Geographic education and the landscape: the image as a subsidy for the construction of geographic knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33237/2236-255X.2023.5153

Keywords:

Geography Teaching, Landscape, Image, Pedagogical Resource

Abstract

The discipline of Geography can provide the formation of critical subjects, capable of reading, understanding and interpreting the world, worrying about the languages ​​and resources to be used. With such responsibility for Geography, it is proposed, in this research, to present the use of photographs as a pedagogical proposal that aims to contribute to the construction of geographic knowledge, especially from one of the essential concepts in the analysis of space: the landscape. The aim is to emphasize the importance of imagery, observing, interpreting and comparing the dynamics of the landscape. The work is divided into three stages: A) bibliographical analysis; B) pedagogical-geographical planning and C) practical activity in the 6th grade class. The study of the landscape is approached in school geography, analyzing the interactions between the natural and social environment, being a theme of great relevance for the interpretations regarding the geographic space, identifying the forms, spatial changes and the society-nature relations. Through this research, the relevance of approaching different methodologies in the teaching of Geography, such as the use of photographs of the city, was evidenced, since it corroborates the construction of knowledge and geographic knowledge of the students, making them critical-reflective subjects in front of the community in which it is inserted on a daily basis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dionel Barbosa Ferreira Junior, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Mestrando em Geografia no Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Tocantins (UFT) no campus de Porto Nacional. Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA) no campus I de Marabá. Possui experiência na área de Ensino de Geografia com ênfase em formação docente; estágio supervisionado; metodologias pedagógicas; ensino de cidade e cidadania na educação geográfica. Atualmente é colaborador no Laboratório de Pesquisa em Geografia (LEPEG) no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e no Laboratório de Estudos Urbanos em Geografia (LEURB) na parte de mapeamento geográfico, ambos inseridos no campus I de Marabá da Unifesspa.

Robson Alves dos Santos, Universidade Federal de Catalão (UFCAT)

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Goiás - Goiânia, Professor na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), campus universitário de Marabá

Marcus Vinicius Mariano Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia, Professor na Universidade Federal do Sul e
Sudeste do Pará (UNIFESSPA), campus universitário de Marabá

References

BALDIN, R. Sobre o conceito de paisagem geográfica. Paisagem e Ambiente, [S.l.], v. 32, n. 47, p. e180223, 2021. DOI: 10.11606/issn.2359-5361.paam.2021.180223. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/180223>. Acesso em: 21 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2018. Disponível em: http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518versaofinal_site.pdf Acesso em: 22 de jan. 2023

BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

CALLAI, H. Estudar a Paisagem para aprender Geografia. In: PEREIRA, Marcelo Garrido. (Comp.). La opacidade del Paisaje imagens e tempos educativos. Porto Alegre. Imprensa Livre, 2013. Capítulo 2, 37-55.

CASTELLAR, S. M. V. A escola, a formação docente e o ensino da paisagem. In: Marcelo Garrido Pereira. (Org.). La opacidad del paisaje: formas, imágenes y tiempos educativos. 1aed.Porto Alegre: Imprensa Livre/ Compasso, 2013, v. , p. 11-248

CAVALCANTI, L. de S.. Apre(e)nder a paisagem geográfica: a experiência espacial e a formação do conceito no desenvolvimento das pessoas. In: PEREIRA, Marcelo Garrido (Comp.). La opacidade del Paisaje imagens e tempos educativos. Porto Alegre. Imprensa Livre, 2013. Cap. 10, 219-239.

CAVALCANTI, L. de S.. Pensar pela Geografia: ensino e relevância social/Lana de Souza. – Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019. 232p.

CAVALCANTI, L. de S.. A geografia escolar e a cidade: Ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana/ 3. ed.-Campinas, SP: Papirus, 2012 - (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

DANTAS, E. M. Geografizar a cidade olhando fotografias. Espaço Aberto, v. I, p. 1- 12, 2011. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/2059>. Acesso em: 22 jan. 2023.

EMMI, M.. A Oligarquia do Tocantins e o Domínio dos Castanhais. Belém: UFPA/NAEA, 1999.

FREISLEBEN, A. P.; KAERCHER, N. A.. Entendendo a importância da fotografia no ensino de Geografia por meio de questionários com autores e pesquisadores do Livro Didático de Geografia (LDG). In: Castrogiovanni, A. C. et al. (Orgs.). Movimentos para ensinar geografia: deslocamentos. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2021. p.79-100, 2021.

