ESPAÇO URBANO, EXPERIÊNCIA E REPRESENTAÇÕES: CONTRIBUIÇÕES À PRÁTICA PEDAGÓGICA NO ENSINO DE GEOGRAFIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6334

Keywords:

Espaço Urbano, Cidade, Metodologias, Experiência urbana, Ensino de geografia

Abstract

Given the challenges for pedagogical practice in geography education, of understanding the rapidity and simultaneity of changes in cities and the need to seek new analytical and methodological strategies that address urban reality, we aim, in this essay proposal, to suggest the use of methodologies capable not only of understanding them but also of making the meanings that integrate the urban experience of individuals comprehensible to better reveal their spatial practices, thus enabling a formative and reflective action on the urban experience in the school environment. This is the Representational Methodological Instruments Set (CIMR), designed to understand the spatial dynamics of social phenomena as movement, capturing the social logic of the produced space. The theoretical-methodological option guiding this proposal seeks to understand and make intelligible social reality and spatial practices within the framework of Representations, which are methodological and intrinsically associated with a way of interpreting space from what Lefebvre (1966; 2013) calls the Theory of Language and Production of Space. This theory allows dealing with the formal rules of combination that determine the relationship, clashes, and conflicts of interest in spatial production and their possible arrangements and structure in the urban experience. In this sense, the CIMR serves as a tool and instrument for reading geographic space, aiming to contribute to geography education, including the conceptions and practices of Human Geography and Urban Geography content.

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Author Biography

Rizia Mendes Mares, Universidade de Pernambuco

Doutora (2022) e Mestra (2016) em Geografia pelo Programa de Pós-graduação em Geografia, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-Campus de Presidente Prudente/SP (2022). Licenciada em Geografia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB Campus Vitória da Conquista (2011). Pós-Doutora em Estudos Territoriais no Programa de Programa de Pós-graduação em Estudos Territoriais da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) (2024). É Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco (UPE), lotada no Colegiado de Geografia - Campus Petrolina. Desenvolve pesquisa junto aos grupos de pesquisa Grupo de Pesquisa em Geografia e Meio Ambiente do Semiárido; TERRITÓRIOS (Território, Rede e Ação Política) UNEB/DCET I/PROET, do Grupo de Pesquisas Urbanização e Produção de Cidades na Bahia (UEFS) e do GAsPERR - Produção do Espaço e Redefinições Regionais (FCT-UNESP). Tem experiência na área de Geografia Humana, com ênfase em Geografia Urbana, atuando nos seguintes temas: Produção do Espaço Urbano, Sistema Urbano-Regional, Cidades Médias, Processos socioespaciais, Cotidiano, Pesquisa Qualitativa em Geografia. Mulher negra, pesquisadora, fundou e integrou a coordenação do Grupo de Trabalho e Estudos sobre Relações Raciais (GTERR) no Programa de Pós-graduação em Geografia da FCT-UNESP (2019-2022) e nessa mesma Instituição é Editora-gerente da Revista Geografia em Atos e do Caderno Prudentino de Geografia. É membro da Associação dos Geógrafos Brasileiros, Seção Local Santa Inês-Bahia.

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Published

2024-12-13

How to Cite

Mendes Mares, R. (2024). ESPAÇO URBANO, EXPERIÊNCIA E REPRESENTAÇÕES: CONTRIBUIÇÕES À PRÁTICA PEDAGÓGICA NO ENSINO DE GEOGRAFIA. Think Geography Magazine, 8(1), e8202408. https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6334

Issue

Section

Dossiê - Espaço, Experiência e Formação em Geografia