Experiments with soil morphological characteristics as a didactic resource for soil teaching

Authors

Keywords:

Soil teaching, Morphological characteristics, Didactic resource, Distance Education

Abstract

Soil is a finite natural resource that provides important ecosystem services for societies, such as food production and water purification. Formed by minerals, organic matter, water and air. It is fundamental for the maintenance of terrestrial ecosystems. Due to its importance, soil education should provide a theoretical and practical basis that allows the student to understand its origin processes, functions and properties, seeking to promote environmental awareness about the importance of soil conservation for present and future generations. Experiments with soil morphological characteristics show themselves as important didactic resource for teaching soil in Basic Education. In view of the above, this article report the development of activities with students from graduation in Geography in distance learning in a workshop realized during the I Simpósio Integrado em EaD do Cariri Paraibano. The aim of this article, is to promote an experimentation with soils like didatics resources on the elementary and high school. The results showed that the experiments are effective for teaching soil, in view that they allowed the understanding of different attributes of soil morphology. Thus, the tests proved as facilitators in learning of the morphology and dynamic of soil, at the same time that they allowed to unite theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Oliveira Campos, Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB)

Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB) e Mestrando em Geografia pela Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil.  

Carla Andreza Oliveira de Lima, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil.

Antônio Marques Carneiro, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Bacharel em Ciências Biológicas e licenciando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB), Campina Grande, PB, Brasil. 

Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo, Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB)

Engenheira Agrônoma pela Universidade Federal da Paraí­ba (UFPB) e Pedagoga pela Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB). Mestre em Solos e Nutrição de Plantas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), e Doutora em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Docente Associada da Universidade Estadual da Paraí­ba (UEPB), Campus I, Bodocongó. Campina Grande, PB, Brasil. 

References

BELTRíO, B. A.; MORAIS, F. M.; MASCARENHAS, J. C.; MIRANDA, J. L. F.; JÚNIOR, L. C. S.; MENDES, V. A. (org.). Projeto cadastro de fontes de abastecimento por água subterrânea: diagnóstico do municí­pio de Livramento, estado da Paraí­ba. Recife: CPRM/PRODEEM, 2005. 10 p.

CAMPOS, J. O.; MARINHO, J. O.; REINALDO, L. R. L. R. Experimentos como recursos didáticos para Educação em Solos no Ensino de Geografia. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 2, n. 1, p. 166-185, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.38187/regeo2019.v2n1id240694

CUNHA, J. E.; ROCHA, A. S.; TIZ, G. J. MARTINS, V. M. Práticas pedagógicas para ensino sobre solos: aplicação í preservação ambiental. TERRÆ DIDATICA, v. 9, n.2, p.74-81, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/td.v9i2.8637395

FRASSON, V. R.; WERLANG, M. K. Ensino de Solos na Perspectiva da Educação Ambiental: Contribuições da Ciência Geográfica. Geografia: Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 1 4, n. 1, p. 94- 99, 2010. Disponí­vel em: https://www.passeidireto.com/arquivo/25153646/ensino-de-solos-na-pespectiva-daeducacao-ambiental-contribuicoes-da-ciencia-geografica1. Acesso em: 21 jan. 2020.

GOULART, A. V.; SILVA, C. C. F.; WABER, M. A. Importância das aulas práticas no ensino de solos. In: SALíO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSíO,8, 2016, Uruguaiana – RS. Anais..., Uruguaiana – RS: Unipampa, 2016, p. 1-2. Disponí­vel em: http://publicase.unipampa.edu.br/index.php/siepe/article/view/19281. Acesso em: 15 fev. 2020.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatí­stica. Estimativas da população residente para os municí­pios e para as unidades da federação com data de referência em 1º de julho de 2019: notas metodológicas. Rio de Janeiro: IBGE. 2019. 16 p. Disponí­vel em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101662.pdf. Acesso em: 04 jan. 2020.

LEPSCH, I. F. 19 Lições de Pedologia. São Paulo, Oficina de textos, 2011.

LIMA, G. A. C; ARAÚJO, P. M; REINALDO, L. R. L. R; XAVIER, R. A. Textura do Solo: Importância da Realização de Atividades Práticas no Ensino de Geografia. Revista Tamoios, São Gonçalo (RJ), v. 11, n. 2, p. 177-188, jul/dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.12957/tamoios.2015.15318

LIMA, M. R. Noções de morfologia do solo. In: LIMA, V. C.; LIMA, M. R.; MELO, V. F. (ed.). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrí­cola, 2007. p. 17-26.

LIMA, M. R. O solo no ensino de ciências no ní­vel fundamental. Ciência & Educação, v. 11, n. 3, p. 383-395, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000300004

LIMA, M. R. Perfil e morfologia do solo. In: LIMA, M. R. (org.). Conhecendo os solos: abordagem para educadores do ensino fundamental na modalidade í distância. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Departamento de Solos e Engenharia Agrí­cola, 2014. p. 51-68.

MUGGLER, C. C.; PINTO SOBRINHO, F. A.; MACHADO, V. A. Educação em Solos: princí­pios, teoria e métodos. R. Bras. Ci. Solo, v. 30, n.4, p.733-740, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-06832006000400014.

RESENDE, M.; CURI, N.; CORRÊA, G. F; RESENDE, F. B. Pedologia: base para distinção de ambientes. 4. ed. Viçosa: NEPUT, 2002.

SACRAMENTO, A. C. R.; FALCONI, S. Educação Geográfica e Ensino de Solos: uma experiência em sala de aula. Revista Geográfica de América Central, Número Especial, EGAL, p. 1-15, 2011. Disponí­vel em: https://core.ac.uk/download/pdf/48869437.pdf. Acesso em: 08 jan. 2020.

Published

2020-04-30

How to Cite

CAMPOS, J. O. .; LIMA, C. A. O. de .; CARNEIRO, A. M. .; REINALDO, L. R. L. R. . Experiments with soil morphological characteristics as a didactic resource for soil teaching . Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 10, n. 1, p. 136–154, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/1826. Acesso em: 13 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)