Photography and poetry in school: a practice of literary literacy

Authors

Keywords:

Profletras, Reading, Writing, Poem

Abstract

This article presents a literary literacy project carried out during the Literacy course, of the Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), in 2015, at the State University of Rio Grande do Norte (UERN). With this work, we aim to share, with other teachers, the activities implemented in an elementary school 9th grade class, in a state public school in Fortaleza/CE, which aimed to provide social reading and writing practices, through the relationship between image and verbal text, more specifically, between photography and poem. For achieving this objective, Soares (1998), Lajolo (2005), Kleiman (2005, 2008), Sorrenti (2009), Street (2012), Candido (2012) and Cosson (2015) theoretically and methodologically based the literacy practice and helped understand this creative and significant experience in the lives of students and the teacher-researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana dos Santos Pereira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica Aplicada, da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestra em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professora de Lí­ngua Portuguesa da Secretaria de Educação do Ceará (SEDUC). Fortaleza/CE

References

ALTENFELDER, A. H.; ARMELIN, M. A. Poetas da escola: cadernos do professor, orientação para produção de textos. São Paulo: Cenpec, 2008.
ANDRADE, C. D. de. A educação do ser poético. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 1974. Disponí­vel em: https://www.contioutra.com/a-educacao-do-ser-poetico-por-carlos-drummond-de-andrade/. Acesso em: nov. 2019.
CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, IEL/Revista do Departamento de Teoria Literária da UNICAMP, p. 81-89, 2012. Disponí­vel em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: mai. 2015.
COSSON, R. Letramento literário: uma localização necessária. Letras & Letras, v. 31, n. 3, p. 173-187, jun. 2015. Disponí­vel em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/30644. Acesso em: nov. 2019.
FARACO, C. E.; MOURA, F. M. Português nos dias de hoje, 9º ano. São Paulo: Leya, 2012.
KLEIMAN, A. B. Preciso "ensinar" o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Coleção Linguagem e letramento em foco: linguagem nas séries iniciais. Ministério da Educação. Cefiel/IEL. UNICAMP, 2005.
KLEIMAN, A. B. Os estudos de letramento e a formação do professor de lí­ngua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/ld/v8n3/05.pdf. Acesso em: mai. 2015.
KOSSOY, B. Fotografia & história. 2 ed. rev. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6ª ed. São Paulo: Ática, 2005.
MONTENEGRO, Valéria Batista Costa. Letramentos e multimodalidade: o Facebook como uma ferramenta de ensino nas aulas de lí­ngua portuguesa. Dissertação (Mestrado em Letras). Mossoró/RN, 2015. Disponí­vel em: http://www.uern.br/controledepaginas/profletras-mossoro-dissertacoes/arquivos/3621vala%E2%80%B0ria_batista_costa_montenegro.pdf . Acesso em: 15 nov. 2019.
OLIVEIRA, M. S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. A. Projetos de letramento e formação de professores de lí­ngua materna. Natal: EDUFRN, 2014.
ROJO, R. Letramento escolar, resultados e problemas: o insucesso escolar no Brasil do século XXI. In: ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 27-39.
ROJO, R. Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.
SORRENTI, N. A poesia vai à escola: reflexões, comentários e dicas de atividades. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
STREET, B. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos do letramento. In: Magalhães, I. (org.). Discursos e Práticas de Letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012, p. 69-92.

Published

2020-06-30

How to Cite

PEREIRA, A. dos S. . Photography and poetry in school: a practice of literary literacy. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 7, n. 1, p. 03–19, 2020. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/2623. Acesso em: 24 nov. 2024.