Photography and poetry in school: a practice of literary literacy
Keywords:
Profletras, Reading, Writing, PoemAbstract
This article presents a literary literacy project carried out during the Literacy course, of the Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), in 2015, at the State University of Rio Grande do Norte (UERN). With this work, we aim to share, with other teachers, the activities implemented in an elementary school 9th grade class, in a state public school in Fortaleza/CE, which aimed to provide social reading and writing practices, through the relationship between image and verbal text, more specifically, between photography and poem. For achieving this objective, Soares (1998), Lajolo (2005), Kleiman (2005, 2008), Sorrenti (2009), Street (2012), Candido (2012) and Cosson (2015) theoretically and methodologically based the literacy practice and helped understand this creative and significant experience in the lives of students and the teacher-researcher.
Downloads
References
ANDRADE, C. D. de. A educação do ser poético. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 1974. Disponível em: https://www.contioutra.com/a-educacao-do-ser-poetico-por-carlos-drummond-de-andrade/. Acesso em: nov. 2019.
CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, IEL/Revista do Departamento de Teoria Literária da UNICAMP, p. 81-89, 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: mai. 2015.
COSSON, R. Letramento literário: uma localização necessária. Letras & Letras, v. 31, n. 3, p. 173-187, jun. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/30644. Acesso em: nov. 2019.
FARACO, C. E.; MOURA, F. M. Português nos dias de hoje, 9º ano. São Paulo: Leya, 2012.
KLEIMAN, A. B. Preciso "ensinar" o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Coleção Linguagem e letramento em foco: linguagem nas séries iniciais. Ministério da Educação. Cefiel/IEL. UNICAMP, 2005.
KLEIMAN, A. B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso – LemD, v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ld/v8n3/05.pdf. Acesso em: mai. 2015.
KOSSOY, B. Fotografia & história. 2 ed. rev. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6ª ed. São Paulo: Ática, 2005.
MONTENEGRO, Valéria Batista Costa. Letramentos e multimodalidade: o Facebook como uma ferramenta de ensino nas aulas de língua portuguesa. Dissertação (Mestrado em Letras). Mossoró/RN, 2015. Disponível em: http://www.uern.br/controledepaginas/profletras-mossoro-dissertacoes/arquivos/3621vala%E2%80%B0ria_batista_costa_montenegro.pdf . Acesso em: 15 nov. 2019.
OLIVEIRA, M. S.; TINOCO, G. A.; SANTOS, I. B. A. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. Natal: EDUFRN, 2014.
ROJO, R. Letramento escolar, resultados e problemas: o insucesso escolar no Brasil do século XXI. In: ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009. p. 27-39.
ROJO, R. Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.
SORRENTI, N. A poesia vai à escola: reflexões, comentários e dicas de atividades. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
STREET, B. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos do letramento. In: Magalhães, I. (org.). Discursos e Práticas de Letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2012, p. 69-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Adriana dos Santos Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.