APROPRIAÇÃO DAS GEOTECNOLOGIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II: EXPERIÊNCIAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS NA FORMAÇÃO INICIAL À DOCÊNCIA EM GEOGRAFIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6332

Keywords:

Formação do Professor de Geografia, Prática Docente, Cartografia Escolar, Educação Geográfica

Abstract

The aim of this work is to show the importance of the didactic-pedagogical preparation of undergraduates to create cartographic representations by using geotechnologies referentes the students' reality. For that, a complementary training course in geotechnologies named GEODACE (Geotechnologies in digital and analog format applied to School Cartography) was held for 11 students from the last four terms of the Geography degree course at the Fluminense Federal University (UFF)/Campus Angra dos Reis; pedagogical workshops were developed by using Google Earth Pro, C7 GPS Data and QGIS 3.22.2. The methodology chosen was action research with the aim of making it possible to use geotechnologies in Geography classes in the field professional activity of future teachers: the school. The final assessment included drawing up a proposal for a cartographic activity on Angra dos Reis by using one of the mapping technologies aproprited on during the course. As cartographic material in their hands, the students wrote an experience to referent at the production of a map or base for a model. We hope to train teachers who are protagonists and authors of their cartographic practices, by using mapping technologies to work on a curricular content or geographical theme whose starting and ending point is the students' lived space in correlation with other geographical scales in order to mobilize thinking geographical critical and   to act as subjects.

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Author Biography

Iomara Barros de Sousa, Universidade Federal Fluminense

Licenciada (2007) e bacharel (2010) em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Especialista em Educação Básica modalidade no ensino de Geografia pela Faculdade de Formação de Professores (FFP)/Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009). Mestre em Geografia (2014) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP/ Rio Claro/SP (2018). Têm experiência em Ensino de Geografia, Estágio Supervisionado, Cartografia Escolar e Geotecnologias aplicadas ao ensino de Cartografia na Educação Básica. Possui projetos de pesquisas sobre Geotecnologias na formação inicial e na formação continuada docente de Geografia. É membro do Conselho Científico da Olimpíada Brasileira de Cartografia (OBRAC). Atuou como professora no Ensino Fundamental I na rede estadual do Rio de Janeiro, bem como lecionou no ensino básico entre 2008 ao 2020 na disciplina de Geografia no Ensino Fundamental II (redes municipais de Itaboraí e Macaé/RJ) e no Ensino Médio (rede de ensino do estado do Rio de Janeiro). Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Geografia e Políticas Públicas da Universidade Federal Fluminense, bem como Coordenadora de Estágio Supervisionado e Coordenadora do curso de licenciatura em Geografia. e-mail: iomara_sousa@id.uff.br

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Published

2024-12-13

How to Cite

Barros de Sousa, I. (2024). APROPRIAÇÃO DAS GEOTECNOLOGIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II: EXPERIÊNCIAS DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS NA FORMAÇÃO INICIAL À DOCÊNCIA EM GEOGRAFIA. Think Geography Magazine, 8(1), e8202411. https://doi.org/10.26704/pgeo.v8i1.6332

Issue

Section

Dossiê - Espaço, Experiência e Formação em Geografia