-8026.
MEURER, J. L. (2004). Ampliando a noção de contexto na Lingüí­stica SistêmicoFuncional e na Análise Crí­tica do Discurso. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, v. 4, n. esp., p. 133-157. ISSN 1518-7632.
MORIYA, K. S. (2005). Intercâmbio pra quê?!. São Paulo. Disponí­vel em: <http://ww1.universia.com.br/,obilidade/materia.jsp?materia=8175>. Acesso em: 29 abr. 2010.
SCHIMTIZ, J. R. (2008). Por uma Linguí­stica Aplicada Interdisciplinar. Revista Brasileira de Linguí­stica Aplicada, Campinas, Editora da UNICAMP, v. 8, n. 1, p. 235-250. ISSN 1984-6398.

Published

2015-06-30

How to Cite

GODOY, Ana Carolina de; CARVALHO, Raquel Cristina Mendes. "YOUTH AMBASSADORS" PROGRAM PROPOSAL AND THE REPORTS OF A PARTICIPANT: A SYSTEMIC FUNCTIONAL LINGUISTICS ANALYSIS. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 2, n. 1, p. 41–56, 2015. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/94. Acesso em: 24 feb. 2025.

Issue

Section

Nossas Letras

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.