CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS: CONTRIBUTIONS FOR ACADEMIC TEXTUAL PRODUCTION

Authors

Keywords:

Analysis, Discourse, Critical, Text, Academic

Abstract

Textual academic production has its own characteristics, not only depending on genre, but also on its area. Critical Discourse Analysis (CDA) has its specificities in relations to investigation methodology, and the process of research textualization. In this paper we aim at discussing on CDA, as an engaged research field, with an impetus predominantly critical. It is based on a dialectical-relational approach by Fairclough (2003), and in the concepts of ideology by Thomspon (2011) and hegemony by Gramsci (1971). To identify some textual academic contributions in CDA, we have conceived the academic genre as a production community driven, which legitimates the genre, based on Swales (1990). Finally, those peculiarities are exemplified in two academic texts produced by Oliveira (2018) and Carvalho (2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Roberto Alves Barbosa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutor em Linguí­stica pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor e pesquisador do Departamento de Letras Estrangeiras (DLE/FALA) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), bem como do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPCL/UERN) e do Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras/Mossoró/UERN).  Atua nas áreas de Teorias Linguí­sticas, Ensino-aprendizagem de Lí­nguas, Análise de Discurso Crí­tica (ADC) e Letramento Multimodal Crí­tico (LMC). 

References

ALMEIDA, D. B. Do texto í s imagens: as novas fronteiras do letramento visual. In: PEREIRA, R. C. M.; ROCA, M. P. (Orgs.). Linguí­stica aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009, p. 173-202.

ARAÚJO, A. D. Gêneros multimodais: mapeando pesquisas no Brasil. In: Linguagem em Foco – Revista do Programa de Pós-Graduação em Linguí­stica Aplicada da UECE/Universidade Estadual do Ceará. v. 3, n. 5, Fortaleza: EdUECE, 2011.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BARBOSA, J. R. A. Por uma prática de letramento crí­tico: leitura e produção escrita para a mudança social. In: CARVALHO, A. M. de; TAVARES, L. H. M. da C; SILVA, M. B. da. (Org.). De linguagem e de sentidos. Mossoró: Edições UERN, 2015, v. 1, p. 49-63.

BRITO, R. C. L.; PIMENTA; S. M. O. A Gramática de design visual. In: LIMA; C. H. P. L.; PIMENTA, S. M. O.; AZEVEDO; A. M. T. (Orgs.). Incursões semióticas: teoria e prática de gramática Sistêmico Funcional, Multimodalidade, Semiótica Social e Análise Crí­tica do Discurso: Livre Expressão Editora: Rio de Janeiro, 2009, p. 87-116.

CARVALHO, A. A. de M. C. Análise de Discurso Crí­tica Multimodal em charges sobre o processo de impeachment da presidenta Dilma Rousseff. 2018. 240f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação – PPCL., Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

CHOULIARAKI, L. & FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinburgh: Edinburgh University, 1999.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. A Disciplina e a prática qualitativa. In: DENZIN, N. K.; N. K.; LINCOLN, Y. (Orgs). Planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: ARTMED, 2006.

FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Trad./Org. Izabel Magalhães. Brasí­lia: Universidade de Brasí­lia, 2001.

FERNANDES, J. D. C.; ALMEIDA, D. B. L. Revisitando a gramática visual nos cartazes de Guerra. In: ALMEIDA, D. B. L. (Org.) Análise visual: do fotojornalismo ao blog. João Pessoa: Editora da UFPB, 2008, p. 11 -31.

FOUCAULT, M. Microfí­sica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

GRAMSCI, A. Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci, (Edited and translated by Q. Hoare and G. Nowell Smith). London: Lawrence and Wishart, 1971

HALLIDAY, M. An introduction to functional grammar. London: British Library. Cataloguing in Publication Data, 1995.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual. Design. London: Routledge, 2006.

MAGALHíES, I. Introdução: a análise de discurso crí­tica. DELTA, São Paulo, v. 21, n. spe, p. 1-9, 2005.

NASCIMENTO, R. G. do; BEZERRA, F. A. S.; HEBERLE, V. M. Multiletramentos: Iniciação à análise de imagens. In: Linguagem & Ensino, Pelotas, UCPel, v.14, n. 2, p. 529-552, 2011.

PEREIRA, I. M. Movimentos sociais, greve e mí­dia: uma análise crí­tica de postagens de blogs sobre greves da UERN. 2018. 141f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) – Programa de Pós-Graduação – PPCL;. Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN).

RAMALHO, V.; RESENDE, V. M. Análise de Discurso (para a) Crí­tica: o texto como material de pesquisa. Campinas: Pontes, 2011.

RESENDE, V. de M.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Crí­tica. São Paulo: Contexto, 2006

SWALES, J. M. Genre analysis: English in academic and research settings. New York: Cambridge University Press, 1990.

Published

2021-12-29

How to Cite

BARBOSA, J. R. A. . CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS: CONTRIBUTIONS FOR ACADEMIC TEXTUAL PRODUCTION. COLINEARES, Mossoró, Brasil, v. 8, n. 2, p. 76–90, 2021. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RCOL/article/view/3773. Acesso em: 5 oct. 2024.