Imperative mood variation in tourism textual genres

Authors

Keywords:

Linguistic variation and change, Tourism textual/discursive genres, Imperative mood variation

Abstract

This work analyses, in textual/discursive genres used as tourist publicity, variation in the imperative verbal mood, which can be presented as subjunctive imperative (visite "˜visit"™, compre "˜buy"™, viaje "˜travel"™, divirta-se "˜have fun"™) or as indicative imperative (visita "˜visit"™, compra "˜buy"™, viaja "˜travel"™, diverte-se "˜have fun"™). This work follows the Linguistic Variation and Change Theory (LABOV, 2008 [1972]) and the works of Scherre (2005, 2007), Scherre et al. (2007, 2015), Alves (2009) and Evangelista (2011) on the imperative mood variation in Brazilian Portuguese. For the analysis, we selected two textual/discursive genres that are currently presented through posts on Facebook and videos on Youtube, both published by a well-known Brazilian travel agency. As a primary result, 98.1% of the general occurrences correspond to subjunctive imperative, which can be justified by the most assertive interpretation that it provides (SCHERRE, 2005, 2007; SCHERRE et al., 2007; EVANGELISTA, 2011), avoiding ambiguities and, therefore, assisting the travel agency in its communicative purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Cristina do Carmo, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Estudos da Linguagem (DEEL) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Realizou Pós-Doutorado (2015) na University College London (UCL). Doutora (2013) e Mestre (2009) em Estudos Linguí­sticos e Licenciada em Letras Português – Inglês (2006) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/IBILCE). 

Anna Carolina do Carmo Castro, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Turismóloga (2014) e Licenciada em Letras Português – Francês (2019) pela UEPG, Especialista em Gestão em Turismo e Hotelaria pela UNIASSELVI (2016) e Mestranda em Estudos da Linguagem (PPGEL/UEPG).

References

ALVES, J. S. O uso do modo imperativo em revistas em quadrinhos do Menino Maluquinho. Letra Magna, n. 10, ano 5, p. 1-17, 2009.

BARRETTO, M. Manual de iniciação ao estudo do turismo. 9. ed. Campinas: Papirus, 2000.

CALVI, M. V. Los géneros discursivos en la lengua del turismo: una propuesta de clasificación. Ibérica, n. 19, p. 9-31, 2010.

CHAMBERS, J. K. Sociolinguistic Theory: Linguistic Variation and its Social Significance. Oxford: Wiley-Blackwell, 2009 [1995].

EVANGELISTA, E. M. Fala, Vitória! - a variação do imperativo em Vitória/ES e sua posição no cenário nacional. Percursos linguí­sticos, v. 1, p. 62-81, 2011.

HUNTINGTON, H. E. Subversive Memes: Internet Memes as a Form of Visual Rhetoric. Selected Papers of Internet Research 14.0, Denver, USA, 2013.

LABOV, W. Padrões sociolinguí­sticos. Tradução de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros Textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36.

NARO, A. J. O dinamismo das lí­nguas. In: MOLLICA, M. C.; BRAGA, M. L. (Org.) Introdução à sociolinguí­stica: o tratamento da variação. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2013.

SANDMANN, A. A linguagem da propaganda. 3. ed. São Paulo: Contexto, 1999.

SCHERRE, M. M. P. Doa-se lindos filhotes de poodle: variação linguí­stica, mí­dia e preconceito. São Paulo: Parábola, 2005.

SCHERRE, M. M. P. Aspectos sincrônicos e diacrônicos do imperativo gramatical no Português Brasileiro. Alfa. São Paulo, 51 (1), p. 189-222, 2007.

SCHERRE, M. M. P.; et al. Reflexões sobre o imperativo em português. D.E.L.T.A., n. 23: esp., p. 193-241, 2007.

SCHERRE, M. M. P.; et al. Variação dos pronomes "tu" e "você". In: MARTINS, M. A.; ABRAÇADO, J (Org.). Mapeamento sociolinguí­stico do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2015. p. 133-172.

TARALLO, F. A pesquisa sociolinguí­stica. 7. ed. São Paulo: Ática, 2003.

Published

2019-12-31

How to Cite

CARMO, M. C. do .; CASTRO, A. C. do C. . Imperative mood variation in tourism textual genres. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 6, n. 2, p. 4–20, 2019. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2206. Acesso em: 24 nov. 2024.