VARIATIONIST SOCIOLINGUISTICS IN ELEMENTARY SCHOOL THROUGH SHORT STORIES

Authors

  • Marcí­lio José Ferreira Nunes
  • Gilson Chicon Alves

Keywords:

Linguistic variation, Short stories, Teaching

Abstract

This paper reports an intervention conducted in a 6th grade class of an elementary school in the rural area of Ceará, Brazil, in the year of 2015, as part of a dissertation research of a Professional Master"™s degree in Letters (PROFLETRAS, UERN, Mossoró Campus). The research was performed in three interventionist phases: the first consisting in the intervention through an activity that addresses the diatopic variation which we deal with; in a similar methodology, the second addresses the stylistic monitoring continuum and the third approachs the linguistic prejudice via the production of short stories. The aim of phase 1 was to intervene in the considered group, in order to raise awareness about that dependent variable. The conception of language as a heterogeneous reality postulated by Labov (2008) led theorists, such as Ilari and Basso (2000) and Bagno (2007), to conceptualize regional or diatopic variation as a variable language phenomenon due to differences among places where the same language is spoken. Our proposal consisted in the interpretation of a short tale from our authorship, concerning the variation between the speech of a boy from the state of Ceará and boys from the state of Rio Grande do Sul. We have theoretical contributions from Bagno (2007), Bortoni-Ricardo (2014), Brazil (1998), Ilari and Basso (2000), Labov (2008), Tarallo (2007), Thiollent (2009) and Weinreich, Labov and Hezog (2006). The results were satisfactory, since the intervention promoted the understanding of the concept of linguistic variation and woke in the community the sense of regional linguistic variation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcí­lio José Ferreira Nunes

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Mossoró-RN.

Gilson Chicon Alves

Doutor em Linguí­stica pela Universidade Federal da Paraí­ba. 

References

BAGNO, M.; GAGNÉ, G. & STUBBS, M. Lí­ngua materna: Letramento variação e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.
BAGNO, M. Nada na lí­ngua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguí­stica. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BORTONI-RICARDO, S. M. Manual de Sociolinguí­stica. São Paulo: Contexto, 2014.
ILARI, R.; BASSO, R. O português da gente: a lí­ngua que estudamos, a lí­ngua que falamos. São Paulo: Contexto, 2006.
LABOV, W. Padrões sociolinguí­sticos. William Labov; tradução marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre, Caroline Rodrigues Cardoso.-São Paulo, Parábola Editorial, 2008.
MARCUSCHI, L. Produção textual, análise de gênerose compreensão. 2. ed. São Paulo, Parábola, 2008.
MOLLICA M. C. Fundamentação teórica: conceituação e delimitação. In: MOLLICA, M. C.; BRAGA, Maria Luiza [Orgs.]. Introdução à sociolinguí­stica: o tratamento da variação. 4. ed. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2013.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
TARALLO, F. A pesquisa sociolinguí­stica. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponí­vel em<http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3>. Acesso em: 20 nov. 2016.
WEINREICH, U.; LABOV, W. & HERZOG, M. Fundamentos empí­ricos para uma teoria da mudança linguí­stica. Tradução Marcos Bagno: revisão técnica Carlos Alberto Faraco; Posfácio Maria da Conceição A. de Paiva, Maria Eugênia Lamoglia Duarte. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

Published

2017-06-30

How to Cite

NUNES, M. J. F.; ALVES, G. C. . VARIATIONIST SOCIOLINGUISTICS IN ELEMENTARY SCHOOL THROUGH SHORT STORIES. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 4, n. 1, p. 36–53, 2017. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/133. Acesso em: 5 oct. 2024.