THE OBJECTIVATION OF WOMEN IN ITAIPAVA ADVERTISING SPARE PARTS: A CRITICAL ANALYSIS OF THE STRENGTHENING OF PATRIARCHAL IDEOLOGY

Authors

  • Fernanda Vidal Mesquita
  • Patrí­cia de Sousa Fernandes
  • Maria de Fátima Lopes da Silva
  • Alaí­de Angélica de Menezes Cabral Carvalho

Keywords:

Objectification, Feminine body, Ideology, Media

Abstract

This paper aims to investigate how women are represented in the media, specifically, analyzing their objectification and the perpetuation of stereotypes assigned to it. To do so, we will analyze two advertising pieces of Itaipava beer. As a theoretical basis, we will conduct discussions based on authors such as Beauvoir (1967), Bourdieu (2014), Dworkin (1981), Fairclough (1989, 2001, 2003), Thompson (2009), among others. The results show that the influence of the media on people's lives, especially in the present day, is great, making the debate about this subject extremely necessary, since the effects of female objectification are very harmful and can generate irreparable social ills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Vidal Mesquita

Graduanda em Direito pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN. 

Patrí­cia de Sousa Fernandes

Bacharela em Direito pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN. 

Maria de Fátima Lopes da Silva

Graduanda do curso de Direito (FAD) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Faz parte do Projeto de Extensão Socializando o Direito, da FAD, pesquisando sobre Direitos humanos, sociais e de gênero. 

Alaí­de Angélica de Menezes Cabral Carvalho

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e desenvolve pesquisa em Análise do Discurso Crí­tica Multimodal. 

References

BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo. 2ª ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
KEITH, Lierre. Patriarchy vs. Planet Earth: Or, It"™s the End of the World as We Know It and I Don"™t Feel Fine. Virtual e-book, 2012. Disponí­vel em: http://patmitchell.com/download/patriarchy-vs-planet_earth.pdf.
DWORKIN, A. Pornography: Men Possessing Women. New York: Plume, 1981.
BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Edições BestBolso, 2014.
CASTELLS, M. O poder da identidade. Tradução: Klauss Brandini Gerhardt. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002. 530p.
CERVEJA ITAIPAVA. A Campanha 100%. Disponí­vel em: <http://www.cervejaitaipava.com.br/campanha >. Acesso em 01 de dezembro de 2017.
FAIRCLOUGH, N. Language and power. London: Longman, 1989.
_____. Discurso e mudança social. Brasí­lia: UnB, 2001.
_____. Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge, 2003.
HELDMAN, C. Sexual Objectification. Part 1: What is it? 2012. Disponí­vel em:<https://goo.gl/8Q3w8h>. Acesso em novembro de 2016.
JABLONSKI, B; ASSMAR, E. M. L; RODRIGUES, A. Psicologia Social. 28ª Edição. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
JORDíO, Flávia Patrí­cia. A coisificação da mulher em anúncios publicitários de cerveja. Bauru: Programa de Pós-Graduação em Comunicação UNIMAR Marí­lia, 2005. Disponí­vel em:<https://goo.gl/WwLmVi>. Acesso em 01 de dezembro de2016.
LOURENÇO, A. C. S; ARTEMENKO, N. P; BRAGAGLIA, A. P. A "objetificação"feminina na publicidade: uma discussão sob a ótica dos estereótipos. In:Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste Intercom Sudeste.São Paulo: Intercom, 2014. v. XIX. p. 1-15.
MOMO, M. V. G; FRANCO, C. F. M. Sensualidade etí­lica: o estereótipo da mulherdevassa na propaganda de cerveja. In: Encontro Nacional de História da Mí­dia, 9.Ouro Preto, 2013.THOMPSON, J. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 2009.

Published

2017-12-31

How to Cite

MESQUITA, F. V.; FERNANDES, P. de S.; SILVA, M. de F. L. da; CARVALHO, A. A. de M. C. THE OBJECTIVATION OF WOMEN IN ITAIPAVA ADVERTISING SPARE PARTS: A CRITICAL ANALYSIS OF THE STRENGTHENING OF PATRIARCHAL IDEOLOGY. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 4, n. 2, p. 100–114, 2017. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/145. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)