A RELAÇÃO ESCOLA VERSUS TRABALHO DE JOVENS DURANTE O ENSINO MÉDIO NOTURNO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6329

Keywords:

Geography, Teaching Practice, Evening high school, Students-workers, Precarious teaching work

Abstract

This study aims to analyze the meaning of school in the life of students-workers taking evening classes in upper secondary education, concurrently with a period of educational reform that has jeopardized this stage of basic education. To this end, the experiences of the Supervised Curricular Internship: Teaching Practice in Geography IV, which is a compulsory curricular component of the undergraduate degree program in Geography at the Federal University of Fronteira Sul, Campus Chapecó, are outlined. The teaching practice was carried out during evening classes in upper secondary education at a public school in the urban area of Chapecó (SC). As a methodology, class observations were conducted, and a questionnaire was administered to the twenty-two students, guided by the evidentiary paradigm method of analysis proposed by the Italian historian Carlo Ginzburg. Through the results, we inquired into the school grounds and working life of these young students during the process of building their educational background in secondary education, indicating that neoliberal advances, alongside the demands of a capitalist world, have been undermining teaching and learning conditions and students’ dedication to their studies, especially students taking evening classes.

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Author Biographies

Janaina Gaby Trevisan, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ

Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS/Campus Chapecó). Mestre e Doutoranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Paraná (PPGGeo/UFPR). Integrante do Grupo de Pesquisa Turismo, Enoturismo, Gastronomia, Patrimônio do Vinho e Desenvolvimento (TerroirTUR/UFPR), do Grupo de Pesquisa Espaço, Tempo e Educação (GPETE/UFFS) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Currículo e Práticas Pedagógicas Escolares (GEPECPE/UFES). Tem como tema de pesquisa as questões de soberania alimentar, através da espacialidade das políticas públicas de segurança alimentar nos territórios escolares, sobretudo na perspectiva das infâncias na/da educação inclusiva. Tem interesse nas discussões da Geografia da Saúde, na interlocução interdisciplinar sobre democratização do acesso as informações, aos dados e aos serviços de saúde nos territórios. Dialoga também com abordagens sobre o ensino de geografia, cartografia social e luta pelos territórios.

Tayane de Oliveira, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Mestranda em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGeo) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Bolsista da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). 

Gerson Junior Naibo, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). Atualmente é professor na Escola de Educação Básica Jorge Lacerda, vinculada à Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina (SED/SC).

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Published

2024-12-13

How to Cite

Gaby Trevisan, J., de Oliveira, T., & Naibo, G. J. (2024). A RELAÇÃO ESCOLA VERSUS TRABALHO DE JOVENS DURANTE O ENSINO MÉDIO NOTURNO. Think Geography Magazine, 8(1), e8202404. https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6329

Issue

Section

Dossiê - Espaço, Experiência e Formação em Geografia