School geography atlas of Assú (RN): didactic material for the study of the place
DOI:
https://doi.org/10.33237/2236-255X.2024.5354Keywords:
School Cartography, Didactic material, Municipal atlas, Study of the placeAbstract
The teaching of Geography in basic education aims to promote the study and/or problematization of the place as a lived space, being such place understood as a category of analysis of the geographical space. In the last decade, the production of didactic-pedagogical materials that address reality on a local scale has been stimulated and the Municipal School Atlases are among these materials. The purpose of this research was to analyze the School Geography Atlas of the Municipality of Assú (RN) designed to be used as didactic material, in order to mediate the teaching-learning of the Geography subject in the second cycle of Elementary Education. The methodological stages of the research consisted of: 1) bibliographic review; 2) cartographic survey; 3) deskwork; 4) field research; and 5) organization of the boards that make up the Atlas. As a result, it was found that the Atlases are important didactic-pedagogical resources that can make the teaching of Geography more dynamic, with the study of the place as a starting point capable of bringing students closer to geographical knowledge and concepts. The lack of local information is still a major limiting factor in the teaching practice, as it is fragmented and often decontextualized. This finding strengthens the use of these didactic materials in the classroom. Cartographic representations contribute to the contextualized understanding of the local reality, making it possible to spatialize both physical and social phenomena. The Atlases play a key role in the teaching of Geography, in addition to mediating the teaching-learning process in order that it is capable of leading students to spatial thinking.
Downloads
References
ALMEIDA, R. D. et al. Ipeúna: atlas municipal escolar – geográfico, histórico, ambiental. Rio Claro: LABENGEO, 2000.
AGUIAR, L. M. B. O lugar e o mapa. Caderno Cedes, Campinas, v.23, n.60, p.139-148, ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/tJKwb8p9NwWQWQmch6g7XrD/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2022.
AMORIM, P. O município de Assú. Natal: Sebo Vermelho, 2008.
BUENO, M. A.; BUQUE, S. L. Cartografia escolar e atlas escolares municipais Brasil/Moçambique: o estudo do espaço local e a formação de professores. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v.7, n.13, p.233-247, 2017. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/495. Acesso em 2 jan. 2022.
BUENO, M. A. Atlas escolares municipais e a possibilidade de formação continuada de professores: um estudo de caso em Sena Madureira/AC. Tese (Doutorado) Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências. Campinas, [s.n.], 2008.
BUENO, M. A. Atlas escolares municipais e sua proposta no âmbito das políticas curriculares educacionais: considerações iniciais. Boletim Paulista de Geografia, São Paulo, v.99, p.74-85, 2018. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/1468. Acesso em: 1 mar. 2021.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC), 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc . Acesso em: 22 jan. 2022.
CALLAI, H. C. Escola, cotidiano e lugar. In: BUITONI, M. M. S. (Org.). Geografia: ensino fundamental. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília, Coleção Explorando o Ensino, 2010. p.252-278.
CARLOS, A. F. A. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CASTRO, V. A. et al. A divertida experiência de aprender com mapas. In: ALMEIDA, R. D. (Org.). Novos rumos da cartografia escolar: currículo, linguagem e tecnologia. São Paulo: Contexto, 2018. p.91-120.
FRANCISCHETT, M. N. A cartografia no ensino da Geografia: construindo os caminhos do cotidiano. Rio de Janeiro: Litteris Ed: KroArt, 2002.
HONDA, J. D. S. Políticas curriculares e atlas escolares municipais: contribuições para o estudo do lugar. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Goiás, Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Programa de Pós-Graduação em Geografia, Goiânia, 2017.
LESANN, J. G. Atlas escolar de Nova Lima. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011.
LESANN, J. G. Atlas escolar do município de Betim. Betim: IPPUB, 2012.
MARTINELLI, M. As cartografias e os atlas geográficos escolares. Revista da ANPEGE, Grande Dourado, v.7, n.1, número especial, p.251-260, out. 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6568. Acesso em: 22 abr. 2022.
MARTINELLI, M. Mapas da Geografia e Cartografia temática. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2019.
MARTINELLI, M. Um atlas geográfico escolar para o ensino-aprendizagem da realidade natural e social. Portal da Cartografia. Londrina, v.1, n.1, p.21-34, maio/ago. 2008. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/portalcartografia. Acesso em: 10 fev. 2022.
OLIVEIRA, A. I. L. et al. Material didático para incursões locais: ampliando possibilidades para a Geografia Escolar com o atlas municipal. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v.21, n.2, p.115-124, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/23349. Acesso em: 3 mar. 2021.
PASSINI, E. Y. Alfabetização cartográfica e a aprendizagem de geografia. São Paulo: Cortez, 2012.
PINHEIRO, I. Assu: dos Janduís ao sesquicentenário. Mossoró: Queima Bucha, 2010.
PMA. Prefeitura Municipal de Assú (PMA). Lei Complementar nº 172/2021, de 28 de dezembro de 2021. Dispõe sobre o Plano Diretor do Município de Assú e dá outras providências, 2021. Disponível em: https://assu.rn.gov.br/. Acesso em: 3 mar. 2021.
RODRIGUES, Í. F. S. Atlas para ensinar e aprender Geografia: O que faz deles Escolares na Construção do Raciocínio Geográfico. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
SANTOS, M. G. M.; GUEDES, J. A. O atlas escolar municipal de São Rafael-RN: processo de elaboração e importância para o ensino de geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v.10, n.19, p.145-165, jul./dez. 2019. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N19/Resumo-Art10-v10-n19-Revista-Ensino-Geografia-Santos-Guedes.php. Acesso em: 9 abr. 2022.
SILVA FILHO, R. I.; PINTO, F. R. O Lixo e a Água na Microrregião do Vale do Açu/RN. Revista Ibero-Americana de Ciências Ambientais. Aracajú, v.12, n.5, p.619-631, 2021. Disponível em: https://sustenere.inf.br/index.php/rica/article/view/5577. Acesso em: 26 jun. 2023.
SILVA, M. A. B.; COMPIANI, M. O estudo do lugar e a fundamentação geográfica dos atlas escolares municipais no Brasil. In: Anais... Encontro de Geógrafos da América Latina, 10 – Universidade de São Paulo, 2005, p.14616-14626.
VIEIRA, J. A. Atlas escolar municipal de Rio do Fogo: instrumento didático para o estudo da linguagem cartográfica. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Centro de Ensino Superior do Seridó. Programa de Pós-Graduação em Geografia (Mestrado Profissional), Caicó, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Geotemas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who submit their manuscripts to Geotemas declare that the work is an original article and has not been submitted for publication, in full or in part, in another national or international scientific journal or in another circulation vehicle. The authors also declare that they agree with the transfer of the copyright of the referred article to the magazine Geotemas (University of the State of Rio Grande do Norte), allowing for later publications, as long as the source of its publication is assured. Finally, they assume public responsibility for the article, being aware that any charges arising from a claim by third parties regarding the authorship of the work may apply to them.