Contribution to the supervised academic practice in Geography at the campus of Aquidauana/Mato Grosso do Sul State, Brazil: the students' reports and the school supervisor’s perspective as sources of analysis
DOI:
https://doi.org/10.33237/2236-255X.2023.4540Keywords:
Teaching, Geography, University Extension, Supervised Practice, SchoolAbstract
This paper presents results from voluntary post-doctoral research and aims to suggest extensionist actions in the geography undergraduate course at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), Aquidauana campus, from two perspectives: the narratives found in the internship reports, and the supervising teachers at school. As theoretical reference, the materials of Lüdke (2009), Bisconsin et al (2019), Borges; Ferreira; Fontoura (2012), Tardif; Lessard; Lehaye (1991) were used regarding on continuing teacher education. In the field of Geography, the contributions on supervised internship and teacher education of Castelar (2017), Oliveira and Santos (2019) and Vallerius (2019) were also used. The focus group technique and the documentary and bibliographic analysis, according to Gatti (2005) and Franco (2021), were methodologies that contributed to obtain the results about the supervisors' impressions as well as suggestions of themes for extension activities. The reports from 2017 to 2019 were purposely chosen because they did not fit the format adopted during the pandemic and included in them those of the Pedagogical Residency Program (PRP) coordinated by CAPES. With the development of these two methodologies, the results were satisfactory because themes related to Physical Geography and Geopolitics were identified as emerging among the supervisors who have participated in the focus group. The identified themes may serve as a subsidy, including to facilitate proposals that may collaborate in the implementation of Resolution No. 7 of 2018 of university extension in the undergraduate curriculum. The proposal is that these issues be transformed into extensionist actions according to institutional interest. It is necessary to listen to the professors and present proposals that meet their expectations.
Downloads
References
BEILLEROT J. La recherche: essai d'analyse. Recherche et formation, INRP, nº. 9, 1991, p. 17-31. In: ANDRÉ, M. (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores, Campinas: Papirus, 2001.
BISCONSINI, C. R., TEIXEIRA, F. C., ANVERSA, A. L. B., OLIVEIRA, A. A. B. de. O estágio curricular supervisionado das licenciaturas na perspectiva de professores supervisores. Corpoconsciência, vol. 23, n. 01, p. 75-87, jan./abr., 2019. Disponível em:<https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/7497>. Acesso em 15 de nov. 2022.
BORGES, L. P. C.; FERREIRA, Y. S.; FONTOURA, H. A. da. A circularidade de saberes na formação docente: para quem e por que pesquisamos? Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 28, p. 211-221, maio/ago. 2012. Disponível em:<https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24241/17220>. Acesso em 16 de nov. 2022.
BRASIL. CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Edital nº 06/2018 Programa de Residência Pedagógica Retificado. 2018a. Disponível em:<https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/27032018-Edital-6-Residencia-Pedagogica-Alteracao-II.pdf> Acesso em 20 de fev. 2022.
BRASIL. RESOLUÇÃO Nº 7, DE 18 DE DEZEMBRO DE 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 19 de dez. 2018. Disponível em:< https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808>. Acesso em 26 de out. 2022.
CASTELLAR, S. M. V. Geografia Escolar e a formação docente. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (org.) Formação continuada de professores: uma releitura das áreas de conteúdo. São Paulo: Cengage Learning, 2017, p. 101-124.
FRANCO, M. L. P. B.. Análise de Conteúdo. Campinas: Editora Autores Associados, 2021.
GARCIA, M. S. dos S.; COSTA, R. M. S. Microlearning Design para Formação de Professores em Contexto Não Formal de Educação a Distância. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1568, 2021. Disponível em:<https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1568/703>. Acesso em 23 de out.2022.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber Livro, 2005.
LÜDKE, M. Universidade, escola de educação básica e o problema do estágio na formação de professores. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 01, n.01, p. 95-108, ago./dez, 2009. Disponível em: <https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/7> Acesso em: 02 out. 2022.
OLIVEIRA, S. R. L.; SANTOS, L.S.C. Dimensões da docência em geografia: o estágio supervisionado, os sujeitos e o registro. In: Vallerius, Daniel Mallmann; Mota, Hugo Gabriel; Santos, Leovan Alves dos. O Estágio Supervisionado e o Professor de Geografia. Paco e Littera. 2019. p.97-122.
TARDIF, M.; LESSARD, C; LAHAYE, L. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, n. 4, Porto Alegre: Panônica. 1991.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO DO SUL. COLEGIADO DE CURSO DOS CURSOS DE BACHARELADO E LICENCIATURA EM GEOGRAFIA. RESOLUÇÃO Nº 97, DE 17 DE OUTUBRO DE 2019. 1. Aprovar o Regulamento dos Estágios Obrigatórios (I, II, II e IV) do curso de Geografia - Licenciatura (0443); e 2. Revogar a resolução nº 89, de 31 de agosto de 2017. Disponível:<https://drive.google.com/file/d/1ANAHhrY36Zf3-IP52o8NC5WzuvQrqWhe/view
VIEIRA, M. N. de A.; ALVARENGA, E.; LOBOS, J. P. S.. A formação de professores/as e o estágio supervisionado no curso de Pedagogia: diálogos possíveis. 2020. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v.12, n.1, p.780-808, jan./abr. 2020. Disponível em:< https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8659406>. Acesso em 14 de nov. 2022.
VALLERIUS, D. M. O estágio supervisionado de professores de Geografia: notas importantes e (des)pretensiosas para o seu revelar. In: VALLERIUS, D. M.; MOTA, H. G.; SANTOS, L. A. dos. O Estágio Supervisionado e o Professor de Geografia. Paco e Littera. 2019. p. 20-37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JOURNAL GEOTEMAS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to Geotemas declare that the work is an original article and has not been submitted for publication, in full or in part, in another national or international scientific journal or in another circulation vehicle. The authors also declare that they agree with the transfer of the copyright of the referred article to the magazine Geotemas (University of the State of Rio Grande do Norte), allowing for later publications, as long as the source of its publication is assured. Finally, they assume public responsibility for the article, being aware that any charges arising from a claim by third parties regarding the authorship of the work may apply to them.