NUNES, J.. Comunicação. Disponível em: <https://www.jordaonunes.com.br/>. Acesso em 15 de jan. 2019

FCCM - Fundação Casa da Cultura de Marabá. Acervo fotográfico. 2019.

LIMA, M. M.. A ribeira & a orla de Marabá-Pa: espacialidades e territorialidades urbanas em uma cidade amazônica em transformação. ACTA Geográfica, Boa Vista, v.15, n.37, jan./abr. de 2021. p.1-24. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/1932/3295>. Acesso em: 13 de fev. 2023.

MACIEL, A. B. C; MARINHO, F. D. P. A paisagem no ensino da geografia: breves reflexões para docentes do ensino fundamental II. Revista OKARA: Geografia em debate, João Pessoa, PB, v.5, n.1-2, p. 61-71, 2011. Disponível em:

https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/10768. Acesso em: 15 de mar, 2023.

MARCHESAN P., M.; De SOUZA C., L. A imagem e seus aportes ao desenvolvimento do pensamento e das funções mentais no ensino de geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 381–402, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.749. Disponível em:<https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/749>. Acesso em: 23 jan. 2023.

MATTOS, M. V. B.. História de Marabá. – Marabá, PA: Gráfica Itacaiúnas, 1996. 114p.

MENEZES, V. A historiografia da Geografia acadêmica e escolar: uma relação de encontros e desencontros. Geographia Meridionalis, v. 1, n. 2, p. 343-362, jul/dez. 2015.

MOURA-FÉ, M. M. de. Historicidade e contemporaneidade do conceito de paisagem. Revista Tamoios, São Gonçalo, v. 10, n. 2, p. 101-114, jul/dez. 2014. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/9975>. Acesso em: 21 jan. 2023.

OLIVEIRA, L. E.; CHIAPINOTTO, M. L.. A fotografia como instrumento de alfabetização e de comunicação visual. VIDYA, v. 24, n. 42, p. 8, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/407. Acesso em: 24 mar. 2022.

Prefeitura de Marabá. Cidade: orla de Marabá é um dos locais preferidos para os praticantes de caminhada, 2019. Disponível em: <https://maraba.pa.gov.br/orla- atividades-fisicas/>. Acesso: 09 de mar. 2023.

SANTOS, R. A.; JUNIOR, D. B. F.; JESUS, J. C.; & SANTOS, G. C. (2022). A linguagem fotográfica na educação geográfica: uma experiência com alunos do 9º ano do ensino fundamental da escola oneide de souza tavares de Marabá-PA. Geografia, 47(1), 1-15. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/16759/12533>.Acesso: 22 jan. 2023.

SANTOS, S. M. B. dos. Ensino e construção do conceito de paisagem a partir do recurso didático fotografia: uma reflexão do estágio de regência em Geografia. Revista Ensino de Geografia, Recife, v. 2, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/ensinodegeografia/article/view/240458. Acesso em: 25 jan. 2023.

SANTOS, M.. Metamorfoses do espaço habitado, fundamentos Teórico e metodológico da geografia. Hucitec.São Paulo 1988.

SILVA, M. E. C.. Uma cidade e três centros: o caso de Marabá (PA). Geousp – Espaço e Tempo (On-line), v. 24, n. 2, p. 262-278, ago. 2020. ISSN 2179-0892. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/161465. doi: <https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2020.161465>. Acesso em: 20 de fev. 2023.

TRINDADE JR., S. C.; AMARAL, M. D. B.; SILVA, M. A. P. Das “janelas” às “portas” para os rios: compreendendo as cidades ribeirinhas na Amazônia. In: TRINDADE JR., S. C.; TAVARES, M. G. (Orgs.). Cidades ribeirinhas na Amazônia: mudanças e permanências. Belém: EDUFPA, 2008. p. 27-47.

Published

2023-11-17

How to Cite

FERREIRA JÚNIOR, D. B.; SANTOS, R. A. dos .; SOUZA, M. V. M. . Geographic education and the landscape: the image as a subsidy for the construction of geographic knowledge. Journal Geotemas, Pau dos Ferros, v. 13, n. 1, p. e02326, 2023. DOI: 10.33237/2236-255X.2023.5153. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/GEOTemas/article/view/5153. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Articles