CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS: CONTRIBUTIONS FOR ACADEMIC TEXTUAL PRODUCTION
Keywords:
Analysis, Discourse, Critical, Text, AcademicAbstract
Textual academic production has its own characteristics, not only depending on genre, but also on its area. Critical Discourse Analysis (CDA) has its specificities in relations to investigation methodology, and the process of research textualization. In this paper we aim at discussing on CDA, as an engaged research field, with an impetus predominantly critical. It is based on a dialectical-relational approach by Fairclough (2003), and in the concepts of ideology by Thomspon (2011) and hegemony by Gramsci (1971). To identify some textual academic contributions in CDA, we have conceived the academic genre as a production community driven, which legitimates the genre, based on Swales (1990). Finally, those peculiarities are exemplified in two academic texts produced by Oliveira (2018) and Carvalho (2018).
Downloads
References
ARAÚJO, A. D. Gêneros multimodais: mapeando pesquisas no Brasil. In: Linguagem em Foco – Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE/Universidade Estadual do Ceará. v. 3, n. 5, Fortaleza: EdUECE, 2011.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BARBOSA, J. R. A. Por uma prática de letramento crítico: leitura e produção escrita para a mudança social. In: CARVALHO, A. M. de; TAVARES, L. H. M. da C; SILVA, M. B. da. (Org.). De linguagem e de sentidos. Mossoró: Edições UERN, 2015, v. 1, p. 49-63.
BRITO, R. C. L.; PIMENTA; S. M. O. A Gramática de design visual. In: LIMA; C. H. P. L.; PIMENTA, S. M. O.; AZEVEDO; A. M. T. (Orgs.). Incursões semióticas: teoria e prática de gramática Sistêmico Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crítica do Discurso: Livre Expressão Editora: Rio de Janeiro, 2009, p. 87-116.
CARVALHO, A. A. de M. C. Análise de Discurso Crítica Multimodal em charges sobre o processo de impeachment da presidenta Dilma Rousseff. 2018. 240f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação – PPCL., Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).
CHOULIARAKI, L. & FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University, 1999.
DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. A Disciplina e a prática qualitativa. In: DENZIN, N. K.; N. K.; LINCOLN, Y. (Orgs). Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: ARTMED, 2006.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Trad./Org. Izabel Magalhães. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
FERNANDES, J. D. C.; ALMEIDA, D. B. L. Revisitando a gramática visual nos cartazes de Guerra. In: ALMEIDA, D. B. L. (Org.) Análise visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008, p. 11 -31.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
GRAMSCI, A. Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci, (Edited and translated by Q. Hoare and G. Nowell Smith). London: Lawrence and Wishart, 1971
HALLIDAY, M. An introduction to functional grammar. London: British Library. Cataloguing in Publication Data, 1995.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual. Design. London: Routledge, 2006.
MAGALHíES, I. Introdução: a análise de discurso crítica. DELTA, São Paulo, v. 21, n. spe, p. 1-9, 2005.
NASCIMENTO, R. G. do; BEZERRA, F. A. S.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: Iniciação à análise de imagens. In: Linguagem & Ensino, Pelotas, UCPel, v.14, n. 2, p. 529-552, 2011.
PEREIRA, I. M. Movimentos sociais, greve e mídia: uma análise crítica de postagens de blogs sobre greves da UERN. 2018. 141f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação – PPCL;. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).
RAMALHO, V.; RESENDE, V. M. Análise de Discurso (para a) Crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes, 2011.
RESENDE, V. de M.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Crítica. São Paulo: Contexto, 2006
SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Roberto Alves Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.